دبیر ستاد مقابله با کرونا در مشهد:

تمدید یا لغو محدودیت فعالیت مشاغل گروه‌های ۳ و ۴ فردا مشخص می‌شود

دبیر ستاد مقابله با کرونا در مشهد گفت: تمدید یا لغو ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های سه و چهار از سوی ستاد ملی کرونا هنوز ابلاغ نشده و در این خصوص فردا تصمیم‌گیری خواهد شد.

احمد ریواده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ممنوعیت فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا برای شهرستان‌های با وضعیت قرمز و ۲۵ مرکز استان از جمله خراسان رضوی از ۱۴ آبان تا پایان روز ۲۳ آبان ماه بوده و هنوز خبر جدیدی برای تمدید این موضوع به ما ابلاغ نشده است.

وی افزود: تمدید و اعلام محدودیت‌ها به عهده دانشگاه علوم پزشکی مشهد است. محدودیت‌ فعالیت مشاغل گروه‌های سه و چهار امشب به پایان می‌رسد، اما لغو یا تمدید محدودیت‌ها هنوز به ما ابلاغ نشده و در این خصوص با رسانه‌ای نیز مصاحبه‌ای انجام نداده‌ام. تنها محدودیت جدیدی که در حال حاضر برای مشاغل وجود دارد، محدویت فعالیت گروه‌های شغلی دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ عصر به بعد است.

 دبیر ستاد مقابله با کرونا در مشهد گفت: ستاد کرونای مشهد به طور مستقل مرجع اعلام محدودیت‌های کرونایی نیست و فقط محدودیت‌های ستاد ملی و استانی کرونا را ابلاغ کرده و اجرا می‌کند. در حال حاضر باید صبر کنیم که آیا فردا ستاد ملی کرونا مصوبه محدودیت فعالیت مشاغل گروه‌های سه و چهار را مجددا تمدید خواهد کرد یا خیر.

ریواده همچنین در خصوص تصمیم ستاد کرونای مشهد مبنی بر کاهش ساعات کاری حمل‌ونقل عمومی شهری خاطرنشان کرد: در جلسه هفتاد و چهارم ستاد کرونای مشهد در روز ۱۵ آبان، مصوبه ستاد ملی کرونا از سوی فرماندار مشهد به شهرداری ابلاغ شد. ستاد ملی کرونا کشور نیز به شهرداران کلان‌شهرهای کشور از جمله مشهد اعلام کرده بود که محدودیت‌های مربوط به میادین میوه و تره‌بار، ترمینال‌ها، اتوبوسرانی و مترو را تا ۲۵ آبان ماه اعلام نمایند. شهرداران کلان‌شهرها نیز باید تا تاریخ اعلام شده برنامه خود را مبنی بر اعلام محدودیت این پنج گروه به ستاد ملی کرونا اعلام نمایند.

وی ادامه داد: شهرداری مشهد باید این برنامه را تدوین کرده و به ستاد ملی کرونا و یا قرارگاه عملیاتی وزارت کشور در تهران اعلام کند تا از آن جا برای اعمال محدودیت‌های شهری تصمیم بگیرند. فرصت شهرداری مشهد فردا به اتمام می‌رسد و پس از ارائه به ستاد کرونای استان و تایید و ابلاغ قرارگاه عملیاتی وزارت کشور، قابلیت اجرا خواهد داشت.

دبیر ستاد مقابله با کرونا در مشهد افزود: اعمال محدودیت‌ها جزو اختیارات ستاد ملی کرونا است. در شهرستان نمی‌توانیم در خصوص محدودیت‌ها تصمیم‌گیری نماییم. محدودیت‌های مورد نظر را به ستاد کرونای استان پیشنهاد می‌دهیم. موضوعاتی که در حد اختیارات ستاد استانی باشد، اعمال شده و تصمیماتی که خارج از اختیارات ستاد استانی است باید در ستاد ملی کرونا و یا قرارگاه عملیاتی وزارت کشور تصمیم‌گیری شود. از همین رو تصمیمی بابت کاهش ساعت کاری حمل‌ونقل درون شهری به شهرداری مشهد ابلاغ نشده است.

گفتنی است؛ بر اساس مصوبه ابلاغی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند که بر مبنای وضعیت شهرها به فعالیتشان ادامه می دهند. در این مصوبه چهار رنگ برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف مشخص شده و مطابق آن رنگ برای فعالیت چهار گروه شغلی در آن استان‌ها تصمیم گیری می‌شود؛ به عنوان مثال در شرایط سفید هر چهار گروه فعالیت دارند. در شرایط نارنجی گروه سه از فعالیت منع شده است. در شرایط زرد فعالیت گروه چهار ممنوع شده و در شرایط قرمز تنها گروه یک امکان فعالیت دارد.

گروه شغلی یک شامل مشاغل حیاتی و ضروری مرتبط با زندگی روزمره مردم نظیر مراکز امدادی و درمانی، اورژانس ها، مراکز امنیتی، مراکز اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها و مراکز تامین ارزاق و مایحتاج عمومی، نانوایی‌ها و داروخانه‌ها است.

گروه شغلی دو به مراکز خرید، پاساژها، مال‌های فروش غیرمواد غذایی، مراکز شماره ‌گذاری اتومبیل، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلی‌ها، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب میوه و بستنی‌فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی‌ها، خدمات چاپ دیجیتال، تزیینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب بازی فروشی‌ها، عمده فروشی و خرده فروشی پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش، مراکز فروش لوازم التحریر، خیاطی و خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل اختصاص دارد.

گروه شغلی سه، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل‌ونقل عمومی درون شهری را شامل می‌شود.

گروه شغلی چهارم نیز شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزشهای پر برخورد از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی می‌شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۳ آبان ۱۳۹۹ / ۲۳:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99082315594
  • خبرنگار : 50093