احمدی میانجی: شورای حل اختلاف با اصالتی که داشته، هر روز منسجم‌تر شده است 

اولین رییس شورای حل اختلاف گفت: شورای حل اختلاف با همه فشارها به علت اصالتی که داشت و با اتحاد اعضای آن باقی ماند و هر روز منسجم‌تر شده است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین احمدی میانجی صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری که به مناسبت سالروز بنیانگذاری شورای حل اختلاف برگزار شد، اظهار کرد: دوستان در سالیان دراز بدون چشم‌داشت و با اخلاص زحمت زیادی را در رابطه با شورای حل اختلاف متحمل شدند. فکر تاسیس شورای حل اختلاف به سال ۷۶ برمی‌گردد.
وی افزود: با توجه به تجربه‌ای که در روستای خود در مورد حل و فصل مشکلات مردم از طریق ریش سفیدی داشتیم به این فکر افتادیم که می‌توان نهادی تاسیس کرد که مشکلات مردم را حل و فصل کند.
وی افزود: این تفکر به این دلیل بود که ورود پرونده به دادگستری روزافزون بود و رسیدگی‌ها به تقریبا ۱۸ ماه رسیده بود.
رئیس پیشین شورای حل اختلاف گفت: فیروزآباد در استان فارس، درگز در خراسان و رباط کریم در استان تهران اولین شهرهایی بودند که شورای حل اختلاف در آنها راه اندازی شد و با توجه به اینکه از جایی هم الگو نگرفته بودیم اما خوب جواب داد و گسترش پیدا کرد.
احمدی میانجی گفت: ۱۸ سال از تاسیس شوراهای حل اختلاف می‌گذرد و قوه قضاییه با دو برخورد متضاد و به نظر ما تند با شورای حل اختلاف مواجه شده است. آیت ‌الله یزدی خیلی شورای حل اختلاف را تحویل می‌گرفتند و به آن می‌پرداختند که این رویکرد باعث شد دادگستری‌ها نسبت به شوراهای حل اختلاف حساسیت منفی پیدا کنند ولی شورای حل اختلاف به راه خود ادامه داد.
وی افزود: شورای حل اختلاف با همه فشارها به علت اصالتی که داشت و با اتحاد اعضای آن باقی ماند و هر روز منسجم‌تر شده و در حال حاضر اعضای آن به حدود ۴۰ هزار پرسنل رسیده است.
رئیس پیشین شورای حل اختلاف گفت: حدود۳ میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده تاکنون در شوراهای حل اختلاف به صلح و سازش رسیده است.
در ادامه این نشست رحیمی معاون منابع انسانی و فرهنگی قوه قضاییه و رئیس پیشین شورای حل اختلاف اظهار کرد: شورای حل اختلاف در حال حاضر به عنوان یک مرکز و در حد معاونت رئیس قوه قضاییه است و اصل شورای حل اختلاف این بود که با صلح و سازش مشکلات مردم به طور ریشه‌ای حل شود.
وی با بیان اینکه الان وضعیت شورای حل اختلاف با دو مشکل جدی مواجه است، بیان کرد: الان وضعیت شوراها با دو مشکل جدی مواجه است که اولی وضعیت کارکنان آن و تعیین تکلیف آنها است که در سال ۹۹ بیش از هزار میلیارد بودجه افزایش پیدا کرده که اقدام مناسبی است.
وی افزود: نکته دوم در رابطه با اصل شوراهای حل اختلاف است  و لایحه‌ای در دولت مطرح است که شوراها به اصل صلح و سازش خود برگردند. اگر این لایحه تصویب شود شوراها اصل صلح و سازش را بیشتر انجام خواهند داد و مشکل کارکنان آن نیز حل خواهد شد.
در ادامه این نشست حمیدیان مدیرکل پیگیری امور استان‌های شورای حل اختلاف اظهار کرد: قدر شوراها را باید بدانیم چون اولین و مقدس‌ترین شکل نهاد داوری در طول تاریخ بشری بوده است. دنیای متمدن امروزی در برابر شوراها زانو زده و از آنها می‌خواهند که دردهای آنها را دوا کند. گره‌هایی که با هزاران دستور و حکم دادگستری باز نمی‌شود اما با کمک شوراها باز می‌گردد.
وی افزود: مردم در شوراها کینه‌های خود را از دست می‌دهند و از بند نفرت رهایی می‌یابند و قدرت انتخاب دارند و به هر حال نباید هر چیزی را به دادگاه ارجاع دهیم.
وی گفت: باید سعی کنیم پرونده‌ها کمتر وارد دادگاه شود.
حجت الاسلام مظفری ریاست دوره قبلی شورای حل اختلاف نیز در این نشست اظهار کرد: شورای حل اختلاف به معنی حقیقی کلمه بازوان توانمند قوه قضاییه برای نیل به اهداف عالی است و در آیات قرآن و روایات بر مصالحه تاکید شده ایت.
وی افزود: شوراهای حل اختلاف در سال‌های گذشته ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد از پرونده‌های قتل را با مساعدت افراد پرنفوذ جامعه مانند ائمه جمعه، ریش سفیدان، مسیولین و... به مصالحه رسانده‌اند.
مظفری با بیان اینکه یکی از رسالت‌های مهم شورای حل اختلاف توسعه فرهنگ صلح و سازش در جامعه است تا پرونده‌ها به دادگستری راه نیابند، تصریح کرد: از این فرهنگ در گذشته در روستاها و جوامع استفاده می‌شده است و باید فرهنگ صلح و سازش در جامعه احیا شود.
معاون قوه قضاییه گفت: با مساعدت کمیسیون تلفیق مجلس بودجه شوراهای حل اختلاف به وضعیت مطلوب رسیده و لایحه‌ای در حال پیگیری است و امیدواریم با تلاش بیشتر مسئولان وضعیت روز به روز بهتر شود.
مظفری گفت: شوراها ماندنی هستند و این نیاز و حقیقتی است و همه این مساله را درک می‌کنیم و اعضای شورای حل اختلاف هم باید به فنون روز صلح و سازش مسلح شوند.
انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 99081811682
  • خبرنگار : 71594