استاندار اصفهان:

دانشگاه باید از تماشاگری به سوی بازیگری در عرصه جامعه گام بردارد

استاندار اصفهان گفت: در دانشگاه نسل چهارم باید شهروند و آموزش عالی مورد نظر باشد و سه ضلع آموزش آکادمیک، پژوهش علمی و عالمانه و حیات خلاقانه در یک سیستم تنیده شود که نبود اینها توسعه نیافتگی و مرگ جامعه را رقم می زند.

عباس رضایی امروز (پنج شنبه-۱۵ آبان ماه) در بیست و نهمین اجلاس روسای دانشگاه های بزرگ کشور که به میزبانی دانشگاه اصفهان و با حضور روسای ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور به صورت مجازی و حضوری برگزار شد، با بیان اینکه این روزها تک تک ما دوران تازه ای را تجربه می کنیم و همه کارها تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته، اظهار کرد: از شیوه ارتباط با اعضای خانه گرفته تا نحوه ورود و خروج به منزل و بسیاری از حوزه های زندگی با چالش های فراوانی روبه رو شده ایم.

وی افزود: کووید ۱۹ با تعطیلی در سراسر جهان اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و ... را با چالش مواجه کرده و سبک زندگی جدیدی تحمیل کرده است که تحول این ویروس در حوزه تغییر سبک آموزش شدید بوده و بسیار محسوس است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان شهری پر افتخار با تاریخی درخشان است، تصریح کرد: همه می دانیم دانشگاه مرکز تولید علم و توسعه و سرچشمه ایده پردازی است. دانشگاه نهاد تفکر خلاق و شکوفایی است و از این رو رسالتی خطیر دارد.

رضایی با بیان اینکه دانشگاه نهادی هوشمند است که پیشگام در تحول، تغییر و توسعه خواهد بود، خاطرنشان کرد: اگر دانشگاه در مقطعی به آموزش ژرف توجه داشته و در زمانی پژوهش محور شده، اکنون در توسعه علوم پایه و تحقیقات پایه سیاست گذاری شده و همه اهتمام ورزیدند تا وظیفه خود را ایفا کنند و موفقیت در بروندادهای پژوهش نشان این موفقیت است.

وی بر دانشگاه نسل چهارم تاکید کرد و افزود: اهتمام به اصل پژوهش در کنار آموزش و ارتقا روحیه نشاط و خودباوری از رسالت های خطیر دانشگاه نسل چهارم است.

استاندار اصفهان تاکید کرد: مدیریت دانش و پژوهش، انسجام بخشی در سیاست گذاریها، برنامه ریزی ها و نظارت راهبری و روزامدسازی نقشه علمی کشور در سطح منطقه و جهان امری ضروری و لازم است.

رضایی تنظیم رابطه تحصیل با اشتعال و توجه به نیازهای تولید و اشتغال و تبدیل ایده به محصول و دانش به ثروت را از وطایف خطیر در این دوران حساس عنوان کرد و افزود: نهاد دانشگاه رسالت توسعه یافتگی در عرصه دانش، سیاست، فرهنگ و اقتصاد را برعهده دارد و تولید فرهنگ را در دستور دارد.

به گفته وی امروز آینده پژوهی و تعامل دانشگاه و جامعه و جوامع بین المللی امری ضروری است و  اگر دانشگاه متعلق به مردم و ماحصل سرمایه ملت است باید برونداد دانشگاه در راه ملت باشد و  باید تمام دانشگاه در جهت تعالی جامعه قرار گیرد.

استاندار اصفهان وجود جوانان محقق مشغول به آفرینش علمی، فرهنگی، صنعتی، هنری و ...و منابع عظیم  زیرمینی و موقعیت جغرافیایی و بازار بزرگ ملی و اقتصادی کشور را از ظرفیت های کشور دانست و تاکید کرد: نباید از آن غفلت کرد.

رضایی مردمی کردن اقتصاد را نیازمند جهادی هوشمندانه دانست و گفت: اگر خروجی دانشگاه در جامعه ناکارآمد است، معلول نداشتن سیستم جامع نگر در عرصه یادگیری و تولید سرمایه اجتماعی است. زیرا آموزش و تحصیلات به تنهایی کارآمد نیست، چراکه داشتن مدرک تحصیلی ضرورتا مساوی با داشتن روحیه تصمیم گیری گروهی و روحیه مشورت طلب و انتقادپذیری نیست.

وی افزود: مدرک لزوما مساوی آگاهی و فهم دقیق و عمیق از مصلحت عامه و منافع ملی نیست. مدرک به تنهایی انسان باشخصیت به عنوان سرمایه اجتماعی نمی سازد و مدرک لزوما مساوی با شناخت عمیق از تحولات بسیار پیچیده جهانی نیست.

استاندار اصفهان تاکید کرد: دانشگاه باید از تماشاگری به بازیگری در عرصه جامعه گام بردارد و در دانشگاه نسل چهارم باید شهروند و آموزش عالی مورد نظر باشد و سه ضلع آموزش آکادمیک، پژوهش علمی و عالمانه و حیات خلاقانه در یک سیستم تنیده شود که نبود اینها توسعه نیافتگی و مرگ جامعه را رقم می زند.

به گزارش ایسنا، بیست و نهمین اجلاس ۱۳ دانشگاه بزرگ کشور با حضور عباس رضایی- استاندار اصفهان، غلامحسین رحیمی- معاون پژوهش و فناوری  وزارت علوم تحقیقات و فناوری، محمود نیلی- رییس دانشگاه تهران، سید مهدی ابطحی رییس دانشگاه صنعتی اصفهان و هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان به صورت حضوری و دیگر روسای ۱۳ دانشگاه بزرگ به صورت مجازی به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۵ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99081509728
  • خبرنگار :