گفت وگو با تهیه کننده «انتخابات ۲۰۲۰» هیسپان تی وی

برنامه ای که در پی روشنگری لاتین تباران در انتخابات آمریکاست

انتخابات امسال آمریکا در تاریخ آن کشور به غیر از دوره جنگ داخلی، نظیری نداشته است. دو قطبی شکل گرفته تا حدی بوده که برای اولین بار دو کاندیدای دموکرات و جمهوری خواه در مناظره تلویزیونی با یکدیگر مرزهای اخلاقی را درنوردیدند و بارها به یکدیگر توهین کردند. تا جایی که بسیاری از تحلیلگران عرصه سیاسی در ایالات متحده، مردم آمریکا را بازنده رقابت میان ترامپ و بایدن معرفی کردند.

عرصه سیاست خارجی هم در درگیر شدن هر دو طرف با یکدیگر نقش مهمی ایفا کرده است. ولی نقش اصلی را در این میان نگاه نژادپرستانه ترامپ به اقلیت های قومی و مذهبی مانند لاتین تباران و مسلمانان و سیاه پوستان بازی می کند و این که با چنین نگاهی، رئیس جمهور آمریکا موج شدیدی از درگیری های قومی و نژادی را در ایالات متحده میان جامعه سیاه پوستان و لاتین تباران با سفیدپوستان متعصب به راه انداخته است.

بر همین مبنا شبکه هیسپان تی وی بنا بر رسالتی که دارد به ویژه در پوشش اخبار مربوط به لاتین تباران جهان سعی کرده تا با بررسی زوایای مختلف انتخابات در آمریکا، با پخش ویژه برنامه «انتخابات ۲۰۲۰» در همین خصوص گام بردارد.

عاطفه سادات بندری ـ تهیه کننده ویژه برنامه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در آمریکا ـ در همین خصوص به ایسنا گفت: سعی ما بر این است تا زوایای تاریک و روشن رقابت های انتخاباتی در آمریکا را برای جامعه لاتین تبار آمریکا بشکافیم تا با دید بهتری نظاره گر وقایع پیش رو باشند.

دربندی که بیش از دو دهه تهیه کنندگی برنامه های مختلف در شبکه های برون مرزی صداوسیما را در کارنامه خود دارد، از سال ۹۵ تاکنون با شبکه پرس تی وی همکاری می کند و هم اکنون به طور همزمان، برنامه «آفریقا امروز» را هم روی آنتن پرس تی وی دارد.

او درباره برنامه «انتخابات ۲۰۲۰» شبکه هیسپان تی وی، گفت: با شروع کارزار رقابت های درون حزبی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به مدیران شبکه هیسپان تی وی پیشنهاد ساخت برنامه ای در همین خصوص را دادم که پذیرفته شد و از چند هفته قبل از انتخابات به روی آنتن رفت و تا یک هفته پس از انتخابات نیز ادامه دارد. نویسندگان و عوامل برنامه هم در حال حاضر شبانه روزی در حال تلاش هستند تا این برنامه به شکل مناسبی روی آنتن برود.

تهیه کننده ویژه برنامه «انتخابات ۲۰۲۰ » آمریکا درباره ساختار برنامه گفت: مدت زمان ویژه برنامه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ۲۵ دقیقه است که روزهای سه شنبه هر هفته به روی آنتن می رود. برنامه دارای آیتم های تولید شده در گفت و گوی «کارلوس آلونسو»، مجری اول با کارشناسان آمریکایی و اسپانیایی تبار حول مباحث مربوط به انتخابات و بررسی وعده های هر دو کاندیدای دموکرات و جمهوری خواه است و در هفت هشت دقیقه پایانی بخش شبکه های اجتماعی را داریم که توسط یوآندریس بسه را مندز  اجرا می شود. او در این بخش پیام های توئیتری مردم و کارشناسان رسانه ای در آمریکا را می خواند تا مخاطبان از گرم تر شدن رقابت های انتخاباتی در آمریکا و شکل گیری یک دوقطبی تمام عیار هرچه بیشتر آگاه شوند.

دربندی درباره موضوعات مورد تمرکز برنامه اینگونه توضیح داد: در چهار برنامه اول با تمرکز بر جامعه لاتین تباران آمریکایی موضوعات کلی مانند رای الکترال را بررسی می کردیم و این که آیا با وجود رأی الکترال در آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری به صورت دموکراتیک برگزار می شود یا خیر. موضوع مهم بعدی اهمیت حضور هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکاست و بررسی عوامل ناکامی سایر احزابی که به این دو حزب قدرتمند وابسته نیستند؛ مانند حزب سبزها که هیچ گاه نتوانسته اند کاندیدای ریاست جمهوری خود را در آمریکا به شکلی جدی مطرح کنند. موضوع بعدی نقش پول در روند انتخابات آمریکاست و ورود سرمایه داران مشهور به فعالیت های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری و تزریق انبوه دلار به کمپین های مدنظرشان.

تهیه کننده «انتخابات ۲۰۲۰» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهمیت افزایش درگیری های نژادی میان سیاه پوستان و سفیدپوستان در آمریکا نیز گفت: قطعا یکی از کلیدی ترین حوادث مربوط به انتخابات در آمریکا به همین مسئله باز می گردد به ویژه پس از قتل جرج فلوید که منجر به راه افتادن نهضت عظیم «زندگی سیاهان با ارزش است»، شد. ما سعی کردیم تا عوامل بی عدالتی در آمریکا را علیه جامعه نژادی رنگین پوستان بررسی کنیم و به ابعاد مختلف نقش این نهضت در تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا بپردازیم.

وی درباره بهره برداری دموکرات ها از مدیریت ضعیت ترامپ در مقابله با همه گیری چشم گیر کرونا در آمریکا هم گفت: اگر آمریکا درگیر کرونا به این شکل نمی شد شاید هیچ یک از تحلیلگران برجسته ایالات متحده جرات پیش بینی شکست ترامپ را نداشتند، ولی یکی از اصلی ترین تحلیل ها برای انتقادات کوبنده علیه ترامپ مربوط به شیوع گسترده بیماری کرونا در آمریکا بوده است.

وی در تبیین چرایی تولید برنامه «انتخابات ۲۰۲۰» در هیسپان تی وی، به میزان تاثیرگذاری رای لاتین تباران در آمریکا اشاره کرد و افزود: لاتین تباران جامعه ۳۰ میلیون نفری واجدان شرایط اخذ رای را در آمریکا دارند و در این خصوص در سال های اخیر از جامعه سیاهپوستان آمریکایی هم سبقت گرفته اند. لذا تولید این برنامه برای مخاطبان اسپانیایی زبان هیسپان تی وی بسیار مهم بود. از طرف دیگر، این که اقلیت های نژادی و دینی مانند مسلمانان تا چه میزان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نقش دارند، یکی از اصلی ترین مباحث ما در ویژه برنامه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در شبکه هیسپان تی وی است.

دربندی همچنین نقش وعده ترامپ برای کشیدن دیوار در مرز با مکزیک، جلوگیری از ورود مهاجران به آمریکا و صدور فرمان ممانعت از حضور مسلمانان به آمریکا را هم محور دیگر برنامه به حساب آورد و تاکید کرد: در برنامه پنجم به بررسی آخرین اخبار مربوط به رقابت های هر دو کمپین جو بایدن و دونالد ترامپ پرداختیم و نتایج آخرین نظرسنجی ها را بررسی کردیم و در برنامه ششم نیز صبر خواهیم کرد تا فرد پیروز در انتخابات مشخص شود و تحولات هفته آینده پس از انتخابات را دنبال می کنیم و این که اگر ترامپ به وعده اش برای نپذیرفتن شکست در انتخابات عمل کرد، آمریکا آبستن چه حوادثی در آن زمان خواهد شد و آیا کار به شروع نزاع خیابانی می رسد یا خیر.

تهیه کننده این برنامه در پایان گفت: برنامه این هفته استثنائا امشب دوشنبه ـ ۱۲ آبان ماه ـ روی آنتن رفت و آخرین برنامه «انتخابات ۲۰۲۰» سه شنبه هفته آینده پخش می شود.

او می گوید: خوشبختانه برنامه به خاطر اجرای بسیار جذاب کارلوس آلونسو که با انرژی خیلی خوب، معلومات و آمادگی ذهنی بالا، حتی نیاز به اتوکیو و متن هم ندارد و اجرای بداهه اش بر قوت برنامه می افزاید، بازخورد خوبی داشته است و علاوه بر این که با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شده، در شبکه های اجتماعی نیز انعکاس گسترده ای در میان اسپانیایی زبانان یافته است.

ویژه برنامه «انتخابات ۲۰۲۰» شبکه هیسپان تی وی با همکاری عاطفه سادات دربندی (تهیه کننده)، ناصر طهماسب و حمیدرضا جوادی (نویسندگان)، حمیدرضا تاجیک (کارگردان هنری)، آروین شایگان (دستیار تهیه)، حمیدرضا تاجیک و ناصر موسوی (تصویربرداران)، علی سلمان (نورپرداز)، عادل عباسی و امید عبدالله زاده (گرافیست ها) و عادل عباسی (تدوینگر) روی آنتن شبکه هیسپان تی وی است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 99081308476
  • خبرنگار : 71012