با شیوع کروناویروس در کشور و تعطیلی مراکز آموزشی، کلاسهای حضوری این دانشگاه هم برای مدت نامعلومی تعطیل و قرار شد آموزش به صورت مجازی و در بستر درسافزار کانواس و به صورت آفلاین ادامه داده شود.
آموزش مجازی ترم ۹۸۲ در این دانشگاه با مشکلات فراوانی همراه بود. یک ترم بی برنامه و غافلگیرکننده! اساتید و دانشجویان نحوه کار کردن با کانواس را بلد نبودند و خود سامانه نیز اختلالات فراوانی داشت. این مشکلات تا جایی ادامه داشت که برای امتحانات پایان ترم بسیاری از اساتید امتحانات خود را از طریق شبکههای مجازی و پیام رسان های خارجی مانند واتساپ و تلگرام برگزار کردند.
مسئولان دانشگاه وعده دادند که برای ترم ۹۹۱ برنامه دارند. بستر برگزاری کلاس آنلاین در سامانه ادوب کانکت فراهم شده، اینترنت مصرفی دانشجویان در سامانه های آموزش مجازی دانشگاه رایگان خواهد بود و اختلالات درسافزار نیز برطرف شده است.
«کیمیا» دانشجوی رشته ریاضی در دانشگاه بوعلی سینا است، او در رابطه با وضعیت آموزش مجازی در این دانشگاه به خبرنگار ایسنا گفت: از بین اعضای هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه فقط حدود پنج نفر هستند که نسبت به دانشجو و شغلشان احساس مسئولیت میکنند.
این دانشجو با بیان اینکه کلاس مجازی واقعاً بی فایده است، اظهار کرد: برای دروس ما باید حل تمرین وجود داشته باشد اما مورد داریم که استاد فقط از روی یک متن میخواند و تمریناتی که می دهد بسیار سختتر از آموزشی است که ما دیدیم. برای برخی کتابها حلالمسائل وجود دارد و ما برای حل تمرین از آنها استفاده میکنیم که از نظر اساتید مشکلی ندارد و آموزش و فهم ما مهمتر است اما برای کتابهایی که حلالمسائل ندارند، خبر دارم که دانشجویان به یک نفر پول می دهند تا تمریناتشان را حل کند.
وی تصریح کرد: برخی اساتید سختگیری زیادی میکنند و اوایل حتی فایل کلاسهای آنلاین را در درسافزار قرار نمیدادند تا ما بتوانیم مجدد از آن استفاده کنیم. کلی به اساتید ایمیل زدیم و التماس کردیم تا با کلی منت فایلها را برای ما قرار دادند.
کیمیا در رابطه با منابع معرفی شده توسط برخی اساتید گفت: تعدادی از اساتید کتابی معرفی کردند که در بازار وجود ندارد و ما باید نسخه خارجی آن را از آمازون و با دلار تهیه کنیم که این اصلاً با وضعیت کنونی امکان پذیر نیست. هر قدر هم اصرار میکنیم تا منبع را تغییر دهند اعتنایی نمیکنند.
این دانشجو بیان کرد: ترم پیش استادی داشتیم که برای درس چهار واحدی، چهار ویدئو در سامانه بارگذاری کرد و امتحان سختی هم گرفت. اساتید فایل pdf جزوه را در درسافزار قرار نمی دهند و لینک هایی از آپارات میگذارند که حجم اینترنت بالایی میخواهد که در حد وسع همه دانشجویان نیست.
کیمیا ادامه داد: برخی اساتید جواب ایمیل ما را هم نمیدهند و در برخی مواقع از همین الان دانشجو را تهدید میکنند که نمره قبولی به آنها نخواهند داد.
وی در پایان تأکید کرد: این مسائل توجیه تنبلی برای من و امثال من نیست، مشکلی است که همه دانشجویان با آن سروکار دارند.
«محمد» نیز از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا است و در رشته علوم سیاسی درس میخواند. او در رابطه با مشکلات آموزش مجازی به خبرنگار ایسنا گفت: آموزش مجازی حداقل برای رشتهای که من در آن مشغول به تحصیل هستم، ناکارآمد است چراکه ما نیاز به بحث و گفت و گو با استاد و سایر دانشجویان داریم و حتی با برگزاری کلاس آنلاین هم این مشکل حل نشد چراکه صحبت در محیط ادوب کانکت نیاز به اینترنت پرسرعت و میکروفون دارد تا محتوای دریافتی برای شنونده واضح، بدون نویز و اکو باشد اما همه دانشجویان این شرایط را ندارند.
وی با طرح این پرسش که چه مسئولی وظیفه رسیدگی به مشکلات ما را دارد؟ مطرح کرد: مگر قرار نبود حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد کلاسها آنلاین و مابقی آفلاین باشد؟ این ترم من درسی را دارم که تاکنون نه تنها کلاس آنلاینی نداشته بلکه استاد هیچ فایلی را در سامانه نیز بارگذاری نکرده و در مقابل برای یک درس دو واحدی استاد هر جلسه کلاس آنلاین برگزار میکند.
این دانشجو ادامه داد: قانون در اینجا استاد است چراکه ابزار نمره را در دست دارد و هیچ دانشجویی اعتراض نمیکند که چرا فایلها در موعد مقرر کلاس بارگذاری نمیشود یا چرا تکالیف خواسته شده هم سطح با تدریس ارائه شده نیست؟
محمد در پایان خاطرنشان کرد: از میان اساتیدی که من این ترم با آنها کلاس دارم فقط دکتر «رضا سلیمانی» است که برای کلاس و دانشجو وقت میگذارد، به دانشجو احترام میگذارد، پاسخگوی سوال دانشجویان است، کلاسهایش با برنامهریزی برگزار میشود و تکالیفی که از ما میخواهد متناسب با محتوای تدریس شده است.
«شقایق» دانشجوی مهندسی عمران در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه بوعلی سینا است، او نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تدریسها و فیلمهای بارگذاری شده برای ما تاکنون خوب بوده و بیشتر اساتید فیلمهای آموزشی خود را به صورت آفلاین در درسافزار بارگذاری میکنند و کلاسهای رفع اشکال به صورت آنلاین برگزار میشود که با وجود قطعی و وصلی کیفیت متوسطی دارند.
این دانشجو با بیان اینکه قطعاً کیفیت تدریس مجازی به تدریس حضوری نمی رسد، اظهار کرد: این شرایط برای دانشجو و استاد دشوار است اما هر جلسه فایلها به موقع بارگذاری میشود و نظم کلاس های آنلاین و اطلاع رسانی ها هم تا الان به خوبی انجام شده است.
شقایق در رابطه با تکالیفی که اساتید به آنها میدهند، بیان کرد: در برخی دروس هر جلسه و در برخی دروس پس از هر فصل تکالیفی به ما داده میشود که سطح آنها مقداری بالاتر از مثال های جزوه و تمرینهای حل شده در کلاس است. برخی اساتید به عنوان نمره کلاسی، آزمون هم میگیرند و در کلاس آنلاین از دانشجویان درس می پرسند.
«آرمان» دانشجوی رشته زمین شناسی است. او نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تعداد کلاسهای آنلاین آنقدر زیاد است که ما را خسته کرده، این کلاسها هزینه بالایی هم دارد چراکه استفاده از ادوب کانکت رایگان نیست، هرچقدر هم که میگوییم محتوای کلاس را به صورت آفلاین در درسافزار بارگذاری کنید، قبول نمیکنند.
وی با بیان اینکه اساتید هیچ تولید محتوایی ندارند و فقط متن کتاب را کپی و در اختیار ما قرار میدهند، خاطرنشان کرد: نحوه تدریس مجازی اساتید به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و تکالیفی که میدهند برخی اوقات از محتوای جزوه نیست.
به گزارش ایسنا، وضعیت آموزش مجازی در هر گروه آموزشی متفاوت است. در برخی گروهها آموزش مجازی و بسترهای مورد استفاده در دانشگاه بوعلی سینا پاسخگوی نیاز دانشجویان بوده و در برخی گروهها نیز اساتید هنوز نتوانسته اند خود را با شیوههای آموزش مجازی وفق دهند اما انتظار میرود مسئولان پاسخگوی مشکلات دانشجویان باشند و نسبت به مشکلات دانشجویان مانند بیبرنامگی اساتید دانشگاه و رایگان نبودن استفاده از کلاسهای آنلاین برخلاف اعلام این خبر که اینترنت مصرفی در سامانههای آموزش مجازی رایگان است، بررسیهای لازم را انجام دهند.
انتهای پیام