نیاز 3000 میلیاردی برای بروزرسانی کارگاه‌ها

آزمایشگاه‌ دانشگاه باید زیباتر از کلاس‌های آن باشد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از بروزرسانی کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های این دانشگاه به عنوان یک ضرورت نام برد و گفت: برای بروزرسانی کارگاه‌ها و تجهیز آنها به امکانات آزمایشگاهی بروز به اعتباری افزون بر 3000 میلیارد تومان نیاز است که این رقم با توجه به اعتبارات ناچیز تخصیصی به این بخش، امری غیرممکن است.

ابراهیم صالحی عمران 3 آبان ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سمنان اظهار کرد: حدود سه هزار و 600کارگاه در سراسر کشور در زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای داریم که این کارگاه‌ها نیازمند بروزرسانی تجهیزات هستند.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیازمند بروزرسانی مستمر هستند افزود: با توجه به سرعت تغییر و رشد فناوری‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها به طور مستمر و مداوم نیازمند تجهیز هستند و تجهیز آنها به آخرین تجهیزات آزمایشگاهی، اعتبارات زیادی نیاز دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از افزایش اعتبارات تخصیصی به کارگاه‌های این دانشگاه در سراسر کشور اضافه کرد: با وجود افزایش اعتبارات این بخش و جذب بالای این اعتبارات اما با توجه به هزینه بالای تجهیزات و نیاز مستمر به بروزرسانی، این اعتبارات جوابگوی نیاز فعلی نیست.

وی از رشد قابل توجه اعتبارات تخصیصی خبر داد و گفت: در اعتبارات سال 99 بین 220 تا 230 میلیارد تومان اعتبار برای بروزرسانی کارگاه‌های این دانشگاه جذب شده که در مقایسه با اعتبارات این بخش در سال‌های قبل رشد قابل توجهی است.

صالحی عمران با بیان اینکه حدود 70 درصد دروس این دانشگاه عملی و مهارتی است ادامه داد: دانشگاه فنی و حرفه ای بر انتقال مهارت‌ها از طریق فعالیت‌های کارگاهی و آزمایشگاهی تاکید دارد و از همین رو تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه فنی و حرفه ای از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت صنایع و بخش خصوصی در تجهیز این کارگاه‌ها گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای آمادگی خود را برای استفاده از ظرفیت صنایع و بخش خصوصی در این بخش اعلام کرده و آماده‌ایم در قبال تجهیز این کارگاه‌ها خدماتی به واحدهای صنعتی ارائه دهیم.

دکتر صالحی عمران از سمنان به عنوان یک استان صنعتی نام برد و افزود: در همه دنیا صنایع برای تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به یاری دانشگاه‌ها می‌آیند و دانشگاه نیز خدمات علمی متقابلی به آنها ارائه می‌دهد لذا ما نیز آمادگی داریم ظرفیت‌های آزمایشگاهی و فضای آموزشی این دانشگاه را در اختیار صنایع قرار دهیم.

کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه باید زیباتر از کلاس‌های آن باشد

وی از تلاش برای ایجاد کدرشته‌های جدید با ظرفیت اشتغالزایی خبر داد و اظهار کرد: ما در رشته‌هایی که بازار کار نداشتند، ظرفیت خود را به نزدیک صفر رساندیم و در مقابل با ایجاد بیش از 600 کدرشته محل جدید در کشور کوشیدیم که به سمت رشته‌هایی برویم که نیاز واقعی بازار کار است.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه  استان سمنان ظرفیت گسترش کیفی و کمی آموزش های فنی و حرفه ای را دارد، گفت: نزدیکی به تهران و همچنین صنعتی بودن استان سمنان ویژگی های بسیار قابل توجه برای این استان هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور از ایجاد 10 رشته جدید در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان خبر داد و گفت: استان سمنان یک استان صنعتی است و صنایع می‌توانند از پتانسیل بالای این دانشگاه استفاده بیشتری کنند.

وی اضافه کرد: با کمک ما و مسئولان استان سمنان امیدواریم که دانشگاه فنی و حرفه ای مورد توجه مسئولان و همچنین خانواده ها قرار گیرد تا در زمینه تحصیلات فرزندانشان نگاه ویژه به این دانشگاه داشته باشند همچنین نیاز است تا این دانشگاه تعامل و شناسایی بهتری به صنعتگران استان سمنان شود تا بتوانیم شاهد استفاده های خوبی از ظرفیت های علمی و مهارتی این دانشگاه باشیم.

صالح عمران با بیان اینکه بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبارات برای ارتقای تجهیزات آموزشی به دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان اختصاص یافته است، گفت: یکی از دلایل سفر به سمنان حضور در دانشکده ها و احصا نیازها و شناسایی نقاط ضعف محسوب می شود که بتوانیم در بهترین حالت این مسائل را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه استان سمنان حدود چهار هزار دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه ای دارد، گفت: چهار آموزشکده در این استان وجود دارد و با توجه به صنعتی بودن استان و نزدیکی به تهران پیش بینی می کنیم ظرفیت های بسیار خوبی توسط دانشگاه فنی و حرفه ای پوشش داده شود.

وی با اشاره به عزم این دانشگاه برای توجه ویژه به بخش مهارتی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه باید زیباتر از کلاس‌های آن باشد و در همین راستا توجه ویژه‌ای به این بخش در سراسر کشور داشتیم.

صالحی عمران ارتقاء کیفی آموزش‌های مهارتی را مهمترین سیاست و اولویت این دانشگاه برشمرد و گفت: ما در حال حاضر 176 آموزشکده در سراسر کشور داریم. متاسفانه در گذشته آموزشکده‌ها و دانشکده‌های ما رشد کمی بالایی داشتند و بسیاری از هنرستان‌ها به آموزشکده ارتقاء یافتند بدون اینکه استانداردهای لازم را کسب کرده باشند.

رشد ۱۰ درصدی رشته‌های کاردانی در فنی‌وحرفه‌ای کشور

وی از اجرای طرح سطح‌بندی در این دانشگاه خبر داد و اظهار کرد: ما از طریق اجرای این طرح به‌دنبال یافتن نقاط ضعف و قوت آموزشکده‌ها و دانشکده‌های دانشگاه بودیم تا رفع کمبودها و استانداردسازی آنها به روند عادلانه‌تر شدن آموزش‌های مهارتی کمک کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشوراز رشد ۱۰ درصدی رشته‌های کاردانی این دانشگاه در قیاس با مدت مشابه سال قبل خبر داد و تصریح کرد:۸۰ درصد دانشجویان جدید ثبت نامی در رشته‌های کاردانی و ۲۰ درصد در رشته‌های کارشناسی ناپیوسته ثبت نام کردند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای به چهار صورت دانشجو می‌پذیرد، افزود: دانشجویان این دانشگاه در یکی از چهار شاخه اصلی شامل کاردانی ناپیوسته و پیوسته و همچنین کارشناسی ناپیوسته و پیوسته درس می‌خوانند که البته تاکید ما بر روی کاردانی ناپیوسته با ۹۰ رشته مختلف در سطح کشور است.

وی با بیان اینکه ۶۰ رشته کارشناسی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در تلاشیم که دانش آموزان متوسطه و فنی حرفه‌ای را به سمت دانشگاه فنی و حرفه‌ای سوق دهیم چرا که اولویت در این دانشگاه یادگیری آموزش‌های مهارتی است که نیاز واقعی امروز بازار کار در کشور است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳ آبان ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99080301373
  • خبرنگار : 50233