یکی از مهمترین اقدامات موثر در راستای توسعه حمل و نقل پاک، ایجاد زیرساختهای مورد نیاز است به طوری که امروزه شهرهایی با زیرساختهای برخوردار و مهیا مانند آمستردام کشور هلند، پیشرو در توسعه این نوع حمل و نقل هستند.
یزد نیز که روزگاری صاحبنام «شهر دوچرخهها» بود، پس از چندین دهه در تلاش برای کسب مجدد این عنوان است و این اقدام را با توسعه مسیرهای دوچرخهسواری آغاز کرده است.
هر چند توسعه زیرساختهای حمل و نقل پاک به ویژه دوچرخه در شهر یزد هنوز راهی طولانی در پیش دارد اما اقدامات قابلتوجهی در این زمینه انجام شده به طوری که شهردار یزد از ایجاد ۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در این شهر جهانی خبر میدهد و میگوید: این مسیرها با هدف تامین ایمنی عبور دوچرخهسواران تا پایان سال جاری آماده بهرهبرداری خواهند شد.
«جمالالدین عزیزی» در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر آغاز عملیات ایجاد مسیرهای مذکور در معابر از فروردین امسال، تصریح میکند: تاکنون بیش از ۱۵ کیلومتر از این مسیرها، آماده شده و در حال تجهیز و نصب علائم ترافیکی و جداکننده مورد نیاز است ولی مابقی مسیرها تا پایان سال تکمیل و بهره برداری میشود.
شهردار یزد خاطرنشان میکند: با توجه به سیاست حمایت شهرداری و شورای اسلامی دوره پنجم از اجرای طرحهای انسان محور، اجرای عملیات ایجاد مسیر دوچرخهسواری و پیادهروی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
ایمنی در اولویت ساخت مسیرهای دوچرخهسواری
یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه حمل و نقل پاک، تفکر و نگاه مثبت به این مسئله است و اهتمام به موضوع ایمنی دوچرخهسواران و عابران پیاده یکی از این عوامل موثر محسوب میشود که در سیاستگذاریهای مدیریت شهر جهانی یزد در اولویت قرار گرفته است.
«الهه جورابی» نائب رییس هیات دوچرخه سواری استان و عضو شورای شهر یزد نیز در گفتوگو با ایسنا به سیاستگذاری مدیریت ارشد شهری در خصوص ایجاد زیرساختهای حمل و نقل پاک اشاره میکند و میگوید: براساس این سیاستگذاری و به منظور استفاده حداکثری شهروندان از حمل و نقل پاک و تامین ایمنی تردد دوچرخهسواران و عابران پیاده، عملیات ایجاد مسیر دوچرخهسواری در پنج منطقه شهر آغاز شده است.
به گفتهی وی، فرهنگسازی و جایگزینی حمل و نقل پاک به جای خودرو و ارتقای سطح سلامت جامعه و شهروندان به خصوص در شرایط کنونی مبارزه با ویروس کرونا از اهداف مهم اجرای این طرح به شمار میرود.
این مسئول در مورد جزییات این طرح نیز تصریح میکند: عملیات ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخهسواری به صورت کارشناسی و براساس مطالعات متعدد با هدف ایجاد بهترین و ایمنترین مسیر برای دوچرخهسواران، عابران پیاده و خودروها انجام میشود.
وی اضافه میکند: در شهر جهانی یزد چند مسیر دوچرخهسواری شامل خیابان بوعلی، بلوار دفاع مقدس، بلوار آزادگان، بلوارجمهوری (از چهارراه یزدباف تا چهارراه وکیل)، بلوار وحی، بلوار مناجات و خیابان گلستان غربی و شرقی به همین منظور در دستور کار قرار گرفته که تمامی آنها اعم از مسیرهای مختلط با روند حرکت خودروها و مسیرهای ویژه در کنار پیادهروها با علایم جداکننده فیزیکی، تابلوها و خطکشیهای ویژه مشخص شده و ایمنی افراد در اولویت این طرح قرار گرفته است.
جورابی در پایان نسبت به تکمیل این عملیات و استفاده بیشتر از دوچرخه به جای خودروهای شخصی در راستای تحقق داشتن شهری سالم و با آلودگی کمتر، ابراز امیدواری میکند و توسعه این اقدامات را مروج و مشوق در توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک میداند.
به نظر میآید؛ همانطور که توسعه خیابانها و جادهها و راههای ارتباطی منجر به اختراع خودروها و سایر وسایل حمل و نقل و سپس توسعه غیرقابل کنترل این ابراز شده است، توسعه زیرساختهای حمل و نقل پاک نیز از این قاعده مستثنی نیست و توجه مسئولان به این مقوله میتواند رویدادهای مثبتی مانند استفاده از دوچرخههای اشتراکی، ایجاد فضاهای دوچرخهسواری برای بانوان و توسعه فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک در شهر را به دنبال داشته باشد.
انتهای پیام