رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

آتش زدن کاه و کلش باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: آتش زدن کاه و کلش به‌جای مانده از مزارع باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های موجود در خاک شده و در بلندمدت خاک دچار آسیب می‌شود.

اسفندیار حسنی‌مقدم در جلسه بررسی وضعیت ایجاد آلودگی‌های به وجود آمده در مناطق جنوبی شهرستان خرم‌آباد به دلیل آتش زدن کاه و کلش به‌جای مانده از مزارع برنج که ۲۷ مهرماه صورت گرفت، در خصوص آتش‌سوزی‌های پس چر مزارع برنج حومه شهرستان، اظهار کرد: به‌زعم کشاورزان آتش زدن کاه و کلش دارای فواید است درصورتی‌که همه کارشناسان کشاورزی این مسئله را مطرود و مردود می‌دانند چراکه آتش‌سوزی باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های موجود در خاک شده و در بلندمدت خاک دچار آسیب می‌شود.

وی تصریح کرد: برای اینکه کشاورزان بتوانند راحت‌تر کشت دوم را انجام دهند تسهیلاتی برای خرید ادوات مکانیزاسیون شامل کارنده‌ها و دستگاه‌هایی که باعث خرد شدن کاه و کلش شده و حاصلخیزی خاک را در پی دارد، در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد کشاورزانی که مبادرت به آتش زدن بقایای مزارع نمایند قطعاً از دریافت کلیه تسهیلات بخش کشاورزی اعم از تسهیلات بانکی، نهاده‌های یارانه دار مانند کود، سم و بذر محروم می‌شوند و هیچ نهاده‌ای در اختیار آنان قرار نخواهد گرفت لذا توصیه اکید این است که مبادرت به آتش‌سوزی کاه و کلش مزارع خود برای انجام کشت دوم نکنند.

علیپور معاون دادستان شهرستان خرم‌آباد نیز در این جلسه، اظهار کرد: آتش زدن کاه و کلش باقی‌مانده از مزارع کشاورزی نص صریح قانون بوده و جرم محسوب می‌شود در این راستا اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی این امر نسبت به تشکیل پرونده برای متخلفین اقدام نموده و دستگاه قضایی با افراد متخلف برخورد قاطع و قانونی به عمل خواهد آورد.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان نیز گفت: متأسفانه طی چند سال گذشته شاهد آتش‌سوزی و کاه و کلش ناشی از برداشت محصولات کشاورزی در بعضی از شهرستان‌های استان هستیم که این آتش‌سوزی باعث آلودگی هوا و مزاحمت برای شهروندان شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ماده ۲۰ قانون هوای پاک اقدام به آتش‌سوزی کاه و کلش جرم محرز بوده و از همه کشاورزان درخواست داریم مبادرت به این کار نکند در غیر این صورت اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست در راستای ایفای وظیفه قانونی خود حتماً با متخلفینی که مبادرت به این عمل کنند نسبت به معرفی آنان به محاکم قضایی اقدام خواهد کرد و در همین راستا تعداد ٣٠ کشاورز متخلف شناسایی و به محاکم قضایی معرفی‌شده‌اند.

فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی جرائم نقدی و حبس تا یک‌ساله برای افرادی که اقدام به آتش‌سوزی کاه و کلش می‌کنند پیش‌بینی‌شده است.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ مهر ۱۳۹۹ / ۲۳:۲۹
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99072720013
  • خبرنگار : 50176