امضای یادداشت تفاهم همکاری یونان و عراق/ دعوت اردوغان از الکاظمی برای سفر به ترکیه

رئیس جمهوری عراق در دیدار با نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان در بغداد تاکید کرد، عراق برای محافظت از حاکمیت، امنیت و ثبات خود و همکاری با متحدان و دوستان خود بر اساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی اهمیت قائل است و حاضر نیست این کشور عرصه‌ای برای تسویه حساب دیگران باشد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق آمادگی کشورش را برای همکاری و هماهنگی در زمینه مبارزه با تروریسم به عنوان تهدید جهانی ابراز کرد.

وی گفت: عراق به دنبال تقویت روابط دوجانبه با یونان در همه زمینه‌ها است. صالح بر اهمیت هماهنگی برای مقابله با چالش‌های مختلف پیش روی منطقه و جهان، در راس آنها تروریسم و نیز تقویت همکاری‌های دیپلماتیک، اقتصادی و فرهنگی تاکید کرد.

وی میزبانی یونان از پناهندگان عراقی و نقش این کشور را در حمایت از عراق در جنگ علیه داعش ستود.

از سوی دیگر، وزیر خارجه یونان در جریان کنفرانس مطبوعاتی با فواد حسین، همتای عراقی خود گفت: یونان دوست تاریخی عراق است و امروز ما در مورد روابط دو جانبه و امور منطقه‌ای تبادل نظر کردیم و روابط عراق و یونان در سطح خوبی است.

وی افزود، شرکت‌های کشورش علاقه مند هستند تا در زمینه انرژی برق و تجهیزات پزشکی در عراق سرمایه گذاری کنند.

وزیر خارجه یونان گفت، کشورش از عراق و ثبات آن و بازگشت صلح به این کشور حمایت می‌کند.

دندیاس با همتای عراقی خود علاوه بر مشکلات مدیترانه شرقی، در مورد همکاری عراق و اتحادیه اروپا نیز گفت‌وگو کرد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های ترکیه در مدیترانه و بخش اشغالی قبرس نقض منشورهای سازمان ملل است و ما این نقض‌ها را محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه یونان افزود، کشورش به طور مداوم اعلام کرده که آماده گفت‌وگو با ترکیه بر اساس حسن همجواری است و این گفت‌وگو مبتنی بر حاکمیت است.

وزیر امور خارجه عراق نیز در این کنفرانس خبری گفت: یونان آموزش‌ها و کمک‌هایی به ارتش عراق ارائه داده است و ما می‌توانیم از روابط اقتصادی با آن بهره مند شویم. عراق از یونان برای کمک به این کشور در مبارزه با داعش قدردانی می‌کند.

فواد حسین تصریح کرد عراق می‌تواند در روابط اقتصادی از یونان بهره مند شود، به ویژه اینکه آتن نفت عراق را وارد می‌کند و در نیمی از واردات نفت خود به عراق متکی است.

وزیر خارجه عراق افزود: گفت‌وگوی مسالمت آمیز تنها راه حل مشکلات بر اساس حقوق بین‌الملل و احترام به حاکمیت کشورها و عدم مداخله در امور داخلی کشورها است.

دولت عراق همچنین دو یادداشت تفاهم در زمینه تقویت همکاری با یونان امضا کرد.

وزیر خارجه یونان قرار است به اربیل نیز سفری داشته باشد و کنسولگری یونان را در آنجا افتتاح کند.

سفر وزیر خارجه یونان در حالی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از مصطفی الکاظمی برای سفر به ترکیه دعوت کرد.

ترکیه و یونان دو عضو ائتلاف ناتو بر سر حفاری گاز در مدیترانه شرقی با هم اختلاف دارند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99072418219
  • خبرنگار : 71475

برچسب‌ها