به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در مراسم اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی با بیان اینکه علاقه مند بودیم این جلسه همانند سال گذشته در یک اجتماع حضوری تشکیل شود که این توفیق حاصل نشد گفت: امیدوارم هرچه زودتر این ویروس منحوس رخت بربندد و جامعه به شرایط قبلی بازگردد.
وی افزود: این جلسه نیمه حضوری با این توفیق همراه شده است که جمعیت وسیعتری از طریق فضای مجازی در جریان این جلسه قرار بگیرند. از مجموعه فعالیت های مجلس دانش آموزی در دوره نهم قدردانی می کنم. گزارشات کمیسیون ها در اختیار مراجع ذیربط قرار می گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند آماده شده در این دوره مجلس پیرامون سلامت روان گفت: پیش نیاز اصلی موفقیت سلامت جسمی و روانی است و اگر سلامت افراد به مخاطره بیفتد نقش آفرینی های دیگرشان با اختلال مواجه می شود. سیر تحولات و تغییرات در جامعه پرشتاب است و دائما جابجایی هایی صورت می گیرد و با ساحت های متنوعی روبرو می شویم.
حاجی میرزایی افزود: کرونا نیز پدیده غیرمنتظره ای بود که تعادل جامعه را به هم زد. این سند را به شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع می دهم و در خواست می کنم آن را به عنوان یک پروژه ملی مورد توجه قرار دهند البته این موضوع جزو دغدغه های وزارت آموزش و پرورش نیز هست و کمک می کند کار با جدیت بیشتری پیش برود.
وی تاکید کرد: مجموعه بزرگ آموزش و پرورش نیازمند افکار نو و خلاق و تدابیر راهگشاست. نه از باب تعریف و تمجید و خوشامد دوستان عرض می کنم؛ ماموریت آموزش و پرورش بسیار خطیر و پیچیده است و نیازمند اندیشه های خلاق و پویای نیروهای جوان است. ما در جست وجوی این سرمایه های ارزشمند هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هر جامعه باید ظرفیت های خود را برای مواجهه هوشمندانه مقابله با مسائل به ویژه در نسل جوان افزایش دهد اظهار کرد: اگر دانش آموزان ما در مجلس دانش آموزی برای حل مسائل جامعه به میدان می آیند و به ما راه حل می دهند در حال ارتقای توانمندی و ظرفیت های خودشان هستند و هرچه قدر توانمندتر باشند بهتر می توانند نقش آفرینی کنند.
حاجی میرزایی افزود: ما یک تشکل هستیم و در کشور هیچ تشکلی به اندازه آموزش و پرورش دایره گسترده و لایه های متعدد ندارد. از ستاد تا روستاها یک ارتباط تشکیلاتی خوب برقرار است؛ چقدر از این ظرفیت استفاده کرده ایم؟ یکی از راه های استفاده از این ظرفیت، مجلس دانش آموزی است.
وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس دانش آموزی مسئول این هستند که نظرات جمع وسیعی از افرادی که آنها را نمایندگی می کنند جمع آوری کرده و در اختیار قرار دهند گفت: نقش مجلس دانش آموزی در درجه اول تقویت مهارت های اجتماعی است. آن چیزی که جامعه ما برای آینده نیاز دارد بیش از فیزیک و ریاضی، توسعه مهارت های جمعی، افزایش بلوغ اجتماعی و افزایش توانایی حل مسئله است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما به شما نمایندگان برای کمک نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری آموزش و پرورش نیاز داریم. معتقدم در کل کشور اگر همه کارها را از حیث پیچیدگی و دشواری تا ساده ترین کارها مرتب کنند؛ آموزش و پرورش در راس پیچیده ترین نهادهایی است که سخت ترین ماموریت های جامعه را برعهده دارد.
حاجی میرزایی با بیان اینکه با آدم ها که مجموعه خواسته ها و آرزوها، توانمندی ها و ضعف ها هستند را در مسیر اهداف نظام تعلیم و تربیت همسو کنیم گفت: این کار نیازمند نگرش های خلاقانه و عالمانه است.
وی افزود: نمایندگان مجلس دانش آموزی با بدنه بزرگ اموزش و پرورش در تعامل هستند و باید بتوانند نظارت و ارزیابی کنند. مفهوم نظارت در دوران کرونا برای ما عمیق تر و گسترده تر از سال های گذشته شده و اکنون بسیار حیاتی تر و دشوارتر است.به یک نظارت هوشمندانه، پیگیر و گسترده در تمام سطوح نیاز داریم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مواجهه با بیماری کرونا گفت: آیا ما نسبت به عدالت اجتماعی و ترک تحصیل دانش آموزان بی توجه هستیم؟ سیاست آموزش و پرورش این است که خودش را مسئول می داند به همه دانش آموزان با هر امکانات و شرایطی آموزش دهد. در این جلسه گفته شد "آموزش و پرورش در مواجهه با کرونا ناتوان ظاهر شد" درخواست می کنم راهبردها و برنامه های کشورهای دیگر را هم بررسی کنید. 67 درصد ملعمان دنیا برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه می کنند. دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری صد در صدی نیست.
حاجی میرزایی افزود: ما نیز از همه روش هایی که اکنون در دنیا ارائه می شود استفاده می کنیم. تاکید کردیم که اصل بر آموزش حضوری است. ارتباطات و تعاملات و پیوند همسالان با یکدیگر کارکرد مهم مدرسه است. ما مرجع تعیین پروتکل های بهداشتی نیستیم، ولی باید آن را رعایت کنیم. با این حال به نگرانی خانواده ها احترام گذاشتیم و امکان آموزش غیرحضوری از طریق شبکه شاد فراهم شد.
وی با اشاره به اینکه گروه های فنی دائما در حال رصد اشکالات و رفع آن هستند گفت: شبکه شاد تنها پاسخ ملی ما به یک نیاز حیاتی و ضرورتی است. طی دوهفته گذشته هر روز نسبت به روز قبل میزان ترافیک و برگزاری کلاس های زنده در شاد افزایش یافته و به 550 هزار ارتباط زنده در روز و 295 گیگابایت بر ثانیه سرعت در روز رسیده ایم و رکورد اپلیکیشن های خارجی دیگر را شکسته ایم. ضمن اینکه این بستر آموزشی ایمن است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ منطقه و استانی حق ندارد دانش آموزی را به علت نداشتن ابزار هوشمند تحت فشار قرار دهد تا حتما آن را تهیه کند گفت: روش های دیگر هم وجود دارد و یکی از آنها مدرسه تلویزیونی است.
حاجی میرزایی افزود: علاوه بر اینها بسته های خودآموز آموزشی تهیه کردیم. مدیران مدارس ما در سراسر کشور مسئول هستند که اجازه ندهند حتی یک دانش آموز از آموزش محروم شود. در تمام پایه های تحصیلی رشد ثبت نامی داشتیم و جز پیش دبستانی که برای آن برنامه غیرحضوری داریم مابقی دوره ها رشد ثبت نام داشته اند.
وی با اشاره به اینکه با کمک، همکاری و ایثار معلمان، عملکرد خوبی در جریان کرونا نشان دادیم گفت: با پدیده ای مواجه شدیم که تعادل ها را به هم زده است و این راه حل ها را برای آن پیدا کردیم. اگر شخصی راهکار دیگری دارد ارائه کند، ما با آغوش باز استقبال می کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز گفت: مفهوم جوانان بیش از 40 بار در بیانیه گام دوم تکرار شده و نشان می دهد نقطه امید رهبری برای ساختن آینده ایران و شکل دادن به تمدن جدید به نسل جوان متکی است و این نسل جوان بار بزرگی بر دوشش قرار گرفته و باید بیش از هرچیز دیگری توانمندی های خودش را ارتقا دهد. در معاونت پرورشی اقداماتی در حال انجام است و از پیشنهادات و برنامه های جدید هم استقبال می کنم.
وی با بیان اینکه سندتحول میثاق مشترک و نقطه اتصال وحدت بخش فرهنگیان است گفت: هیچ برنامه ای بدون اتصال با سندتحول امکان ارائه و اجرایی شدن را ندارد. سندتحول به دنبال معلم باکیفیت، محتوای موثر، نظام سنجش کارامد و افزایش توانمندی های دانش آموزان است.
حاجی میرزایی افزود: آیا کنکور توانایی ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت را دارد؟ خیر ندارد. باید نظام ارزشیابی قوی خودمان را داشته باشیم. اگر این وجه در کار ما تقویت شود قطعا می تواند برای تحقق سندتحول کمک کننده باشد.
وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش آموزی گفت: درخواست من این است که حتما یک ارزیابی از 9 دوره گذشته به ما ارائه دهید که مشخص شود کجا به اهداف نزدیک و کجا از آنها دور شدیم. از توانمندی نمایندگان مجلس دانش آموزی حتما باید استفاده شود.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اینکه گفته شد دانش آموزی به خاطر نداشتن گوشی و تبلت خودکشی کرده واقعی نیست. دیشب هم در تلویزیون دیدید که با خانواده و معلم وی صحبت شد. گزارش تایید شده ای مبنی بر اینکه خودکشی به این دلیل اتفاق افتاده وجود ندارد. بی جهت اخباری که صحت و قطعیت ندارد را اشاعه ندهیم.
انتهای پیام