نشست امروز طرف های لیبیایی در قاهره/ اعلام حالت فوق‌العاده در میدان نفتی الشراره

یک منبع در هیات مؤسسان تدوین پیشنویس قانون اساسی لیبی از دیدار امروز اعضای این هیات با هیات‌های پارلمان و شورای عالی این کشور در قاهره خبر داد. شرکت نفت لیبی نیز امروز در میدان نفتی الشراره حالت فوق‌العاده اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، نادیه عمران، عضو هیات مؤسسان تدوین پیشنویس قانون اساسی لیبی در گفتگو با سایت بوابه الوسط اظهار کرد: اعضای هیات و پارلمان و نیز شورای عالی کشور امروز در قاهره نشستی برای بررسی مسایل مربوط به حل بحران لیبی دارند.

عمران گفت: این دیدارها بر چندین محور از جمله روند تاسیساتی، پیشنویس قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی متمرکز خواهند بود.

در چند روز گذشته نشست‌های سیاسی و امنیتی درباره لیبی در غرب، سوئیس و مصر برگزار شدند، مصر روزهای ۲۸ و ۲۹ سپتامبر گذشته میزبان دیدارها میان هیات‌های امنیتی و نظامی دولت وفاق ملی و فرماندهی کل ارتش لیبی بود.

همچنین شرکت نفت لیبی امروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای از برقراری حالت فوق‌العاده در میدان نفتی الشراره خبر داد.

این شرکت اعلام کرد که به توافقی دست یافته که به موجب آن گارد حراست تاسیسات نفتی ملزم به رفع موانعی شدند که میدان الشراره با آنها مواجه است، همچنین به موجب این توافق نیروهای گارد حراست باید تضمین کنند هیچگونه نقض امنیتی در این میدان وجود ندارد به شکلی که شرکت ملی نفت می‌تواند حالت فوق‌العاده را لغو کرده و تولید در این میدان نفتی را آغاز کند.

میدان الشراره روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کند و بزرگترین میدان نفتی لیبی است به شکلی که ذخایر نفتی تایید شده این میدان به حدود سه میلیارد بشکه می‌رسد.

این میدان که در سال ۱۹۸۰ کشف شد، در صحرای مرزق واقع در جنوب طرابلس قرار دارد و در ابتدا شکرت "بتروم" آن را توسعه داد.

تولیدات میدان الشراره نزدیک به یک سوم تولیدات نفت خام لیبی را که  دو سال قبل بیش از یک میلیون بشکه در روز بود، تشکیل می‌دهد و یکی از منابع درآمدی مهم برای این کشور است که اساسا اقتصاد آن بر درآمدهای نفتی متکی است.

صادرات نفت خام در لیبی معادل ۹۶ درصد از کل صادرات لیبی را تشکیل می‌دهد و درآمدهای نفتی ۹۵ درصد کل درآمدهای این کشور است.

میدان نفتی الشراره در طول چند سال گذشته هدف حملات متعدد گروه‌های مسلح قرار گرفت و این حملات منجر به توقف تولید نفت در این میدان برای مدت زمان طولانی شده و خسارات زیادی را به لیبی وارد آورد.

این میدان مهم نفتی در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ بارها هدف حمله قرار گرفت که تعطیلی‌های چند ماهه آن را به به دنبال داشت و گروه‌های شبه‌نظامی نیز بارها بخش‌هایی از لوله‌های انتقال نفت این میدان را تخریب کردند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۰ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99072014750
  • خبرنگار : 71496