برگزیدگان تفسیر حوزه تجلیل شدند

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: هر چقدر برای نشر و اشاعه فرهنگ قرآن در جامعه تلاش کنیم، به نفع انقلاب و کشور خواهد بود؛ چرا که عمده مشکل های جامعه در بی توجهی به این معجزه الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در آیین تجلیل از برگزیدگان مسابقه تفسیر که به صورت مجازی در سالن آیت الله حائری (ره) مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، با تاکید بر توجه بیشتر حوزه ها به قرآن اظهار داشت: از فعالیت هایی که مدیریت حوزه می تواند در این راستا انجام دهد این است که کاری کند قرآن از مهجوریت بیرون بیاید و این امر نیز ممکن است.

وی افزود: برای مهجوریت زدایی از قرآن کریم این کتاب الهی باید به درس اصلی حوزه های علمیه تبدیل شود.

وی تصریح کرد: باید طوری برنامه ریزی کرد که طلبه ها قبل از دروس حوزوی مانند اصول فقه با قرآن آشنا شده و مهارت های لازم را نیز در بهره برداری از آن بیاموزند.

وی بیان داشت: از دیگر فعالیت هایی که برای مهجوریت زدایی قرآن می توان انجام داد برگزاری مسابقه های قرآنی است.

توهین و جسارت به قرآن قابل پذیرش نیست

مدیر حوزه های علمیه کشور نیز در این آیین با بیان این که حوزه های علمیه نقد و گفتگو در مورد هر چیزی را می پسندند و این منطق حوزه به شمار می آید گفت: آنچه نباید قبول کرد توهین و جسارت به قرآن است که ارزشمندترین سرمایه بشری است.

آیت الله علیرضا اعرافی با اشاره به جسارت افراد معلوم الحال به قرآن کریم گفت: معتقدیم جسارت به قرآن در حقیقت جسارت به تمدن بشری است، چرا که همه عالمان و فرهیختگان این حقیقت را بیان کردند.

وی ادامه داد: جسارت به کتابی که هدایت گر است در حقیقت جسارت به حقوق انسانی است و این مساله برای کسی قابل قبول نیست، ولی در این میان افراد کج اندیشی هستند که چنین اقدام های انجام می دهند.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه قرآن گوی سبقت را از همه کلام ها ربوده، اهمیت این کتاب آسمانی و صدور آن از سوی خداوند را مورد توجه قرار داد و گفت: به همین دلیل باید در دانش اصول فقه، باب های نو برای قواعد متن قرآنی گشوده شود چرا که قرآن دارای بطونی بی نهایت است که از جانب خدا صادر شده و حتی این ظرفیت باید در علم اصول نیز مورد بازنگری قرار گیرد.

اعرافی با بیان این که قرآن براساس روایت های معتبر حاوی همه هستی است و برخی از این قواعد در بطن و برخی نیز در ظواهر آمده است بیان داشت: به همین دلیل از جمله رسالت های مهم حوزه های علمیه این است که باید تفسیرهای جدید را خلق و آفاق نوین را کشف و به دنیای امروز نشر دهند.

مسابقه بزرگ‌ تفسیر قرآن از سوی معاونت تهذیب حوزه های علمیه، ویژه طلبه های حوزه و خانواده های آنها ترتیب یافته بود. 

در پایان این آیین ۱۱۴ تَن از برگزیدگان این مسابقه تفسیری تجلیل شدند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۴ مهر ۱۳۹۹ / ۲۳:۵۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 99071410959
  • خبرنگار :