مدیرکل دامپزشکی استان:

تمام کشتارگاه‌های دام همدان صنعتی شدند

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه امنیت بهداشتی خوبی در دامداری‌ها، واحدهای آبزی‌پروری و مرغداری‌های استان همدان برای تولید وجود دارد، گفت: تمام کشتارگاه‌های دام استان همدان به صورت صنعتی و دارای سیستم پیش‌سرد هستند.

دکتر محمودرضا رسولی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه در حوزه حفظ و حراست از سرمایه دامی و هم در حوزه کنترل بهداشتی عرضه فرآورده‌های دامی در استان همدان امنیت بهداشتی خوبی برقرار است.

وی با اشاره به اینکه تمام کشتارگاه‌های استان صنعتی هستند، تصریح کرد: در برخی از شهرستان ها مانند تویسرکان، رزن و اسدآباد کشتارگاه‌های سنتی وجود داشت که تعطیل و به کشتارگاه صنعتی منتقل شدند و در حال حاضر پنج کشتارگاه دام در استان همدان وجود دارد.

رسولی با بیان اینکه پنج کشتارگاه طیور فعال در استان همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک کشتارگاه به علت مسائل بهداشتی تعطیل شده است.

ضبط ۳۴۰ تن مواد خام دامی در شش ماهه امسال

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه یکی از وظایف دامپزشکی کنترل بهداشتی مواد خام دامی در مبادی تولید، توزیع وعرضه است، ادامه داد: سالانه ۱۰۰ هزار بازدید از مراکز عرضه مواد دامی در استان انجام می‌گیرد که متأسفانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مورد به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: در شش ماهه ابتدای امسال ۵۶ هزار و ۸۲ مورد بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی انجام شده که ۳۴۰ تن مواد خام دامی غیربهداشتی از این مراکز ضبط شده و ۱۶۹ مورد به مراجع قضایی معرفی شده است.

اجرای دو طرح واکسیناسیون در هفته دامپزشکی

رسولی از اجرای دو طرح واکسیناسیون سراسری نیوکاسل و واکسیناسیون تب برفکی در هفته دامپزشکی خبر داد و یادآور شد: در هفته دامپزشکی یک میلیون قطعه پرنده روستایی در استان همدان برای جلوگیری از نیوکاسل واکسینه خواهند شد همچنین فاز رایگان واکسیناسیون تب برفکی در این هفته به اتمام خواهد رسید که در این طرح ۸۰ هزار دام علیه تب برفکی واکسینه خواهند شد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با تأکید بر اینکه دو سال است که در استان همدان آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نداریم، درباره بیماری تب مالت در استان خاطرنشان کرد: سالانه ۶۰۰ هزار واکسیناسیون تب مالت در استان همدان در دام های سبک و سنگین انجام می گیرد.

مرغداری‌های همدان کانیبالیسم ندارند

وی درباره اینکه گفته می‌شود میزان بیماری تب مالت در استان همدان بالاست، تأکید کرد: درباره اینکه بیماری تب مالت در همدان وجود دارد، بحثی نداریم اما به هیچ وجه معتقد نیستیم که همدان رتبه خاصی در کشور دارد چراکه سیستم تشخیصی استان همدان دقیق بوده و گزارش دهی هم به موقع صورت می‌گیرد در حالیکه ممکن است در سایر استان ها اینگونه نباشد.

رسولی در پایان با بیان اینکه بیماری کانیبالیسم در مرغداری‌های استان همدان وجود ندارد، گفت: کانیبالیسم(خودخوری و دیگرخوری) که در مرغ ها شایع است در نتیجه استرس‌های مختلف در طیور ایجاد و باعث می‌شود مرغ‌ها به یک‌دگیر نوک بزنند که این بیماری عفونی و قابل انتقال به انسان نیست و خوشبختانه در استان همدان چنین موردی مشاهده نشده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99071410262
  • خبرنگار : 50034