مهندس نرگس جعفری مدیر گروه سلامت محیط و کار در گفتوگو با ایسنا گفت: در شرایط کنونی کشور، بازرسهای بهداشت محیط و بهداشت حرفهای بر کلیه اصناف و واحدهای کاری سطح شهر که حدود 50 هزار واحد است نظارت میکنند.
وی ادامه داد: در بحث نظارت بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلها چند مورد بررسی میشود. مورد اول استفاده از وسایل ایمنی فردی مثل ماسک و سایر لوازم ایمنی فردی است. در واحدهای کاری فعال در حیطه مواد غذایی استفاده از کلاه، دستکش و لباس کار اجباری است. مورد دیگر رعایت نکات بهداشت فردی مثل شستن دستها و... است.
جعفری افزود: همچنین افرادی که در یک محیط کاری مشغول به کار میشوند باید سالم باشند و علائم ابتلا به ویروس کرونا را نداشته باشند. مدیر هر واحد کاری باید تعهد بدهد کارکنانش از این نظر سالم هستند. افرادی هم که بیماریهای زمینهای مثل نقص سیستم ایمنی، دیابت، فشار خون، سرطان و... دارند یا پیوند اعضا داشتهاند در گروه افراد در معرض خطرند و باید در جایی به کار گمارده شوند که کمتر با مشتری مواجه شوند. فردی که به کرونا مبتلا بوده پس اتمام دوره درمان و نقاهت برای برگشت به کار باید تعهد برگشت به کار بدهد و فرم پر کند تا از سلامت این افراد اطمینان حاصل شود.
وی بیان کرد: مورد دیگری در فاصله گذاری اجتماعی مربوط به فاصله متصدی و مشتری در هر واحد کاری است. فاصله باید 1 تا 1 و نیم متر باشد و البته مقدار مطلوب همان ا و نیم متر است. برای بهتر انجام شدن فاصله گذاری باید مانعی بین متصدی و مشتری ایجاد شود. باید جلوی افرادی که با مشتری در ارتباط هستن؛ مثل صندوقدارها و... یک حفاظ، شیلد یا تلق شیشهای قرار گیرد. در مکانهایی که مشتری حضوری دارند بحث فاصله بین صندلیهایی که برای مراجعه کنندگان معین شده؛ نیز مطرح است. مثل بانکها، دفاتر پیشخوان دولت و... فاصله بین صندلی کارکنان نیز باید رعایت شود. در فروشگاهها نیز باید با علامت گذاری روی زمین محل ایستادن افراد مقابل صندوق که شلوغتر است مشخص شود.
مدیر گروه سلامت محیط و کار تصریح کرد: بحث دیگری که مطرح است گندزدایی محیطی در واحدهای کاری است. مواد ضدعفونی کننده دست برای کارکنان باید فراهم باشد و حتی کسانی که میتوانند بهتر است این امکان را برای مشتریها نیز ایجاد کنند. بعد از هر نوبت کاری محل کاری، سطوح در تماس زیاد مانند دستگیره های درب، صندلی و ... و ابزار و لوازم کار بایستی با محلول ها و مواد استاندارد گندزدایی شوند. در اصناف و شغلهای حساستر مثل مشاغل مربوط به مواد غذایی گندزدایی وسایل و ابزار کار الزامی است.
وی عنوان کرد: این موارد در هر بازرسی کنترل میشود و واحد کاری امتیازی میگیرد تا بدانیم چند درصد از پروتکلها را رعایت کرده است. اگر این موارد در محلی رعایت نشده باشد؛ بازرسان ما به مسئولین واحد کاری اخطار و آموزشهای لازم را میدهند. بسته به این که انجام اصلاحات چه اندازه زمان ببرد به صاحبان مشاغل و واحدهای کاری مورد نظر 42 تا 24 ساعت فرصت میدهیم. پس از اتمام مهلت داده شده بازرسان مراجعه میکنند اگر مشکلات رفع نشده بود اقدام قانونی برای پلمب صورت میگیرد. این پلمب به این منظور است که فرد اصلاحات را انجام دهد و پس از بازدید مجدد پلمب محل برداشته میشود. بازرسان ما در سطح شهر این اقدامات را انجام میدهند. برخوردهای قانونی، به صورت اخطار، پلمب حتی پلمب یک هفتهای هم داشتیم و در موارد خیلی شدید معرفی به مراجع قضایی است. در نانواییها نیز قطع سهمیه است که روی تعداد خیلی زیادی نانوایی صورت گرفته.
جعفری یاد آور شد: تعداد پلمبها بسیار بالاست. در هفته گذشته حدود ۲۰ پلمب داشتهایم. از ابتدای طرح تعداد زیادی نانوایی قطع سهمیه شدهاند. بعضی از واحدهای کاری را غیرفعال کردیم تا بعد انجام اصلاحات برگردند. حتی مواردی داشتهایم که برای بار دوم به علت رعایت نکردن ضوابط پلمب شدهاند.
وی بیان کرد: از ابتدای طرح، ما قهوهخانهها و قلیانسراها را تعطیل کردهایم. در مناطقی تفریحی مثل کهک ۹۰ درصد قلیانسراها بسته شد و برخی روستاها به عنوان روستای پاک اعلام شدند. ولی الان هم بعضی از این مکانها مخفیانه فعالیت میکند یا به مشتریان خاصی خدمت ارائه میدهند.
جعفری متذکر شد: این پلمب کردن که بحث داغ رسانهها هم هست نقطه آخر فعالیتها و یک لبه تیز است. چون ممکن است ما پلمب و اقدامات قانونی را انجام دهیم و فرد دوباره تخلف کند. ما نمیخواهیم این شرایط باشد که دائم درگیری باشد و از این چنین راههای سختی برای پیشگیری از بروز مشکلات استفاده کنیم. مهمترین مسئله آموزش و اصلاح روند به سمت فاصله گذاری و فرهنگ سازی است. این بیماری به راحتی با رعایت فاصله گذاری، الزامات بهداشت فردی و استفاده از ماسک کنترل و مدیریت میشود.
وی در ادامه سخنانش گفت: درست است پلمبهایی صورت گرفته و برخی از اصناف نیاز به پلمب دارند؛ اما پلمب اولین راه حل نیست. ما سه راه حل برای رعایت پروتکلها و فاصله گذاری داریم اولین راه حل اطلاع رسانی و آموزش از طریق رسانهها و شیوههای مختلف است. باید اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهیم تا سواد سلامت مردم را بالا ببریم. دومین راه حل نظارتها، کنترلها و اجرای قوانین است؛ که همان اخطار و پلمب است.
جعفری اظهار کرد: سیاستها و برنامههای کلان است که بر روی فاصله گذاری بسیار تاثیر گذار است. سیاستگذاریها اگر درست باشد میشود قوانین و پروتکلها را رعایت کنیم و بیماری را مدیریت کنیم.
جعفری در پایان بیان کرد: اگر هم مردم به مشکلی در زمینه مسائل بهداشتی برخوردند؛ میتوانند با سامانه 190 تماس بگیرند و مشکلات بهداشتی را مطرح کنند و ما پیگیری میکنیم.
انتهای پیام