خوش‌نشین‌های بی‌قانون!

تیرماه سال ۹۶ بود که ایسنا از «جولان کارگاه‌های بازیافت غیرقانونی در همدان» پرده‌برداری کرد، کارگاه‌هایی که حتی محیط زیست از وجودشان اطلاعی نداشت و پس از پیگیری‌های فراوان فقط هنوز هم فعالیت‌های غیرمجاز ادامه دارد و گویا مسئولان عزمی برای رفع مشکل موجود ندارند!

آن سال خبر «فعالیت ۱۲۰ کارگاه‌ بازیافت ضایعات غیرمجاز در حریم شهر همدان» منتشر شد که این واحدها حدود ۱۵ سال بود توسط عده ای با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی کارگاه هایی به منظور بازیافت ضایعاتی همچون پلاستیک، نان خشک و آهن‌آلات تبدیل شده بودند.

آن زمان دقیقاً مشخص نبود متولی ساماندهی این کارگاه ها شهرداری همدان است یا مریانج؟ که پس از صحبت با زمانی، معاون فرماندار همدان مشخص شد کارگاه‌های بازیافت ضایعات موجود در مسیر روستای انصارالامام در محدوده و حریم شهر مریانج قرار دارد و به صورت غیرمجاز از سال‌های دور احداث شده‌اند و شهرداری مریانج اعلام کرده طرحی برای ساماندهی این واحدها دارد در ضمن جهادکشاورزی باید بابت تغییر کابری اراضی کشاورزی اعلام جرم و اقدام به قلع و قمع این واحدها می کرد که آن زمان برقی، مدیر وقت امور اراضی سازمان جهادکشاورزی استان همدان خبر از تخریب دو واحد بازیافت ضایعات را داد.

گذشت تا اینکه مجددا اردیبهشت ماه ۹۷ پیگیر موضوع شدیم، عربی، مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان همدان در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: مرجع صدور مجوز فعالیت واحدهای جمع‌آوری ضایعات و بازیافت پسماند در منطقه انصارالامام مبهم است و تخریب این واحدها کار آسانی نیست و در کوتاه‌مدت صورت نمی‌گیرد بنابراین محیط زیست پیشنهاد داده تا واحدهای بازیافت ساماندهی شوند. شهرداری مریانج هم ناتوانی خود برای ساماندهی واحدهای بازیافت را اعلام کرد. معاون فرماندار همدان هم اعلام کرد: با توجه به اشتغال‌هایی که در واحدهای بازیافت پسماند ایجاد شده و حساسیت‌هایی که منطقه دارد، نمی‌توان شتاب‌زده عمل کرد. این در حالیست که این واحدها یک روزه سبز نکرده بودند که نشود جلوی فعالیتشان را گرفت، صحبت یک عمر فعالیت غیرمجاز و غفلت مسئولان در میان است!

و اما مهرماه ۹۷ معاون فرماندار همدان در کارگروه مدیریت پسماند، با تأکید بر اهمیت ساماندهی واحدهای جمع‌آوری ضایعات و بازیافت غیرمجاز جاده انصارالامام- مریانج، گفت: این جاده، جایگزین مسیر ورودی غارعلیصدر است و باید به لحاظ گردشگری حداکثر سرعت را برای ساماندهی این جاده داشته باشیم.

وی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان، سازمان جهادکشاورزی و اداره‌کل راه‌وشهرسازی را از جمله دستگاه‌های وابسته در جهت ساماندهی این جاده عنوان کرد و گفت: اگر نسبت به فعالیت واحدهای غیرقانونی بی‌اهمیت باشیم، شاهد ایجاد شهرک غیرقانونی بازیافت هستیم بنابراین شهرداری و جهادکشاورزی یک ماه فرصت دارند تا طرح‌ ساماندهی این جاده را به کارگروه امور زیربنایی تحویل دهند.

بنابراین دی ماه ۹۷، یعنی دو ماه بعد از مهلت داده شده به دو دستگاه فوق مجدداً پیگیر موضوع شدیم. معاون فرماندار همدان به طرح ساماندهی واحدهای بازیافت مسیر روستای انصارالامام اشاره کرد و گفت: باید سایتی برای استقرار واحدهای بازیافت زباله انصارالامام همدان درنظر گرفته شود. مواد بازیافتی انتقال یافته به این واحدها مربوط به شهر همدان است بنابراین شهرداری همدان نیاز به این سایت دارد. در ضمن طرح ساماندهی ارائه شده از سوی شهرداری مریانج باید در کارگروه امور زیربنایی استان مصوب شود.

با گذشت حدود یک سال تعداد واحدها بنا به گفته شهردار مریانج به ۱۳۰ واحد رسیده است و پیش‌بینی می شود تعداد این واحدها به ۲۰۰ واحد نیز برسد.

روند کُند پیگیری این موضوع توسط مسئولان موجب شد وقفه ای در پیگیری هایمان به وجود آید اما مجدد مهر ۹۹ موضوع را از محیط زیست جویا می شویم تا از آخرین اقدامات آگاه شویم.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌کل حفاطت محیط زیست استان همدان در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بخش عمده ای از ۱۳۴ واحد بازیافت ضایعات و زباله جاده انصارالامام همدان فاقد مجوزهای لازم از جمله مجوزهای زیست محیطی هستند، اظهار کرد: دستگاه های متولی باید به طور جدی برای ساماندهی ضایعات فروشان ورود کنند تا بهداشت و سلامت جامعه و محیط زیست فدای استفاده مجدد از مواد نشود.

ایرج اسدی اظهار کرد: با توجه به رشد جمعیت و گسترش شهرنشینی حجم تولید زباله و ضایعات توسط مردم افزایش یافته و رهاسازی این مواد در طبیعت آسیب های جبران ناپذیری به خاک که بستر توسعه بوده و برای تولید یک سانتی متر به میلیون ها سال نیاز زمان نیاز است، وارد می کند.

وی مشکلات زیست محیطی و به خطر افتادن امنیت غذایی مردم را از دیگر اثرات رهاسازی ضایعات در طبیعت برشمرد و افزود: وجود مراکز ضایعات فروشی برای جلوگیری از رهاسازی این مواد در طبیعت لازم است و براساس قوانین مدیریت پسماند و آیین نامه اجرایی آن باید حداکثر استفاده از منابع موجود انجام شود.

اسدی با بیان اینکه باید قوانینی درباره استفاده و فروش ضایعات وجود داشته باشد تا بهداشت و سلامت جامعه و محیط زیست فدای استفاده مجدد نشود، اضافه کرد: مراکز بازیافت از دیدگاه کارشناسان محیط زیست یکی از مراکز مهمی است که وجود آنها به حفظ و حراست از عرصه های طبیعی کمک می کند.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان بیان کرد: هر فعالیت اقتصادی و اجتماعی که براساس اصل ۵۰ قانون اساسی موجبات آلودگی محیط زیست را فراهم کند، ممنوع اعلام شده بنابراین مراکز ضایعات فروشی باید در چهارچوب دستورالعمل های زیست محیطی فعالیت کنند.

وی کمک به حفظ و حراست از محیط زیست و استفاده چندگانه از منابع موجود را از رسالت اصلی ضایعات فروشی ها دانست و تأکید کرد: مراکز ضایعات فروشی که شستشوی پسماندهای پلاستیکی را انجام می دهند، باید به تصفیه خانه مجهز باشد تا فاضلاب تولیدی ناشی از شستشو را تصفیه کرده سپس به محیط تخلیه کند در غیر این صورت پساب تولیدی باعث گسترش آلودگی و از بین رفتن کیفیت خاک خواهد شد.

اسدی با بیان اینکه در مسیر جاده انصارالامام حدود ۱۳۴ واحد بازیافتی مستقر بوده و در داخل شهر نیز به صورت پراکنده فعالیت می کنند، افزود: برای ادامه حیات این واحدها و حفظ رسالت اصلی آنها، دستگاه های مربوطه باید ضوابط خود را در بخش های مختلف اعلام کنند که متأسفانه این اتفاق نیفتاده و بخش عمده ضایعات فروشی های این منطقه فاقد مجوز بوده و باعث انتشار آلودگی می شوند.

وی با بیان اینکه آتش زنی زباله ها بخش دیگری از اقدامات این مراکز است که باعث انتشار آلودگی در محیط زیست می شود، گفت: ضایعات فروشان در ساعت پایانی روز زباله ها و ضایعات بلااستفاده را آتش می زنند که اخطارهای فراوانی در این باره به آنها داده شده است.

اسدی با بیان اینکه بخش عمده ای از ضایعات فروشان جاده انصارالامام فاقد مجوزهای زیست محیطی هستند، اعلام کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در این زمینه ورود کند چراکه موظف است مجوز هر گونه فعالیت صنفی را صادر کند همچنین جهادکشاورزی باید اراضی که برای ساخت و ساز قرار می گیرد، تعیین تکلیف کند.

وی با بیان اینکه شهرداری موظف به نظارت بر صدور پروانه ها و ساخت و سازها در جاده انصارالامام است که متأسفانه این نظارت ها انجام نشده و مراکز ضایعات فروشی غیرمجاز شکل گرفته است، تصریح کرد: دستگاه های متولی باید برای ساماندهی مراکز ضایعات فروشی به طور جدی ورود کنند.

رئیس اداره نظارت و پایش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با بیان اینکه شهرداری همدان پیشنهاد داده بود در کنار سایت زباله مکانی برای ضایعات فروشان ایجاد شود تا علاوه بر ساماندهی این واحدها، آلودگی فاضلاب حاصل از اجتماع ضایعات فروشان به تصفیه خانه سایت هدایت شود، گفت: با همکاری دستگاه های متولی باید مکانی برای فعالیت این واحدهای صنفی درنظر گرفته شود تا آلودگی آنها به حداقل برسد.

به گزارش ایسنا، پس ناگفته پیداست هنوز هم اقدامی در زمینه ساماندهی واحدهای غیرمجاز خرید و فروش ضایعات و بازیافت زباله صورت نگرفته و بی تفاوتی نسبت به این موضوع همچنان ادامه دارد...

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۴ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99071410179
  • خبرنگار : 50237