رییس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد

آخرین وضعیت حکم انفصال از خدمت روسای سه دانشگاه

رییس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تمام دانشگاه ها موظف به اجرا و رعایت حکم دیوان عدالت اداری هستند این در حالی است که برخی دانشگاه ها حکم دیوان عدالت اداری در خصوص بورسیه ها را هنوز اجرایی نکرده‌اند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی کی نژاد در نشست خبری که امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، ضمن تشریح جزئیات فراخوان تعیین تکلیف بورسیه ها در دانشگاه ها به  آخرین وضعیت حکم انفصال از خدمت روسای سه دانشگاه، به دلیل جایابی نکردن بورسیه ها اشاره کرد و گفت: تمام دانشگاه ها موظف به اجرا و رعایت حکم دیوان عدالت اداری هستند؛ چرا که احکام صادر شده توسط دیوان عدالت و هیات های مرکزی جذب دانشگاه لازم الاجرا است. البته تعدادی از دانشگاه ها غیر از تهران هنوز حکم دیوان را اجرا نکرده اند که باید در این مورد توضیح دهند.

به گفته وی، برخی از دانشگاه ها باید برای جایابی و جذب بورسیه های فوق، رشته جدید دایر کنند که هنوز موفق به دریافت مجوز رشته جدید از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم نشده اند. اما به طور کلی دانشگاه به بورسیه تعهد دارد و باید او را جذب کند.

رییس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دیوان عدالت اداری ۷۲ حکم برای جایابی بخشی از بورسیه ها صادر کرد که دانشگاه ها این احکام را اجرا کردند و به این ترتیب موضوع انفصال از خدمت روسای چند دانشگاه حل شده است.

کی نژاد خاطر نشان‌کرد: سطح علمی این بورسیه ها در دانشگاه و با حضور کمیته‌ای متشکل از ۹ عضو حقیقی و حقوقی از جمله دو شخص حقوقی و هفت عضو حقیقی شامل استادان مورد تایید دانشگاه تشکیل می دهند. در واقع بورسیه ها برای وارد شدن به دانشگاه باید از مرحله فراخوان هیأت عالی جذب عبور کنند؛ در غیراین صورت شناسه حقوقی دریافت نمی کنند. البته در این زمینه اختیاراتی نیز به وزیر علوم داده شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه ها نمی توانند حکم اعضای هیأت علمی را لغو کنند، تاکید کرد: این مراکز باید ابتدا مجوز لغو یا عدم تمدید قرارداد  عضو هیات علمی خود را از هیأت های مرکزی حذب دریافت کنند؛ بنابراین با توجه به این روند بعید به نظر می رسد دانشگاهی نتواند احکام دیوان عدالت اداری یا هیأت های مرکزی را اجرا نکند.

کی نژاد درباره نظارت هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی روی روند جذب استادان دانشگاه های غیردولتی، گفت: هیأت عالی جذب روی روند جذب استادان همه دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی نظارت می کند. برای دانشگاه آزاد اسلامی هم هیأت مرکزی جذب مجزایی فعال شده است.

رییس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی تعداد بورسیه های سال ۹۳ را ۵۷۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: در رسانه ها عدد بورسیه ها  ۳۰۰۰ اشاره شده بود این در حالی است که آمار واقعی ۵۷۰۰ نفر است که تعداد پرونده آنها نیز هم اکنون به ۵۴ پرونده رسیده است که باید تعیین تکلیف شوند. البته این افراد نیز نهایت تا بهمن ماه سال جاری باید تعیین تکلیف شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای جایابی برخی از بورسیه ها، گفت: دانشگاه های آزاد شهرستان ها هنوز تکلیف پرونده ۴۴ نفر باقی مانده از سال ۹۸ را روشن نکرده اند؛ اگر این دانشگاه ها با جایابی آنها موافقت شود اما بورسیه ها امکان حضور در آن دانشگاه را ها نداشته باشند باز هم باید برای این افراد جایابی شود.

کی نژاد درباره بورسیه هایی که در رشته کشاورزی دانش آموخته شده اند نیز گفت: تعداد زیادی از این بورسیه ها در رشته کشاورزی دانش آموخته شده اند اما به علت کاهش تعدادی دانشجوی رشته کشاورزی، دانشگاه ها با کاهش دانشجو در نتیجه عدم جذب استاد در این رشته ها مواجه شده اند. در این زمینه هماهنگی هایی با مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است؛ هر چند تمام این مسائل به موافقت بورسیه ها برای همکاری با این مراکز بستگی دارد؛ در صورتی که مراکز پیشنهاد شده به فرد مورد موافقت او قرار نگیرد، تعهد این فرد بورسیه آزاد می شود و تاکنون یک یا دو مورد مشابه در این زمینه داشتیم.

رییس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: برخی از افراد بروسیه کبر سن داشتند که این اختیار به وزیر داده شده است با وجود کبر سن در دانشگاه جایابی شوند برخی از آنها معدل پایین تر داشتند که چنین شرایط نیز سایر ویژگی هم باید مد نظر قرار داده شود و فرد در دوره ای نتوانسته معدل کف یعنی ۱۴  را کسب کند اما در دوره های ارشد و دکتری علاوه بر معدل بالا تحقیقات و مقالات بسیاری نیز داشته است که در خصوص جذب این  افراد باید مجموعه شرایط فرد مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی همچنین تاکید کرد: در چهارماه سال جاری، ۱۳۵ پرونده در وزارت بهداشت شامل ۸۲ پیمانی، ۴۹ سربازی، ۴ راتبه بوده است.

رییس هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص احراز صلاحیت های شخصیتی بورسیه ها بعد از جایابی در دانشگاه ها، اظهار کرد: بورسیه هایی که در دانشگاه ها مورد پذیرش قرار می گیرد از سوی متخصصان روانشناسی و برخی دیگر از استادان مورد بررسی شخصیتی قرار می گیرند؛ بعد از طی این مرحله، آنها با استادان با سابقه و ۳۵ ساله دانشگاه ها همراه می شوند و بعد از دوره پیمانی یک ساله، برای ادامه قرارداد آنها تصمیم گیری می شود.

وی همچنین با اشاره به جذب اعضای هیأت علمی بر اساس آمایش آموزش عالی نیز تاکید کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ دانشگاه ها باید در چارچوب آمایش آموزش عالی ساماندهی شوند اما در فضای عمومی کشور طوری طرح کردند که قرار است دانشگاه‌هایی منحل شوند در حالی که چینن چیزی نبود.

کی نژاد در پایان خاطر نشان کرد: آمایش آموزش عالی در دانشگاه های وزارت بهداشت از چند سال گذشته در حالا اجرا است، اما برای وزارت علوم هنوز مشکلاتی وجود دارد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 99070907020
  • خبرنگار : 71567