استاندار مرکزی خبر داد:

پیگیری خرید نردبان 68 متری آتش نشانی در سفر نوبخت به اراک

استاندار مرکزی گفت: با توجه به وجود ساختمان های بلندمرتبه در شهر اراک خرید نردبان آتش نشانی 68 متری در اراک بسیار ضروری است و تلاش می کنیم از کمک های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در این خصوص بهره مند شویم.

سید علی آقازاده ششم مهرماه در آستانه روز آتش نشانی در بازدید از سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهرداری اراک با اشاره به اینکه روزانه بین 15 تا 20 ماموریت اعم از حریق، حوادث و خدمات به این سازمان گزارش می شود، افزود: خوشبختانه سازمان آتش نشانی شهرداری اراک در رسیدگی به این ماموریت ها کارنامه خوبی از خود به جا گذاشته است و با آموزش های فوق مدرن برای پرسنل و آتش نشانان خود و تجهیزات مطلوبی که در اختیار دارد، حرفه ای عمل می کند.

وی با بیان اینکه هر کس در کشور که ماموریتی در جهت حفظ جان انسان ها دارد در واقع انسانی ارزشمند است، گفت: سربازان این سرزمین در گوشه و کنار ایران مشغول حفظ امنیت مردم و خاکشان هستند و آتش نشانان نیز به مانند آنها ماموریتی در جهت حفظ جان مردم دارند که این شغل در همه ادیان و افکار یکی از بهترین و ارزشمندترین مشاغل است.

آقازاده تصریح کرد: موضوع زمین مورد نیاز این سازمان به منظور ایجاد یک مجموعه آموزشی در دستور کار قرار می گیرد، همچنین با توجه به سفر دکتر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به استان مرکزی و اراک که در روز پنجشنبه هفته جاری انجام می شود، مسئله خرید نردبان 68 متری در شورای برنامه ریزی استان مطرح می شود تا بتوان از کمک های این سازمان نیز استفاده کرد چراکه خرید این نردبان با توجه به ساختمان های بلندمرتبه موجود در اراک ضروری است.

به گزارش ایسنا، در این بازدید شهردار اراک بیان کرد: در حال حاضر تمامی مجوزها و صدور پروانه ساخت توسط سازمان آتش نشانی اراک رصد می شود به طوری که تمام ساختمان ها چهار تا 12 طبقه باید دارای پله های خارج از ساختمان همراه با درب ضدحریق و سیستم خود اطفایی باشند.

محمد کریم شفیعی افزود: سازمان آتش نشانی اراک به هیچ عنوان در قبال این ضوابط کوتاه نمی آید، شاید در حال حاضر این امر برای سازندگان دشوار باشد، اما با سلامت و امنیت شهروندان در ارتباط است که بسیار جدی گرفته می شود.

مسعود آقازیارتی مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک نیز اظهار کرد: از هفتم مهرماه سال 1398 تاکنون 1582 ماموریت حریق، 1257 ماموریت حوادث و 2200 مورد انواع خدمات توسط آتش نشانی اراک ارائه شده است.

وی افزود: در سال گذشته 18 مورد عملیات نجات غریق انجام شد که اجساد توسط غواصان سازمان از آب گرفته شد و متاسفانه این رقم در سال جاری نیز به شش جسد رسیده است.

آقازیارتی با بیان اینکه از آمار مذکور 22 درصد مربوط به حوادث خارج از حوزه خدماتی سازمان آتش نشانی اراک است، اما با این وجود سازمان در جهت انجام عملیات ها وارد عمل می شود، افزود: در حال حاضر تنها در ساوه و اراک آتش نشانی دارای سازمان است که البته در ساوه نیز بدنه کارشناسی وجود ندارد به همین دلیل از ظرفیت سازمان آتش نشانی اراک استفاده می شود.

وی با اشاره به رویکرد تجهیز سازمان بیان کرد: در یک ساله اخیر 20 دستگاه پمپ کف کش در سایز 1.5 و 2.5 اینچ با صرف هزینه 150 میلیون تومان خریداری شده است، همچنین با توجه به تردد روزانه بین 700 تا 1500 تانکر حامل سوخت از کمربندی شهر اراک تجهیزات و آموزش های لازم در این راستا فراهم شده است به طوری که با هماهنگی پدافند غیرعامل کشور 50 نفر از پرسنل سازمان تحت آموزش های تخصصی مقابله با حوادث شیمیایی قرار گرفتند و این تعداد نیز دیگر آتش نشانان را مورد آموزش قرار دادند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک افزود: با کمک واحد تعمیرات موتوری سازمان یک خودروی بنز با صرف هزینه حدود 250 میلیون تومان و خرید تجهیزات به ماشین آتش نشانی تبدیل شد و در واقع با این اقدام 200 میلیون تومان در هزینه های سازمان صرفه جویی صورت گرفت.

وی گفت: پس از 15 سال، در سال گذشته موفق به تهیه لباس عملیاتی مناسب برای آتش نشانان شدیم که قیمت این لباس امروز با توجه به افزایش نرخ ارز دوبرابر شده است، همچنین مقنعه ضدحریق که در واقع قیمتی حدود یک میلیون تومان دارد نیز برای اولین بار برای پرسنل خریداری شد.

آقازیارتی تجهیز مجموعه آتش نشانی به دوربین مدار بسته، خرید 150 عدد چراغ قوه ضدحریق به مبلغ هرکدام یک میلیون تومان، ایجاد یک ساختمان دو طبقه به عنوان اتاق دود برای آموزش آتش نشانان را از دیگر اقدامات انجام شده طی یک سال اخیر برشمرد.

وی با بیان اینکه طی دوسال اخیر به اندازه ۵ سال اقدامات مثبت در سازمان به انجام رسیده است، گفت: با وجود این اقدامات، سازمان به تنهایی توان تامین هزینه ها را ندارد، در حال حاضر برای خرید نردبان ۶۸ متری باید ۴۸ میلیارد تومان هزینه شود که قطعا سازمان از عهده آن بر نمی آید، همچنین نیازمند یک زمین ۱۰ هکتاری در کمربندی هستیم تا بتوان مرکز آموزش پرسنل را ایجاد کرد که قطعا این مرکز می تواند غرب کشور را پوشش دهد.

آقازیارتی اضافه کرد: در حال حاضر تمام اماکن تحت پوشش بهزیستی اعم از کمپ ترک اعتیاد، خانه سالمندان و مهدهای کودک قبل از احداث یا برای تمدید مجوز تاییدیه سازمان آتش نشانی اراک را دریافت می کنند و حتی از کمیجان، تفرش و فراهانی نیز درخواست بازدید کارشناسان سازمان و اخذ مجوز و تاییدیه دارند که قطعا سازمان توان پوشش کل استان را ندارد و لازم است واحدهای آتش نشانی در استان نیز تقویت شوند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99070604370
  • خبرنگار : 50210