رئیس اتاق بازرگانی زنجان خبر داد

هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری صادرات استان برای دو سال آینده

رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: رسیدن به صادرات یک میلیارد دلاری برای دو سال آینده استان در نقشه راه تدوین شده است.

بنا به اعلام روابط‌عمومی اتاق بازرگانی استان زنجان، علی یگانه‌فرد ظهر امروز (۵ مهرماه) در جلسه هیات نمایندگان اتاق زنجان و دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC) که با محوریت بررسی گسترش همکاری‌های موجود و نیز برداشتن موانع همکاری در سالن جلسات شهید شهریاری اتاق زنجان برگزار شد، با تاکید بر لزوم افزایش تعاملات با اتاق بازرگانی بین‌الملل ICC برای بهره‌مندی تجاری فعالان اقتصادی، اظهار کرد: شرایط امروز برای اقتصاد ما بحرانی است اما این شرایط گذرا است و اتاق ها باید برنامه‌ریزی اصولی و مدون برای ارتباط با کشورهای دیگر داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم حرکت به سمت تجارت با استانداردهای جهانی گفت: ظرفیت‌های ایران بسیار بالاتر از کشورهایی چون ترکیه و کشورهای همسایه ایران است که باید از آن به شکل مطلوبی استفاده شود. باید اعضای اتاق بازرگانی بین‌الملل در ایران در راستای افزایش تعاملات با سایر کشورها افزایش یابد و از آنجایی که اتاق بازرگانی بین‌الملل ۴۵ میلیون عضو دارد که اهمیت این بخش را دوچندان می‌کند.

این مسئول با اشاره به سابقه و قدمت کار اتاق بازرگانی زنجان و فعالیت‌ کمیسیون‌ و تشکل‌های آن، ادامه داد: هفت هدف اصلی در سال‌جاری برای اتاق بازرگانی زنجان برنامه‌ریزی شده و اتاق بر همان اساس برنامه خود را پیش می‌برد.

یگانه‌فرد با اشاره به کار ویژه و کارشناسی بر روی نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان از سوی اتاق زنجان که در آن سرفصل، فرآیند، ظرفیت و بازارهای جدیدی برای تجارت و صادرات استان زنجان پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: افزایش صادرات استان طی دو سال و رساندن آن به یک میلیارد دلار از جمله اهداف اصلی این نقشه راه است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه گسترش واحدهای صادراتی و ارتقای سطح کیفی تولیدات نیز از دیگر اهداف نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان است، خاطرنشان کرد: صنعت روی ۷۰ درصد صادرات استان را تشکیل داده که سبد نخست صادراتی این منطقه بوده و بازارهایی برای آن پیش‌بینی شده است. همچنین در بخش کشاورزی بازارهای جدیدی برای استان بررسی شده که در این زمینه اتاق بازرگانی بین‌الملل و کمیته ایرانی آن می‌تواند نقش به‌سزایی را در ایجاد ارتباط و توسعه نقشه راه استان زنجان داشته باشند.

در ادامه، دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل با اشاره به اینکه ICC در زمینه‌های مختلفی می‌تواند با اتاق‌ها ارتباط داشته باشد، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید با دید بلندمدت و هدف‌دار پیش‌بینی شود؛ چراکه کرونا و شرایط تحریم یک روزی به پایان خواهد رسید، در این زمینه اتاق بازرگانی زنجان به خوبی نقشه راه تجارت خارجی را تدوین کرده که می‌تواند الگوی خوبی برای استفاده سایر استان‌ها نیز باشد.

محمد خزایی با بیان اینکه بیماری کرونا کل اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده اما کارها رها نشده و با شکل و شمایلی جدید آن پیگیری می‌شود، ادامه داد: تحریم‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی همواره با شدت و حدت کم و یا زیاد بوده اما پیشرفت‌ ما در بخش‌های زیادی چون فناوری و علوم و ... بر اثر همین فشارها شکل گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به بازارهای خارجی و استفاده از آن در بخش خصوصی باید ساماندهی شده و منسجم عمل شود، افزود: استفاده از ظرفیت‌های گروه‌ «دی هشت» که در نقشه راه تجارت خارجی استان زنجان نیز دیده شده، کمتر در دیگر نقاط کشور به کار گرفته شده و ظرفیت بسیار مهمی است.

این مسئول ادامه داد: ایجاد ارتباط با کمیته ملی کشورها از طریق اتاق بازرگانی بین‌المللی می‌تواند انجام شود. همچنین استفاده از ظرفیت‌ اتاق‌های مشترک همچون اتاق ایران و روسیه که فعالیت خوبی دارد، اتاق مشترک ایران و چین و یا ایران و عمان مورد توجه باشد.

خزایی با بیان اینکه ۱۰۱ سال از عمر تاسیس اتاق بازرگانی بین‌الملل می‌گذرد، تصریح کرد: کمیته تجارت و سرمایه‌گذاری در بخش ایرانی این اتاق بازرگانی بین‌الملل تاسیس شده و کار خود را آغاز می‌کند.

دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌الملل (ICC)، با تاکید بر اینکه حضور نمایندگان روسای اتاق‌ها در کنفرانس‌های بین‌المللی می‌تواند تاثیر به‌سزایی در توسعه روابط تجاری خارجی داشته باشد، خاطرنشان کرد: یک بخش از کار ICC تدوین قوانین تجارت خارجی است و یک فصل دیگر آن نیز حل اختلافات تجاری است که می‌تواند در زمینه‌های مختلف به کار گرفته شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99070503421
  • خبرنگار : 50165