دانشجویان و مدرسان از جشنواره نمایشنامه‌خوانی دفاع مقدس گفتند

چهارمین جشنواره نمایشنامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس با حضور جمعی از هنرمندان و استادان دانشگاه، این روزها در فرهنگسرای نیاوران در حال برگزاری است .

به گزارش ایسنا، این جشنواره از 29 شهریور ماه آغاز به کار کرد و تاکنون نمایشنامه‌های «برای جشنواره یازدهم» به کارگردانی گلاره فرشچیان، «خرده خاطرات روزهای خونین خارک» به کارگردانی رضا بهارلو، «بازی» به کارگردانی امین اکبری نسب ، «دریای سرخ آبی» به کارگردانی مهدی ملکی ، «آقا مهدی» به کارگردانی مهدی رضوانی ، «نامه‌های شرجی» به کارگردانی آرش پژمان اجرا خوانی شده است.

آرش پژمان کارگردان نمایش «نامه‌های شرجی» با بیان این که حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه در چنین جشنواره‌هایی می‌تواند بسیار مفید باشد، گفت: دانشجویان در کنار اساتید خود و با استفاده از تجربیات آنها فرصت و شهامت اجرای حرفه‌ای را به دست می‌آورند. برای اساتید نیز شرکت در چنین جشنواره‌هایی تجربه‌ای جالب و خاطره انگیز است و باعث می‌شود بتوانیم تجربیات‌مان را در اختیار جوانان فعال در این حوزه قرار دهیم.

وی افزود: کرونا نباید بهانه‌ای برای محدودیت باشد. باید شکل اجرا را عوض کرد و این اتفاقی است که امروز در سالن‌های نمایش افتاده است . عمده بچه‌هایی که در چنین جشنواره‌هایی حضور دارند شور و امید را به مخاطبان انتقال می‌دهند؛ چیزی که به شدت جامعه امروز به آن نیاز دارد.

پژمان در پایان صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا موضوع دفاع مقدس هرگز قدیمی نمی‌شود، توضیح داد : جنگ تمام شده اما همچنان باید دفاع کنیم .دشمن همیشه هست. آن روزها با سلاح بود امروز از طریق تهاجم فرهنگی. از این رو ما همچنان موظف به دفاعیم چرا که شکل اسلحه دشمن عوض شده است. دیروز رزمندگان با اسلحله پشت سنگرها بودند امروز هنرمندان ما ابزار خود را برای دفاع در دست گرفته‌اند. این جشنواره‌ها هم  به این نیت برگزار می‌شود.

مهدی ملکی کارگردان نمایش«دریای سرخ آبی» نیز با اشاره به اینکه تبعات جنگ هنوز در میان مردم قابل مشاهده است و به اندازه تمام کسانی که دوران جنگ را تجربه کرده‌اند منبع و قصه وجود دارد، گفت : درست است که ما آن دوران را ندیدیم اما هنوز کسانی که سختی‌های هشت سال جنگ تحمیلی را تجربه کرده‌اند، در میان ما هستند و زندگی می‌کنند. اگرقصه‌های این آدم‌ها به درستی برای مخاطب تعریف شود، قطعا اتفاقات خوبی در حوزه هنر دفاع مقدس خواهد افتاد.  

او، برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره نمایشنامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس را به منظور یادآوری خاطرات جبهه و جنگ به نسل جدید بسیار لازم وضروری عنوان کرد.

امین اکبری نسب کارگردان نمایش «بازی» نیز با بیان اینکه جنگ و دفاع مقدس برگ زرینی  از تاریخ کشور ماست و هر کشوری برای سلحشورانی که به منظور دفاع از تمامیت ارضی کشورشان از جان خود گذشته‌اند ارزش بسیار قائل هستند، افزود:قهرمان‌هایی که جان برکف به میدان نبرد رفته‌اند، هنرمقاومت را به وجود آورده‌اند. از این روفکر می‌کنم باید در این زمینه بسیار کار کنیم تا جوانان و نوجوان قهرمانان خود را بشناسند.  کادر درمان کشور امروز قهرمانانی هستند که باید امروزبرای معرفی آنها اقدام کنیم. تا کنون در این زمینه غافل بوده‌ایم و امیدوارم در آینده به این سمت حرکت کنیم.

مهدی رضوانی کارگردان نمایش «آقا مهدی» نیز با ذکر این مطلب که برگزاری جشنواره‌هایی از این دست باعث تربیت نسلی پویا و با انگیزه می‌شود، خاطر نشان کرد : هر چه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند دفاع مقدس تابلوی زیبایی از عشق و  ایثار و فداکاری و جانبازی جوانان این مرزو بوم است و  مضامین آن هیچ گاه تکراری نمی‌شود. از این رو  آثار ماندگاری در این حوزه تاکنون خلق شده و خواهد شد. به شرطی که شاهد تداوم برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره‌ی نمایشنامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس باشیم.

لازم به یادآوری است این جشنواره تا پنجشنبه سوم مهرماه در دو نوبت ساعت 17 و 18 در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

«در حال کندن پوست پیاز» به کارگردانی آرمان طیران ، «آخرین نامه» به کارگردانی علیرضا جعفری مرام ، «زندگی دیگران» به کارگردانی مسعود ملکوتی‌نیا ، «تکه‌های سنگین سرب» به کارگردانی سارا مقدم ، «مونس» به کارگردانی میر علیرضا دریابیگی ، «درمیان پوستی که در آن نمی‌گنجیم» به کارگردانی ایرج افشاری اصل و «شهر سوخته» به کارگردانی فردوس حاجیان از جمله نمایشنامه‌هایی هستند که در روزهای اول و دوم و سوم مهرماه ( سه شنبه چهارشنبه و پنجشنبه ) اجرا خوانی خواهند شد.

چهارمین جشنواره‌ی نمایشنامه‌خوانی دانشگاهی دفاع مقدس در فرهنگ‌سرای نیاوران با تعامل انجمن صنفی هنرمندان تئاتر شهر تهران ، اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، موسسه فرهنگی‌هنری خانه‌ی هنر باروک، بنیاد رودکی، فرهنگ‌سرای نیاوران، اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن مرکزی نمایش تهران سازمان بسیج هنرمندان تهران بزرگ، سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ، بسیج اساتید دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، موسسه فرهنگی‌هنری پویا و اتحادیه صنف پوشاک تهران با توجه به دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درفرهنگسرای نیاوران در  حال برگزاری است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99070100698
  • خبرنگار : 71342