فواد حسین: سازش با اسرائیل بحث حساسی است/ به دنبال سیاست خارجی شفاف با ایران و آمریکا هستیم

وزیر خارجه عراق در خصوص امکان سازش کشورش با رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بغداد همواره به تصمیمات نشست‌های مختلف سران عرب متعهد بوده است.

به گزارش ایسنا، فواد حسین، وزیر خارجه عراق در مصاحبه با شبکه الحره پیرامون امکان توافق صلح کشورش با رژیم صهیونیستی مانند دو توافق اخیری که در واشنگتن به امضا رسید، گفت، این اتفاقات با جدیت پیگیری می‌شود، عراق تا این ساعت به تصمیمات نشست‌های مختلف سران عرب که یکی از آنها در سال ۲۰۱۲ در بغداد برگزار شد، متعهد بوده است.

وی اقدام به سازش با رژیم صهیونیستی را حساس توصیف کرد و گفت، تصمیمات در چارچوب اجتماعی گرفته می‌شوند.

وزیر خارجه عراق همچنین در این مصاحبه مداخله نظامی ترکیه در عراق را محکوم کرد و گفت، باید به حاکمیت ملی احترام گذاشته شود. عراق علی رغم داشتن شرایط دشوار و وجود دخالت‌های سیاسی خارجی در امور داخلی، کشور وابسته نیست.

وی پیرامون سفرش به پاریس و دیدار با ژان ایو لودریان، همتای فرانسوی خود گفت، دیدار با لودریان پس از سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و خود لودریان به بغداد حدود یک ماه پیش و نیز در چارچوب سفر دوره‌ای به اروپا و دیدار با مسؤولان اروپایی انجام شد و تداوم همکاری اقتصادی و امنیتی میان دو کشور، بررسی راه‌های حمایت فرانسه از عراق در سایه بحران مالی این کشور و مقدمات سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به پاریس در ماه آتی از محورهای این دیدار بود.

حسین پیرامون انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق هم گفت، در این دیدار موضوع استفاده از ناظران فرانسوی و اروپایی برای نظارت بر شفافیت روند انتخابات مورد بررسی قرار گرفت. چرا که بحران اعتماد میان ملت عراق، احزاب سیاسی و دولت‌های متوالی آن وجود دارد و راه حل این بحران برگزاری انتخابات زودهنگام همراه با تضمین شفافیت آن است.

وزیر خارجه عراق درمورد مبارزه با داعش هم گفت، مبارزه با این گروه تروریستی مساله بین‌المللی است نه عراقی و فرانسه در مبارزه کشورش با داعش چه در زمینه اعزام نیروهای ویژه و تسلیحات و چه در زمینه تبادل اطلاعات میان سرویس امنیتی و اطلاعاتی نقش مهمی داشته است اما این گروه تروریستی همچنان وجود دارد و تلاش می‌کند دوباره خود را احیا کند.

وی هشدار داد، داخل اردوگاه الهول واقع در شمال سوریه بیش از ۷۰ هزار داعشی حضور دارند و ضروری است که از این اردوگاه حفاظت شود زیرا تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک است و این خطر وجود دارد که در نتیجه توجه این نیروها به جنگ با ترکیه امنیت این اردوگاه ضعیف شود و همین امر ممکن است یک فاجعه واقعی را برای همه به بار آورد.

وی درخصوص طرح راه اندازی رآکتورهای هسته‌ای با هدف صلح آمیز گفت، نخست وزیر این طرح را به منظور تولید برق داد که از حمایت فرانسه هم برخوردار است اما ممکن است واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشته باشد و در کل کار آسانی نیست و وضعیت مالی عراق اجازه هم انجام چنین کاری را نمی‌دهد چرا که هزینه آن به بیش از ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد و به همین دلیل دولت مجبور است به فکر راه کم هزینه‌تر دیگری باشد.

در حوزه سیاست خارجه هم وزیر خارجه عراق درمورد سفر اخیر نخست وزیر به واشنگتن صحبت کرد و گفت، در این سفر توافق شد که روابط امنیتی و نظامی میان دو طرف به شکل دیگری و در حوزه آموزش، ارائه تسلیحات، تبادل اطلاعات امنیتی باشد و جدول زمانی خروج ما باقی نیروهای آمریکایی از عراق که حدود ۳۵۰۰ تن هستند، تهیه شده است.

وی تهدید واحدهای دیپلماتیک و حملات موشکی به مناطق معینی در بغداد مخصوصا منطقه الخضرا را خطری واقعی برای همه عراقی ها دانست و گفت، هرگونه حمله به عنوان مثال به فرودگاه به کل آحاد ملت عراق خسارت وارد می‌کند. این تهدیدات با کنترل و ثبت و ضبط سلاح‌های خارج از دست دولت مهار می‌شود و دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان عراق مسؤول انحصار سلاح به دولت از طرق قانونی هستند.

وی در خصوص روابط بغداد با تهران هم گفت، کشورش بر اصل توازن در روابط به ویژه با وجود منافع جغرافیایی اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله ایران پایبند است اما منافع امنیتی سیاسی نیز با آمریکا دارد و به همین دلیل باید از عدم انعکاس اختلاف میان تهران و واشنگتن بر عرصه داخلی عراق حفاظت شود.

وزیر خارجه عراق گفت: در حال ساخت سیاست خارجی مبتنی بر شفافیت با کشور همسایه ایران و متحد آمریکایی هستیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99063123890
  • خبرنگار : 71592