آماده سازی راهنماهای برنامه درسی تا بهمن ۹۹

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به آماده سازی راهنماهای برنامه درسی تحولی تا بهمن ۹۹ گفت: پس از آماده شدن این راهنماها، احتمالا بتوانیم برای مهر ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد بسته های تربیت و یادگیری را تولید کنیم.

به گزارش ایسنا، حسن ملکی مراسم رونمایی از کتاب "معارف انقلاب اسلامی" و " راهنمای درسی در وضعیت زرد و قرمز"  همچنین تقدیر از کارمندان نمونه که اکنون در مدرسه دارالفنون در حال برگزاری است، با بیان اینکه یکی از کارهایی که اکنون در دست انجام است استقرار کامل گروههای پژوهش و برنامه ریزی درسی و تولید بسته های یادگیری است گفت: فردا شورای راهبری حوزه های یادگیری را داریم و ابلاغ روسای یازده گانه حوزه تربیت و یادگیری و گروه های فنی و حرفه ای را صادر می کنیم.


وی افزود: تولید راهنمای برنامه درسی در مواجهه با شرایط سفید، زرد و قرمز از جمله اقداماتی بود که در دو سه ماه گذشته با تلاش شبانه روزی انجام شد و امروز در قالب مجلدهایی رونمایی می شود.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه پس از گذشت زمان، باید ارزیابی تولیدات را انجام دهیم و دریابیم تا چه میزان توانسته پاسخگوی نیازها باشد گفت: این ارزیابی ها باید میدانی باشد.


وی به برگزاری اجلاس روسای  آموزش و پرورش استان ها در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: فرمایشات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب را  همه ما شنیدیم؛ بخشی از این اهداف به سازمان ما مربوط می شود که عمل به آن برای ما یک حکم شرعی و ضرورتی علمی و عقلانی است.


ملکی افزود: با تلاش های انجام شده، اکنون شبکه ملی رشد آبرومند و راست قامت، بالا آمده و آمادگی دارد حجم زیادی از محتواهای الکترونیکی را بارگذاری کرده و در خود جای دهد تا مصرف کنندگان بتوانند از آن استفاده کنند. باید شبکه رشد طوری باشد که هرکس به ان مراجعه کرد دست خالی برنگردد.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه نباید اینگونه باشد که والدین یا دانش آموزی به شبکه ملی رشد وارد شود اما با در بسته رو به رو شود گفت: کتاب های درسی کنونی یک عمر چند ساله خواهند داشت. میثاق ما با مدیران بخش های مرتبط این است که  راهنماهای برنامه درسی تحولی تا بهمن ۹۹ آماده شوند که پس از آماده شدن این راهنماها، احتمالا بتوانیم برای مهر ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد بسته های تربیت و یادگیری را تولید کنیم.


وی افزود: در واقع ۸۰  درصد محتواهای ما هنوز عمر چند ساله دارند. البته توجه داشته باشیم که مبادا حال و هوای تحول گرایانه، راهنماهای برنامه درسی ما را از کلیت سند مهم کتاب درسی غافل کند.

ملکی با تاکید بر اینکه کتاب درسی نیاز به مراقبت و صیانت دارد و ممکن است به خاطر یک نکته کوچک تلاش های شما بالا و پایین شود و نادیده گرفته شود گفت: کتاب درسی پدیده ای قدرتمند است. 


وی ادامه داد: استکبار یک جور از این ابزار استفاده می کند و جمهوری اسلامی هم یک جور و باید برای اهداف عالیه خود از آن بهره مند شود. ما برای دوره پیش از دبستان باید در سازمان چاره اندیشی کنیم. وضع ما در این بخش اصلا راضی کننده نیست. باید یک کار اساسی در این بخش صورت گیرد.


رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به فرمایشات رهبری مبنی بر لزوم توجه به مهدکودک ها و پیش دبستانی ها  و رها بودن آنها گفت: اگر ما محتوا تولید نکینم، محتواسازان در بازار ورورد کرده و فقط با تفکر فروش کالا اقدام می کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به یکی از انتقادات وارد بر محتوای کتاب درسی اول ابتدایی اشاره کرد و گفت: صفحه‌ای از کتاب فارسی پایه اول را آورده اند و با فارسی سال قبل مقایسه کرده و سوال کرده اند که دو تصویر با هم چه فرقی دارد؟ گویا در کتاب سال ۹۸ در یک تصویری کتاب قرآن را بالای یک کتابخانه‌ و زیر یک تلویزیون قرار دادند و از حوزه علمیه اعتراض شده بود که جای قرآن آنجا نیست و باید در جای برتری باشد.


وی ادامه داد: دوستان ما به این جمع بندی رسیدند که فارسی اول ابتدایی که پر از قرآن است چون در تصویر بالای آن کتابخانه تلویزیون است، تصویر آن کتاب عزیز برداشتند و گلدانی گذاشتند و حالا اسم حذف قرآن به میان آمده است. این  در حالی است که در همین کتاب تصاویر متعدد از قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و تصاویر مساجد و… وجود دارد. 


ملکی ادامه داد: آن منتقد خوش انصاف اینها را ندیده است و همین حذف کتاب قرآن در یک تصویر را ربط دادند به سند ۲۰۳۰ در حالی که رئیس سازمان خودش خصم آشکار و نهان سند ۲۰۳۰ است.

به گزارش ایسنا، اسدالله مرتضایی، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز با اشاره به اینکه ارزیابی عملکرد در ایران و جهان سوابقی دارد و گواه آن است که به مرور توانسته ابعاد مختلف خود را بیابد و به گونه ای توسعه یابد که اکنون شاهد اجرای فرایندهای آن باشیم گفت: ضرورت و اهمیت توجه به این مقوله که در کشور ما در موقعیتی که هستیم هم از حیث وظیفه سازمانی و هم عملکرد سازمانی مورد توجه است، کمتر به آن توجه می شود.


وی افزود: یکی از برنامه های اساسی در سازمان برای آنکه بتوانیم عالمانه امور را تدبیر کنیم توجه جدی به موضوع ارزیابی است. با تاملی که بر نمون های برگ های ارزیابی داشتیم مشخص شد در مجموع ۸۶ نفر امتیاز ۱۰۰ را ثبت کردند. درخواست ما این است که برای سال آینده در تکمیل این مسیر به گونه ای مراقبت کنید که ارزیابی های ما آنچنان که انتظار می رود و شایسته آن است تکمیل شود و از آن بهره بگیریم.


مرتضایی افزود: معمولا در موقعیت سنتی ارزیابی عملکرد، با تکمیل این فرم ها به دنبال این بودند که ضعیف بودن برخی اشخاص به رخ کشیده شود اما در رویکرد نوین بحث بر این است که چه طور فعالیت ها را جلو ببریم که سازمان بتواند در جایگاههای مختلف به حدی از توسعه و رشد،دست یابد. 

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 99061611895
  • خبرنگار : 71424