رئیس جهاد دانشگاهی:

این پتانسیل در کشور وجود دارد که مملکت را براساس توانمندی‌های ملی بسازیم

رئیس جهاد دانشگاهی در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری میان جهاد دانشگاهی و سازمان منطقه آزاد قشم کرد: این پتانسیل در کشور وجود دارد که مملکت را براساس توانمندی‌های ملی بسازیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی ظهر امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان جهاد دانشگاهی و سازمان منطقه آزاد قشم که دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد، با بیان این که سازمان منطقه آزاد قشم دارای توانمندی‌های ویژه برای ارائه خدمات در سطح ملی و بین‌المللی است گفت: ما در جهاد دانشگاهی چه در حوزه پزشکی، فنی مهندسی، علوم انسانی و اجتماعی و کشاورزی دستاوردهای فناورانه‌ی ارزشمندی کسب کرده‌ایم.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در زیرمجموعه خود دو دانشگاه علم‌وفرهنگ در تهران و علم‌وهنر در یزد و 6 موسسه آموزش عالی دارد. همچنین این نهاد تعداد زیادی مرکز آموزش تخصصی کوتاه‌مدت در زیرمجموعه خود دارد که همه‌ این‌ ظرفیت‌ها می‌توانند در خدمت توسعه سازمان منطقه آزاد قشم باشند.

دکتر َطیبی با بیان این که جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی سه خبرگزاری ایسنا، ایکنا و سینا پرس را دارد گفت: در حوزه‌ی اشتغال نیز فعالیت‌های ارزنده‌ای انجام داده‌ایم که یکی از آن‌ها اشتغال خانوادگی است.  طرح اشتغال در سطح خانواده در سطح ملی و در همه‌ی استان‌ها در حال انجام است.

در ادامه‌ی این مراسم، حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، با بیان این که این سازمان در صدد بوده که از ظرفیت جهاد دانشگاهی برای توسعه منطقه قشم استفاده کند گفت: ماموریت‌های ما در برنامه‌های مختلف مشخص است. مقام معظم رهبری نیز درباره‌ی مناطق آزاد ماموریت‌هایی را مشخص کرده‌اند که از جمله‌ی آن می‌توان به استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، استفاده از دانش و تکنولوژی و توجه به اشتغال اشاره کرد.

وی افزود: تولید صنعتی با رویکرد صادرات نیز یکی از ماموریت‌های مناطق آزاد است. علاوه بر آن، توسعه منطقه‌ای هم در دستور کار مناطق آزاد است. منطقه آزاد قشم باید منطقه‌ای توسعه‌یافته از لحاظ نرم‌افزار و سخت‌افزار باشد و به عنوان الگو مطرح شود.

مومنی با اشاره به این که یکی از چالش‌های جدی منطقه آزاد قشم این بوده است که هیچ سند بالادستی به عنوان برنامه چشم‌انداز ندارد گفت: در نظر داریم حداکثر تا پایان این دولت موضوع سند چشم‌انداز را نهایی کنیم.  مطالعاتی که خودمان انجام دادیم منجر به تولید یک سند نشده است.
وی با بیان این که در قشم و اطراف آن ۱۷ میدان هیدروکربنی وجود دارد گفت: با توجه به این مزیتی که وجود دارد قشم می‌تواند منطقه آزادی باشد که محور توسعه‌ی آن نفت و گاز است.

مومنی بیان کرد: به استناد اقتصاد قشم طی چند سده‌ گذشته، کشاورزی، صیادی و بخش تجاری در این منطقه وجود داشته است. در بخش تجاری اتفاقات بزرگی رخ داده است. قشم ۱۲هزار مغازه دارد که محصولات آن‌ها از خارج از کشور و عمدتا از چین می‌آید. در حوزه تجاری بزرگ شده‌ایم ولی عاقل نشده‌ایم.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: ما در قشم نمی‌توانیم فقط بر روی یک قسمت سرمایه‌گذاری کنیم. ما ریسک‌های مختلفی در داخل کشور داریم و اگر بند ناف خود را از لحاظ اقتصادی فقط به یک بخش ببندیم تغییرات کشور ما را زمینگیر می‌کند. اعتقاد داریم در قشم باید براساس توانمندی‌های موجود در قشم سیاستگذاری کنیم و اجازه دهیم هر بخشی بر اساس توانمندی خود کار را پیش ببرد. اگر گردشگری می‌تواند خوب فعالیت کند مانع آن نشویم. اگر کشاورزی می‌تواند بازده‌ خوب و ارزش‌ افزوده داشته باشد چرا مانع شویم؟ اگر صنعت می‌تواند در قشم جا بگیرد به آن اجازه دهیم.

مومنی با بیان این که در پنج سال و نیم گذشته تعداد تخت‌های گردشگری منطقه آزاد قشم سه برابر شده است گفت: نرخ بیکاری در این منطقه ۴.۶ است و در تلاش هستیم تا آخر دولت فعلی این میزان را به ۳.۸ یا ۴ برسانیم. ما می‌توانیم در حوزه اشتغال به استان‌های همجوار نیز کمک کنیم.

وی در خصوص فعالیت‌های حوزه شیلات خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه قرار بوده است ۲۰۰ هزار تن ماهی در قفس تولید شود که سهم ما ۸۰ هزار تن بوده است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم در پایان افزود:  توسعه در قشم با توجه به تهدیدها و فرصت‌هایی که دارد از مجاری جوانان محلی می‌گذرد. ۷۰ درصد اهالی قشم. اهل سنت هستند. ما از تمام استان‌های کشور در این منطقه نماینده شاغل، کاسب و فعال در حوزه عمرانی داریم. ما ایران کوچکی هستیم که تمام فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها در آن وجود دارد. بنابراین برنامه‌ریزی برای قشم ساده نیست و الزامات خود را دارد. ما کشوری هستیم ظرف شش ماه ارز در آن چهار برابر میشود بسیاری از کشورهای همسایه این مشکلات را ندارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران ما به همین دلیل پروژه‌های خود را نیمه‌تمام گذاشته‌اند. ما بیش از ۴۶ پروژه‌ی سنگین نیمه‌تمام داریم. علاقمندیم در حوزه اجتماعی، فرهنگی، شیلات و حوزه‌های دیگر از تجربیات جهاد دانشگاهی استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99061510812
  • خبرنگار : 71624