نایب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران پاسخ داد؛

رعایت چه نکاتی در قبل، حین و پس از دفاع پایان‌نامه ضروری است؟

نایب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران گفت: دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برای دفاع از پایان‌نامه خود بهتر است قبل از دفاع، نکته‌های کلیدی این جلسه مهم را به دقت در نظر داشته باشند.

دکتر هادی هراتی در برنامه لایو اینستاگرامی کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی دانشگاه فردوسی در خصوص نکته‌های کاربردی قبل، حین و پس از دفاع پایان‌نامه یا رساله اظهار کرد: یکی از اقداماتی که دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری پیش از دفاع باید انجام دهند، این است که ابتدا بهتر است در جلسات دفاع‌های مختلف شرکت کنند چراکه این موضوع بسیار مفید خواهد بود و این امر می‌تواند به کسب تجربه دانشجو کمک کند.

وی افزود: دانشجویان در جلسات دفاع تجربیات گران‌بهایی به دست می‌آورند که در ارتباط با اساتید دیگر هم می‌تواند کاربردی باشد. دانشجو با حضور در جلسات مختلف با دیدگاه‌ها و نظرات داوران و اساتید آشنا می‌شود که این امر می‌تواند در آینده برای دانشجو اتفاق خوبی را رقم بزند و نوعی پیش‌داوری از جلسات داشته باشد. دانشجو باید در دفاع همه جوانب را در نظر بگیرد؛ به عنوان مثال در زمان برگزاری جلسه دفاع تمام افراد باید حضور داشته باشند.  

مدیر امور عمومی مرکز اطلاع‌رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: برای هر جلسه دفاع، دانشجو باید فرم‌هایی را تهیه و آن‌ را تکمیل کند و برای جلسه آمادگی داشته و مشکلی از این لحاظ نداشته باشد. همچنین دانشجویان دکتری باید مقالات خود را در بخش پژوهش دانشگاه ارائه کنند و تاییدیه لازم از اساتید راهنما و دانشگاه دریافت کنند تا مجوز دفاع از بخش مربوطه صادر شود.

وی عنوان کرد: هماهنگی با اساتید مشاور و راهنما موضوعی است که باید دانشجو در آن دقیق باشد و اگر یک نفر از این افراد در جلسه نباشد، ممکن است دفاع دانشجو مختل شود و مشکلاتی به وجود آید؛ بنابراین بهتر است در زمان جلسه دفاع یک تا سه زمان برای برگزاری جلسه دفاع پیشنهاد شود که هر کدام مناسب‌تر بود، انتخاب و همه اساتید مربوطه در جلسه دفاع حاضر شوند.

هراتی خاطرنشان کرد: دانشجو باید در زمان ارائه، فایل پاورپوینت داشته باشد. پیشنهاد من این است که از انیمیشن‌ها و افکت‌هایی که باعث چرخش متن و موارد دیگر است، استفاده نشود چون ممکن است دانشجو زمان را از دست بدهد. دانشجو بهتر است برگزاری کلاس‌های دفاع با خانواده و دوستان را قبل از زمان جلسه دفاع اصلی چند مرتبه تمرین کند و زمانی که صرف می‌شود، مد نظر قرار گیرد تا بتوان در جلسه دفاع مدیریت زمان داشت.

وی بیان کرد: هر چه جلسات تمرینی قبل از دفاع بهتر باشد و با خانواده و دوستان تمرین شود، آن‌ها اشکالات و نظرات خود را در ارائه به دانشجو منتقل می‌کنند و مسلما دانشجو در زمان دفاع، ارائه بهتری خواهد داشت. در جلسه پایان‌نامه حتما لازم است نسخه چاپی دیگری به همراه داشت زیرا به هر دلیل ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

نایب رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران اظهار کرد: دانشجو باید اخذ تاییدیه تحصیلی در دوره گذشته تحصیلی خود را پیگیری کند و نامه‌نگاری‌های لازم را انجام دهد تا در زمان جلسه دفاع به مشکلی برنخورد. سطح علمی و کاربردی پایان‌نامه بسیار اهمیت دارد و منابع هم باید به‌روز باشد. نحوه تنظیم مطالب، ارائه مطالب، نحوه نگارش متن دارای اهمیت بسیاری است که معمولا داوران به این مورد اشکال می‌گیرند و باید توجه ویژه‌ای به متن پایان‌نامه داشت.

وی گفت: دانشجو در زمان ارائه دفاع نباید اضطراب داشته باشد؛ بهتر است آرامش خود را حفظ کند و شتاب‌زده عمل نکند. اگر در جلسات دفاع زیادی شرکت کنیم و تمرین داشته باشیم، اضطراب کمتری خواهیم داشت. دانشجویان از لب‌تاپ خود استفاده کنند چراکه ممکن است هنگام ارائه با لب‌تاپ دیگری، فونت و مواردی اینچنین، با مشکل مواجه شود و باعث اضطراب‌ دانشجویان گردد. 

هراتی خاطرنشان کرد: دانشجوی کارشناسی ارشد باید در زمان ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و دانشجویان دکتری طی ۴۵ تا ۶۰ دقیقه به ارائه خود خاتمه دهند و حضار را خسته نکنند. دانشجویان باید قبل از ارائه بدانند که توضیحات چه فصل‌هایی اهمیت بیشتر و چه فصل‌های اهمیت کمتری دارد تا در زمان آن‌ها صرفه‌جویی شود. همچنین در پایان از تک‌تک اساتید و داوران تشکر و قدردانی شود و این‌گونه نباشد که به صورت جمعی از همه تشکر صورت گیرد بلکه باید به صورت فردی نام اساتید مطرح شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99061309692
  • خبرنگار : 50081