عضو خبرگان رهبری:

مقتل‌خوانی در مجالس عزای حسینی(ع) باب شود

عضو خبرگان رهبری مقتل را قوی‌ترین زبان برای انتقال وقایع عاشورایی دانست و گفت: مداحان با آموختن مقتل‌خوانی، هنرمندانه آن‌ را در جامعه ادا کنند.

آیت‌الله احمد مبلغی در جمع عزاداران حسینی با اشاره به اهمیت مقتل‌ خوانی در انتقال پیام عاشورا، اظهار کرد: لازم است سخنرانان و مداحان با آموختن مقتل‌ خوانی، هنرمندانه آن‌ را در جامه ادا کنند.

وی با بیان این‌که نوحه‌ها و روضه‌ها خوب است ولی هیچ چیز جای مقتل را از حیث استحکام تأثیرگذاری و استواری نمی‌تواند بگیرد، تصریح کرد: ممکن است در نوحه‌ها و روضه‌ها گاهی مباحثی کم و زیاد شود، ولی در مقتل صحت، استواری و استحکام نهفته است.

مبلغی ادامه داد: مداحان ما می‌توانند هنرمندانه مقتل را به زبانی بگویند که در برانگیختن احساسات و عواطف نقش اساسی را داشته باشد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به دو شیوه مقتل‌خوانی و این‌که شیوه اول مقتل‌ خوانی رایج است که در این شیوه، مقتل به‌صورت کامل(از ابتدا تا انتها) ارائه می‌شود، افزود: می‌توان مقتل را به صورت موضوعی نیز ارائه کرد. مقتل موضوعی این است که ما یک موضوع را در مقتل از ابتدا تا به انتها مرور و ارائه کنیم.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد به‌ دلیل زمان‌بر بودن شیوه اول، بهترین روش مقتل‌ خوانی موضوعی است، افزون بر این‌که این نوع مقتل‌ خوانی ما را با مفاهیم و اضلاع وقایع روز عاشورا به‌صورت ویژه آشنا می‌سازد.

این مدرس حوزه علمیه گفت: اگر بخواهیم چند موضوع را به‌عنوان مثال برای مقتل موضوعی ارائه کنیم می‌توانیم مواردی مانند مقتل بکاء الحسین(موارد گریستن امام حسین(ع) در روز عاشورا)، مقتل الماء  و العطش (آب در روز عاشورا و موارد تشنگی و حالات مربوط به تشنگی اهل‌بیت)، مقتل الشجاعة والرجز (مقتل شجاعت و رجزهای یاران امام)، مقتل وقوف الامام عندالشهداء(حضور امام در نزد  یاران خود به هنگام شهادت)، مقتل الخیام (خیمه‌ها از آغاز تا انتها)، مقتل شباب کربلا(مقتل یاران جوان امام) و موارد دیگر اشاره کنیم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۲۳:۱۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99061108393
  • خبرنگار : 50176