مدیر کل گمرک یزد:

صادرات یزد در حال بازگشت به شرایط عادی قبل از کروناست

مدیر کل گمرک استان یزد با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا، بسته شدن مرزها و تغییراتی در سیاست های برگشت ارز صادراتی شاهد کاهش صادرات از اسفندماه سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال و افت و خیزهای پس از آن بودیم، گفت: صادرات استان در حال بازگشت به شرایط عادی قبل از شیوع کرونا است.

«محمدحسین سلمانی» اظهار کرد: این مسایل باعث شد مرزهای کشورهای همسایه به خصوص مرزهای پاکستان به کلی بسته شود اما بخشی از مرزهای شرقی و مرزهای غربی کشور همکاری نسبتاً خوبی برای صادرات کالا در ایام شیوع کرونا داشتند.

وی کشورهای هدف صادرات کالاهای صادراتی استان یزد را اروپایی، همسایه و شرق آسیا بیان و تصریح کرد: فولاد صنعتی و محصولات ساختمانی بیشترین میزان صادرات استان یزد را تشکیل می دهد.

وی کاشی و سرامیک، هیدورکربن ها، شیشه های ساختمانی، ظروف شیشه ای، محصولات پتروشیمی و مقدار کمی محصولات کشاروزی شامل انار دانه و پسته را از دیگر کالاهای صادراتی استان برشمرد و گفت: پارسال دوهزار و ۹۱۱ میلیون تن به ارزش ۴۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال صادرات از گمرک استان یزد انجام شد.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت واردات استان ادامه داد: اغلب واردات یزد مواد اولیه واحدهای تولیدی، قطعات یدکی و ماشین آلات خط تولید و صنعت می باشد، در مجموع واردات در خدمت صنعت و صادرات است.

سلمانی با بیان این که برخی مسایل ارزی روند ترخیص کالا در گمرک را با کندی و مشکل مواجه می کند تصریح کرد : ترخیص کالاهای اساسی تا ۹۰ درصد، تسهیلات خاص خود را دارد که زودتر ترخیص می شود.

وی گفت : کلیه رویه های گمرکی ایران در گمرک استان یزد اجرا می شود و تسهیلات ورود موقت کالا و استرداد حقوق گمرکی به واردکنندگان کالا در یزد اعطا می شود.

مدیر کل گمرک استان یزد ادامه داد: رویه استرداد حقوق گمرکی در تعداد معدودی از میان ۱۶۰ گمرک کشور عملیاتی می شود که یزد یکی از این گمرکات است، این رویه موجب افزایش اشتغال و کمک به واحدهای تولیدی می شود.

سلمانی ندوشن اظهار کرد: زمانی که وارد کننده با روش ورود موقت مواد اولیه را ترخیص می کند دو سال مهلت دارد تا نسبت به انجام تعهدات صادراتی خود اقدام کند.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی اظهارنامه های صادراتی استان در سال گذشته از ۵۰ هزار فقره  به ۴۸ هزار و ۲۰۰ فقره کاهش دادشت که این امر ناشی از شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته بود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی گمرک یزد، سلمانی ندوشن در پایان نیز میزان درآمد گمرک استان در سال گذشته با احتساب معافیت های گمرکی را یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99060806031
  • خبرنگار : 50214