پایان سومین دور از نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه بدون هیچ پیشرفتی

سومین دور از نشست‌های کمیته قانون اساسی سوریه روز گذشته در ژنو بدون پیشرفت خاتمه یافت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، با وجود اینکه اعضایی در کمیته قانون اساسی، فضای نشست‌ها را اینگونه توصیف کردند که "به صورت کلی مثبت بود و اختلافات بزرگی بروز پیدا نکرد" اما احمد الکزبری، رئیس هیئت دولت سوریه در این نشست‌ها گفت که هنوز زود است که در مورد نتایج صحبت شود.

وی گفت که تعلیق دو روزه نشست‌ها به دلیل موارد مثبت ابتلا به کرونا میان اعضای هیئت‌ها بود که این امر زمان لازم برای ادامه بررسی‌ها را کاهش داد.

الکزبری در مصاحبه‌ای تلویزیونی خاطرنشان کرد، در برخی از جلسات، هیئت‌های دیگر از اصول مورد توافق خارج شده و برخی از آنها شروع به صحبت از اصول قانون اساسی و برخی در مورد مسائل ساماندهی و برخی درخصوص مسائل ساختاری کردند.

رئیس هیئت نظام سوریه در نشست‌های کمیته قانون اساسی با بیان اینکه هیئت نظام به سوریه بازخواهد گشت، بر مخالفت با هر مداخله خارجی در فعالیت این کمیته تاکید کرد.

وی این مخالفت را در اشاره به نشست جیمز جفری، فرستاده ویژه آمریکا با دو هیئت مخالفان سوری و جامعه مدنی در ژنو مطرح کرد.

الکزبری با بیان اینکه این نشست حکایت از وجود مداخله‌های غربی در روند سیاسی دارد، گفت: این مداخله به فعالیت کمیته قانون اساسی نیز کشیده شده است و ما به هیچ وجه آن را نمی‌پذیریم، باید سازمان ملل اجازه این امر را ندهد، چراکه این سازمان ملل است که فعالیت این کمیته را پیش می‌برد.

وی خاطرنشان کرد، مداخله‌های آمریکا که در نشست‌های پیشین به صورت غیرعلنی صورت می‌گرفت، در این دور به صورت علنی انجام می‌شود.

از سوی دیگر، مخالفان سوری، هیئت نظام را مسؤول عدم حصول هیچ پیشرفتی در این نشست دانستند بهانه آنها این بود که هیئت نظام اصرار داشت که جلسات را آنطور که هیئت مخالفان پیشنهاد داده بود، تمدید نکند.

هیئت مخالفان به خاطر برخورداری از فرصتی جهت بررسی بیشترین تعداد ممکن از پرونده‌ها و تحقق دستاورد واقعی بعد از حدود یک سال از فعالیت کمیته، پیشنهاد تمدید جلسات را داده بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99060805950
  • خبرنگار : 71457