خرس قهوه‌ای در چهارمحال و بختیاری محافظت می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری بختیاری در خصوص وضعیت خرس قهوه‌ای در استان، گفت: کاهش تعارض این گونه جانوری با مردم محلی و حمله به باغات و مزارع در این مطالعات انجام می‌گیرد، در این مطالعات کاهش این تعارضات برای محافظت از این گونه در دستور قرار دارد.

شهرام احمدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری ۴۰۲ گونه جانوری از ۱۱۵ خانواده وجود دارد، اظهار کرد: این گونه‌های شامل ۲۲۷ گونه پرنده، ۴۵ گونه پستاندار، ۵۵ خزنده، ۴ گونه دوزیست و ۲۰ گونه آبزی در استان وجود دارد که طبق طبقه‌بندی‌های صورت گرفته بر اساس حساسیت این گونه‌ها در بخش‌های نظیر آسیب‌پذیر، در شرف تهدید و در خطر انقراض قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همچنین در سطح جهانی در خصوص برخی از گونه‌های جانوری کمبود اطلاعات وجود دارد، برخی از این گونه‌ها ارزیابی شده است و باید مطالعات در خصوص آن‌ها تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق طبقه‌بندی‌های صورت گرفته ۱۳ گونه جانوری در چهارمحال و بختیاری در طبقه آسیب‌پذیر قرار دارند که این گونه‌های جانوری شامل عقاب خالدار، عقاب شاهین، خفاش نعل آبی، کپور معمولی و ... است، همچنین ۱۰ گونه جانوری از جمله سبزقبای معمولی، سنقر سفید، گیلان شاه دم سیاه، کفتار راه راه، خفاش نعل آبی مدیترانه‌ای بر اساس طبقه‌بندی صورت گرفته در معرض تهدید هستند.

احمدی افزود: ۶ گونه در خطر انقراض نیز طبق طبقه‌بندی صورت گرفته مانند پلنگ، اردک سر سفید، اردک سورمه‌ای، غاز پیشانی سفید کوچک در چهارمحال و بختیاری زیست دارند و باتوجه به اینکه برخی از این گونه‌ها جمعیت کمی دارند اما در چهارمحال و بختیاری یافت می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در مورد۳ گونه جانوری در استان کمبود اطلاعات داریم، بیان کرد: ۱۸ گونه از جمله خفاش بال خمیده، قزل‌آلای رنگین کمان، ماهی خالدار، ماهی طلایی، ماهی گوره‌خری، ماهی ارتشی جنوبی و... در طبقه ارزیابی نشده قرار دارند.

وی با اشاره به زیست پلنگ در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: پلنگ جانوری منزوی است، بنابراین برای سرشماری و شناسایی آن‌ها باید از نیروهای کاردان و تجهیزات خاص استفاده کرد، طبق برآوردها جمعیت این گونه جانوری در استان قابل قبول است، در سال‌جاری و سال گذشته هیچ گزارشی از شکار این گونه جانوری در استان گزارش نشد.

احمدی تاکید کرد: برای حفاظت از گونه‌های با ارزش جانوری و گیاهی در چهارمحال و بختیاری در بحث آموزش و اطلاع‌رسانی اقدامات خوبی صورت گرفته، همچنین در همین راستا از مشارکت مردم و رسانه‌ها استفاده شده و افزایش حفاظت فیزیکی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت خرس قهوه‌ای در استان، گفت: مطالعات در خصوص وضعیت این گونه جانوری، جمعیت و آسیب‌های آن توسط دانشمندان در حال انجام است، کاهش تعارض این گونه جانوری با مردم محلی و حمله به باغات و مزارع در این مطالعات انجام می‌گیرد، در این مطالعات کاهش این تعارضات برای محافظت از این گونه در دستور قرار دارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99060302302
  • خبرنگار :