به گزارش ایسنا، در پی انتشار اخباری در فضای مجازی و گروههای دانشجویی مبنی بر بازگشت دانشجویان علوم پزشکی دانشگاههای خارج از کشور که بعضا از دانشگاههای متوسط و ضعیف خارجی پذیرش گرفته و در خارج تحصیل می کردند،موجی از نگرانی در بین جامعه دانشجویان علوم پزشکی ایجاد شد و بعضا اظهار نظرهایی در این خصوص صورت پذیرفت و گروههای صنفی و دانشجویی نیز به انحاء مختلف مرتب اعتراض خود را به مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند. در این راستا بردیا مقیسه دبیر مجمع تخصصی کانونهای اخلاق پزشکی نیز با ارسال نامه ای به وزیر بهداشت دلایل مخالفت با ورود دانشجویان دانشگاه های خارجی را برشمرد و نسبت پیامد های آن هشدار داد.
به گزارش مفدا، در متن نامه دبیر مجمع تخصصی کانونهای اخلاق پزشکی آمده است:
وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
جناب آقای دکتر سعید نمکی
«خداوند سرنوشت قومی را تغییر نخواهد داد مگر آنکه خود تغییر دهند»
با سلام و احترام
همانطور که مستحضرید، یکی از اساسیترین اهداف نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران اجرای عدالت، اعطای حق برابری و ایجاد فرصتهای مساوی در جهت تحصیل علم و دانش برای یکایک فرزندان این سرزمین است چرا که عدالت زمینه شکوفایی استعدادها فارغ از طبقه و جایگاه اقتصادی است که پیشرفت و توسعهی تمامی ابعاد جامعه را در دراز مدت فراهم میسازد. بیشک یکی از مهمترین عرصههای تجلی عدالت، حوزه آموزش پزشکی و سلامت است.
مجمع تخصصی کانونهای اخلاق پزشکی به نمایندگی از دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و دانشآموزانی که با امید به عدالت آموزشی ماهها و بعضاً سالهای عمرشان را به مقابله در برابر سدی به نام کنکور سپری میکنند، علاوه بر درخواست تحقق عدالت آموزشی وعدههای داده شده در نظام آموزشی کشور، باید اعلام کنیم که متاسفانه برخی جهت گیریها در سیاست گذاریها نه تنها هیچ سنخیتی با آرمانهای عدالت جویانه در بطن انقلاب اسلامی ندارد بلکه با سرعتی چشمگیر در حال طی کردن مسیری معکوس است؛ اگر این مسیر متوقف نشود موجب ناامیدی و دلسردی فرزندان نخبه و تلاشگر این جامعه خواهد بود.
پذیرش بیرویه دانشجویان انتقالی خارج از کشور که به دلیل تمکن مالی با ثبت نام در دانشگاههای خارجی که عمدتا از ترازهای علمی پایینی برخوردارند، موفق به دور زدن کنکور و ورود به فضای آموزشی دانشگاههای داخل کشور و نشستن بر کرسیهایی شدهاند که خیل عظیمی از داوطلبان برای دستیابی به آنها متحمل فشارهای درسی، شب بیداریها و به قولی خوردن دود چراغها گشتهاند.
تصاحب نابرابری از ظرفیتها که آن هم بر اساس رویکردهای سلیقه محور و مصلحتی، زمانی به بهانه بالا رفتن ارز و حالا پاندمی کرونا و... اقداماتی است که نه تنها عدالت آموزشی را زیر سوال برده بلکه با تحمیل فشارهایی بیش از ظرفیت فضاهای آموزشی دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی زمینهساز افت کیفیت آموزش و سطح علمی دانشجویان و دانشگاههای سراسرکشور در آیندهای نزدیک خواهد بود.
بیش از این ما باید بیم تبعات مهلک چنین اقداماتی را در تامین سلامت جامعه و ارائه خدمات درمانی به بیماران را داشته که بیشک تکرار خطاها از بین رفتن اعتماد عمومی به جامعه پزشکی را در پی خواهد داشت. اعتمادی که طی سالها زحمت و تلاش بی وقفه و ایثار عزیزان جامعهی علوم پزشکی کشور فراهم گردید.
چه بسیار در این دوران همهگیری کرونا شاهد از جان گذشتگی و ایثارشان بوده و هستیم.
در پایان این نامه خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمده است: از شما و تمامی مسئولان دخیل در این تصمیمات خواهشمندیم تمام تلاش خود را مبنی بر عدم پذیرش دانشجویان خارج کشور و پایان دادن به این فشارهای روانی موثر بر امیدواری جوانانی که از فقدان آرمانها و عدالت آموزشی رنج میبرند، به کار بندید.
انتهای پیام