رانندگی در دو جمله «رعایت قانون و مقررات» و «رعایت حقوق و حریم دیگران» خلاصه می شود. در واقع نحوه رانندگی نمونه ای بارز از اخلاق اجتماعی اشخاص است چراکه رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، افزایش آستانه تحمل فردی در مقابل محرک های ترافیکی و میزان پاکیزگی و سلامت اتومبیل و ایجاد فضای آرام برای سرنشینان و رانندگان دیگر، همگی نمونه هایی از رفتار اجتماعی راننده است که هنگام رانندگی ناخودآگاه از شخصیت واقعی او منعکس می شود.
بنابراین شهروندانی که بر رانندگی خود دقت و تمرکز دارند، «حق تقدم» و «فاصله قانونی» را رعایت میکنند و علاوه بر پایبندی به قوانین و مقررات، در رانندگی خود «صبور»، «خویشتندار» و «منصف» هستند، در دیگر عرصهها نیز به همین اندازه «شکیبا»، «متعهد» و «مسئولیتپذیر» اند و میشود روی آنها حساب کرد.
فرمانده انتظامی شهرستان ملایر در گفتوگو با ایسنا، به افزایش ۱۱ درصدی توقیف خودروهای متخلف و حادثه ساز نسبت به مدت مشابه در چهار ماهه سال قبل اشاره و خاطرنشان کرد: در سال جاری میزان برخورد قانونی به منظور ارتقای سطح انضباط ترافیکی با تخلفات حادثه ساز شامل سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و ... افزایش داشته است.
سرهنگ محمدباقر سلگی بیان کرد: امسال در بحث تصادفات منجر به فوت درون شهری ۱۰۰ درصد، در تصادفات منجر به جرح ۳۴ درصد، در زمینه تصادفات خسارتی ۴۶ درصد و در تعداد مجروحان تصادفات درون شهری ۲۷ درصد کاهش داشته ایم.
وی به کاهش ۶۳ درصدی تعداد تصادفات فوتی برون شهری اشاره و اظهار کرد: امسال تعداد مجروحان تصادفات برون شهری ۹ درصد و تعداد متوفیان تصادفات برون شهری ۷۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
سلگی با بیان اینکه در سال جاری میزان تماس ها با مرکز فویت های ۱۱۰ پلیس ملایر ۱۸ درصد افزایش داشته است، به رفع ۷۰ درصدی اشکالات هندسی نقاط حادثه خیز نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد.
خطوط عابر پیاده را رنگ آمیزی کنید
یک شهروند ملایری نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تمام خطوط عابر پیاده در شهر ملایر سالیان سال است که فرسوده شده و دیگر حتی قابل مشاهده نیست، بارها به شهرداری و شور اعلام کرده ایم که خطوط عابر پیاده را در خیابان ها و معابر ملایر رنگ آمیزی کنند اما متأسفانه ترتیب اثر نداده اند.
محمد احمدوند افزود: مشخص نبودن این خطوط سبب تخلف آشکار رانندگان و بروز خطر جانی برای عابران پیاده می شود، رانندگان بدون توجه در حین عبور عابران پیاده وارد حریم خطوط پیاده روها شده و با سرعت عبور می کنند.
وی تصریح کرد: عابران پیاده در مقایسه با خودروها بسیار آسیب پذیر هستند چراکه رانندگان خودرو در صورت برخورد با افراد به علت ایمنی خودرو با کمترین آسیب مواجه می شوند اما عابران پیاده با کوچکترین تصادف، دچار آسیب های شدید می شوند.
این شهروند ملایری ادامه داد: اجازه تقدم عبور به عابر پیاده از روی خطوط سفید، از جمله آداب شهروندی به شمار می آید که موجب می شود عابر پیاده بدون دلهره و وحشت عرض خیابان را طی کند، از این رو همواره احترام به عابر پیاده را یک رفتار انسانی و ضروری می دانم و آن را جزء رفتارهای رانندگی خود قرار داده ام.
ایجاد آلودگی صوتی توسط موتورسواران در نیمه های شب
دیگر شهروند ملایری خانم مسن ۶۰ ساله ای بود که از آلودگی صوتی ایجاد شده توسط موتورسواران در نیمه های شب گلایه کرد و گفت: متأسفانه در طول روز و حتی نیمه های شب مدام با ویراژ دادن موتوسواران داخل کوچه های پایین شهر مواجه هستیم که هم خطرناک است و هم ایجاد مزاحمت می کند.
اشرف اقبالپور که یک فرهنگی بازنشسته است، با بیان اینکه اکثر این موتورسواران، جوانان و نوجوانان بدون کلاه کاسکت هستند که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند، از والدین خواست تا نظارت بیشتری روی فرزندانشان داشته باشند.
وی ادامه داد: متأسفانه در خیابان های ملایر با خودروهای زیادی مواجه می شویم که در پیاده روها و یا مقابل تابلوی «پارک ممنوع» و یا تابلوی «ایستادن مطلقاً ممنوع» پارک شده اند.
اقبال پور افزود: عمده علت پارک دوبل توسط راننده ها، خرید و تأمین نیازهایی است که گمان می کنند فقط چند دقیقه طول می کشد اما همین عادت نادرست باعث ایجاد ترافیک سنگین به ویژه در خیابان های فرعی می شود که خطرناک است.
این فرهنگی بازنشسته ادامه داد: عدم رعایت حقوق دیگر رانندگان و تجاوز به حریم آنها یا ایجاد وحشت و اضطراب در بین عابران پیاده، نشانه خشونت و بدرفتاری فرد بوده و او را شخصی گستاخ معرفی می کند.
وی تصریح کرد: عدم رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، شخصیت ما را نزد دیگران تضعیف می کند و باعث ترویج فرهنگ غلط رانندگی در بین اطرافیان و اعضای خانواده مان می شود.
به گزارش ایسنا، تحقیقات متعدد نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی در رانندگی پرمخاطره نقش دارد، با توجه به شیوع رفتارهای حادثه ساز رانندگی و رانندگی های پرمخاطره پیشنهاد می شود شناسایی رانندگان پرخطر و ارائه مشاوره و راهنمایی و آموزش اختصاصی به آنها از طریق مشاوران روانشناسی و پلیس در دستور کار قرار گیرد همچنین فضاهای مناسبی مانند مسابقات اتومبیلرانی، پیست موتورسواری و … برای تخلیه انرژی رانندگان هیجان جو فراهم شود چراکه با افزایش این فضاها می توان رفتارهای رانندگی پرمخاطره را کم کرد. برخورد شدیدتر و اعمال قانون متخلفان نیز سبب کاهش آمار تخلفات راهنمایی و رانندگی می شود.
انتهای پیام