مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان:

اراضی شیب‌دار گلستان به خوبی مدیریت نشد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به لزوم مدیریت اراضی شیب‌دار در راستای مدیریت رواناب و کاهش سیلاب در استان، گفت: طرح‌هایی که تاکنون به‌منظور مدیریت اراضی شیب‌دار پیاده شده، موفق نبوده است.

سیدمحسن حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سیلاب‌ها در استان گلستان عمدتاً به لحاظ زمانی در فروردین‌ماه و یا تیر و مردادماه به وقوع پیوسته است. لحاظ مکانی نیز سیلاب در حوزه‌های بزرگ و کوچک رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سیلاب سال گذشته، سیلاب در حوزه‌های بزرگ بود، افزود: در برنامه جامع مدیریت سیل در استان گلستان که در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید، یکی از موضوعات در مهار سیلاب‌ها احداث سدها بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه سد موجود در استان در مجموع ۱۱۵ میلیون مترمکعب ظرفیت ذخیره‌سازی آب دارند. با توجه به ظرفیت سدها و میزان سیلابی که وارد مخازن می‌شود، مدیریت مخزن سدها در دستور کار قرار می‌گیرد.

حسینی گفت: در فروردین‌ماه که دائماً بارش را در سطح استان داشتیم، مجموعاً ۹۰ میلیون مترمکعب آب وارد مخزن سدهای استان شد. اگر ما همین میزان آب را مدیریت نمی‌کردیم، ممکن بود به پایین‌دست آسیب وارد شود.

وی در خصوص نحوه مدیریت مخزن سدها، گفت: پیش از ورود سامانه بارشی با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، حجم بارش و رواناب ورودی به سدها تخمین زده می‌شود. بعد از آن ظرفیت خالی سد بررسی و در صورت بیشتر بودن میزان رواناب تخمین زده شده از ظرفیت خالی سد، بخشی از آب پیش از ورود سامانه بارشی رهاسازی می‌شود. در هنگام ورود سیلاب خروجی سد بسته می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در ادامه خاطرنشان کرد: رودخانه از ابتدا وجود داشت و آب مسیر خود را به سمت دریا طی می‌کرد و نیاز به لایروبی نداشت. در سالیان اخیر، جاری شدن رسوب از بالادست و همچنین دخل و تصرفات در مسیر رودخانه از جمله ساختن پل‌های غیراصولی، موجب شده که حجم رسوب در رودخانه‌ها زیاد شود. رودخانه به خودی خود نیاز به لایروبی ندارد اما با اقداماتی که ما انجام دادیم، نیاز به لایروبی پیدا کرده است.

حسینی با اشاره به سیل امسال در آزادشهر، گفت: در بالادست شهر آزادشهر ۲۵۰۰ هکتار اراضی شیب‌دار وجود دارد که تنها درصد کمی از آن تبدیل به باغ شده و غالباً در زمین‌ها زراعت انجام می‌گیرد.

وی افزود: این اراضی شیب‌دار حدود هر شش ماه شخم می‌شوند که آن هم به‌صورت غیراصولی و در جهت شیب انجام می‌گیرد. این کار باعث شده که بعد از هر بارندگی حجم زیادی از رسوب همراه رواناب به پایین‌دست سرازیر شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان با اشاره به وجود حدود ۱۰۰ هزار هکتار اراضی شیب‌دار در استان، تصریح کرد: طرح‌هایی که به‌منظور مدیریت اراضی شیب‌دار پیاده شده، موفق نبوده است. نهال‌هایی در سالیان گذشته برای کشت در اراضی شیب‌دار در اختیار کشاورزان قرار گرفت که بعد از چند سال هیچ ثمر و بهره‌ای نداشت.

حسینی افزود: نباید مردم را وادار به انتخاب تنها یک یا دو گونه برای کشت درخت در اراضی شیب‌دار می‌کردیم. اگر تنوع وجود داشت، مردم بررسی می‌کردند و گونه‌ای که برای آن‌ها صرفه اقتصادی داشت، کشت می‌کردند.

وی ادامه داد: از دلایل مهم عدم رغبت مردم به این طرح‌ها این است که عملکرد ما در سالهای گذشته به نحوی بوده که نتوانستیم آن‌ها را نسبت به کشت و اهمیت پوشش‌های گیاهی دائمی و باغی در این اراضی قانع کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: اگر شرایط برای درختکاری یا تراس‌بندی اراضی شیب‌دار مهیا نیست، می‌توان این اراضی را به کشت بوته‌های چندین ساله اختصاص داد. گیاهان دارویی کم آب طلب بهترین گزینه برای این کار است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 99052216505
  • خبرنگار :