به گزارش ایسنا، بنابراعلام وب رمز، در طراحی وب سایت علاوه بر جنبه بصری جنبه کاربرد پذیری آن نیز حائز اهمیت است. رعایت نکات مهم طراحی سایت باعث میشود که کاربران تعامل و ارتباط بهتری با سایت شما برقرار کنند.
قانون اول تجارت الکترونیک این است که اگر مخاطبان نتوانند محصول را پیدا کنند نمیتوانند آن را بخرند. رعایت اصول تجربه کاربری در طراحی فروشگاه اینترنتی به کاربر سایت کمک میکند که محصول موردنظر خود را در کمترین زمان پیدا کند. در ادامه نکات طراحی سایت که در طراحی پورتال سازمانی نیز کاربرد دارد را توضیح خواهیم داد.
۱. ریسپانسیو باشید
از مهمترین نکات طراحی سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو بودن یک سایت است. منظور از ریسپانسیو بودن یک سایت این است که یک سایت در نمایش موبایل و تبلت دچار بههمریختگی نشود و آیتمها بهدرستی نمایش یابد تا کاربر برای کار با سایت نیازی به اسکرول افقی نداشته باشد. شرکت وبرمز تمام پکیجهای طراحی سایت خود را بهصورت ریسپانسیو ارائه میکند.
۲. با نویگیشن در دریا گم نمی شوید.
Navigation یا ناوبری یا راهبری صحیح در طراحی سایت به کاربر سایت کمک میکند تا قسمتهای مختلف سایت را به سادگی پیدا کند و از همان مسیری که رفته به صفحه اصلی بازگردد و در میان صدها دستهبندی یک سایت فروشگاهی گم نشود.
۳. در صفحات خالی کاربر را راهنمایی کنید
در سایتها و اپلیکیشنها صفحاتی وجود دارند که صفحات خالی نامیده میشوند. صفحات خالی صفحاتی هستند که در ابتدای عضویت کاربر خالی بوده و بهواسطه هر بار فعالیت کاربر به محتوای این صفحات افزوده میشود؛ مانند صفحه سبد خرید، سفارشات، پستها و غیره. این صفحات با آنکه صفحات خالی نام دارند اما نیازمند داشتن دو ویژگی هستند:
. آیکن
. توضیح
فضای خالی این صفحات نیازمند داشتن یک آیکن و یک توضیح کوتاه هست که دلیل خالی بودن این صفحه را بهاختصار توضیح دهد و کاربر را برای انجام یک فعالیت راهنمایی کند.
۴. فضای بالای صفحه مکان عناوین کلیدی شماست
فضای بالای صفحه اولین بخشی است که در معرض دید کاربر قرار میگیرد بنابراین مهم است که عناوین کلیدی که ماهیت و نوع فعالیت سایت شما را معرفی میکند در این قسمت قرار گیرد.
بسیاری از سایتها بعد از یک توضیح کوتاه دکمه Call to Action (فراخوان) را در این بخش قرار میدهد؛ اما اگر برای استفاده از دکمه فراخوان نیاز است که کاربر شرایط خاصی را مطالعه کند بهتر است دکمه فراخوان در میانه صفحه و بعد از توضیحات قرار داده شود تا فقط کاربران هدفمند به صفحه لندینگ وارد شوند. این کار به افزایش نرخ تبدیل سایت کمک میکند.
۵. الگوی ذهنی مخاطب را به هم نزنید
در زمانی که شما به فکر ابداع یک آیکن جدید برای دکمههای عملیاتی سایت خود هستید باید این نکته را در نظر بگیرید که بسیاری از آیکنها به دلیل پرتکرار بودن بیشتر در معرض دید کاربر بودهاند و چشم کاربر با آن آیکنها آشناست.
بهعنوانمثال آیکن چرخدنده سالها بهعنوان آیکن تنظیمات استفاده شده و کاربران دنیای آنلاین با دیدن این آیکن بر اساس الگوی ذهنی خود برای ورود به بخش تنظیمات کلیک میکنند. حال اگر شما به سلیقه خود آیکنها را تغییر دهید کاربر ممکن است در نگاه اول آن را بهدرستی درک نکند و یا بهطور کل آن را نادیده گرفته و از آن عبور کند.
۶. با استفاده از چهرهها، کاربر را تسخیر کنید
در ساخت عکس و بنر از چهرهها استفاده کنید. تحلیلها نشان میدهد که کاربران با تصاویری که دارای چهرههای واقعی اشخاص هستند ارتباط بیشتری برقرار میکنند. ترکیب تصویر چهره با متنهای توصیفی این پتانسیل را دارد که توجه کاربر را بهخوبی جلب کند و باعث میشود کاربر به پیغام شما توجه بیشتری داشته باشد.
۷. خوانایی محتوا شرط اول تولید محتواست
در صفحات سایت خود از پاراگرافهای کوتاه استفاده کنید. خواندن پاراگرافهای طولانی از حوصله بسیاری از کاربران سایت خارج است. همچنین در نگارش خود از زبان ساده استفاده کنید تا کاربران با کمترین درگیری ذهنی پیام شما را بهدرستی درک کنند.
سایز فونت و رنگ فونت از نکاتی است که به کاهش نرخ پرش سایت شما کمک میکند؛ بنابراین استایلی را برای متن خود انتخاب کنید که چشم مخاطب با آن راحت باشد. پالت رنگ سایت شما نباید از خوانایی محتوا بکاهد.
۸. سواد دیجیتالی پرسونا را بسنجید
میزان آشنایی کاربران سایت شما با فضای مجازی در طراحی وب سایت و طراحی اپلیکیشن شما حائز اهمیت است اگر سایت شما دارای منوهای تودرتو باشد یک کاربر مبتدی دیرتر از یک کاربر حرفهای آن را پیدا میکند؛ بنابراین مهم است که در طراحی سایت خود سواد دیجیتالی کاربران سایت خود را مدنظر داشته باشید.
بهعنوانمثال اپلیکیشن آپ بلافاصله بعد از باز شدن، تمام خدمات خود را قالب آیکن در همان ابتدای کار نمایش میدهد تا همهچیز در مقابل چشمان کاربر آشکار و در دسترس باشد؛ اما در مقابل آن مگامنوی دیجیکالا انتها ندارد و هرروز گستردهتر نیز میشود. در واقع پرسونای شما تعیین میکند که سایت شما چه شکلی باشد.
کلام آخر
ابزارهای مختلفی برای تست کاربرد پذیری سایت وجود دارد که از آنها میتوان بهOptimizely، CrazyEgg و hotjar اشاره کرد و از طریق آنها میتوانید کاربرد پذیری سایت خود را در زمانهای مختلف رشد سایت بسنجید.
انتهای رپرتاژ آگهی