به گزارش ایسنا، دکتر عباسزاده در خصوص راهاندازی سیستمهای مدیریت یادگیری (LMS) در دانشکده پزشکی اظهار کرد: سیستمهای مدیریت یادگیری یا LMS زیرساخت کلیدی و ضروری برای استقرار و توسعه یادگیری الکترونیکی محسوب میشوند و از آنجاکه یکی از الزامات توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی راهاندازی این سیستم بود، با مساعدت دانشگاه آموزش مجازی وزارتخانه، سامانهای تحت عنوان نوید راهاندازی شد و فعالیتهای مربوط به آن در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از اسفندماه ۱۳۹۸ آغاز شد.
وی با اشاره به آموزش الزامات کار با این سامانه و حل مشکلات و مسائل به وجود آمده حین کار با آن، بیان کرد: تیم پشتیبانی و ادمینها به صورت ۲۴ ساعت فعالیتهای سامانه را رصد و اصلاح میکنند. علاوه بر آن یکسری گروههای واتساپی برای بررسی و رفع مشکلات دانشجویان و اساتید تشکیل شد و امکانات حال حاضر در این سامانه کامل است.
دکتر عباسزاده با اشاره به اقداماتی که به تازگی برای ارتقای سیستم انجام شده، اظهار کرد: برقراری اتصال نرم افزار ادوبی کانکت با سامانه نوید برای تسهیل فعالیت اساتید، افزایش حجم فایلها برای آپلود و ایجاد فضای زیاد در سامانه برای اساتید، ایجاد کپی تمام دروس اساتید برای استفاده در ترمهای آینده برخی از این اقدامات بود.
مسئول آموزش مجازی دانشجویان دانشکده پزشکی درخصوص برگزاری امتحانات مجازی نیز خاطرنشان کرد: در مبحث امتحانات، یکسری پیش آزمون در سامانه نوید تعریف شده بود که اساتید میتوانستند برای امتحانات میان ترم از آنها استفاده کنند. برای امتحانات پایانترم نیز سامانهای تخصصی تحت عنوان سامانه فرادید با همکاری مرکز انفورماتیک دانشکده راهاندازی شد. یکسری امتحانات آزمایشی قبل از امتحانات نهایی برای تست دانشجویان در سامانه فرادید تعریف شد. علاوه بر این برای سامانه فرادید پشتیبان در نظر گرفته شد که در زمان برگزاری امتحانات موارد یا اتفاقات احتمالی را مدیریت و کنترل کنند.
دکتر عباس زاده با ارائه آمار مشارکتکنندگان در سامانه و تلاش برای ارتقای رتبه دانشگاه، بیان کرد: در دانشکده پزشکی تعداد دانشجویان فعال سامانه نوید ۱۱ هزار و ۵۸۶ نفر است و تعداد دروس آپلود شده توسط اساتید، ۳۵۳ درس بوده است. تعداد محتواها و منابع ۳۰۸۳ است که نسبت به ۴۹ محتوا که روزهای ابتدایی ثبت شد، عدد قابل توجهی است. تعداد تکالیف در روزهای ابتدایی یک بود که الان به ۸۷۶ رسیده است. تعداد فیدبکهایی که از تکالیف در روزهای اول دریافت میکردیم، یک بود که الان به ۳۰۷۸ ارتقا یافته است. تعداد آزمونهایی که در سامانه برگزار شد، در ابتدا ۷ و اکنون ۵۳ است. تعداد گفتگوها از یک به ۱۰۲، تعداد نظرات گفتگو از یک به ۲۳۸ و تعداد پیامهای دریافتی به ۱۰۶۰ ارتقا یافته است. با آماری که تشریح شد، رتبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از رتبه ۳۳ به رتبه ۳ کشوری ارتقا پیدا کرد که باز هم بایستی ارتقا یابد و نیز دانشکده پزشکی از نظر فیدبکها، امتحانات و فرایندهای انجام شده رتبه اول را در بین دانشکدههای علوم پزشکی دارد.
وی ادامه داد: امتحانات دانشجویان از شنبه هفته گذشته تحت سامانه فرادید در حال برگزاری است و روزانه ۲ یا ۳ امتحان در حال برگزاری و پشتیبانی است. برای مشکلات احتمالی و اتفاقاتی که ممکن است در جریان امتحانات پیش بیاید نیز راهکارهایی داریم و به طور مستمر با دانشجویان در تماسیم.
وی در خصوص کلاسهای عملی گروههای آموزشی علوم پایه نیز اظهار کرد: کلاسهای عملی که سهم مهمی در یادگیری دانشجویان دارد، با همکاری روابط عمومی دانشکده پزشکی و واحد سمعی بصری، در حال ضبط، فیلمبرداری و مونتاژ است و عمده گروههای آموزشی کلاسهای خود را با استاندارد و فرمت خاصی که میتواند سالهای سال مورد استفاده قرار گیرد، ضبط و نگهداری میکنند. به عبارت دیگر واحد سمعی بصری با کمک استاد مربوطه کلاسهای عملی را برگزار، ضبط و فایلبندی میکند و فایلها به صورت مولتیمدیاهای با ارزشی در آرشیو دانشکده نگهداری خواهند شد. همچنین این فایلها در سامانه نوید بارگذاری شده و دانشجویان میتوانند برای همیشه آنها را در دسترس داشته باشند و استفاده کنند.
بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عباس زاده در پایان گفت: این روند در خصوص امتحانات هم انجام میشود و مبنای امتحانات عملی پایان ترم دانشجویان خواهد بود. این فرایند در عمده گروهها مانند گروههای علوم تشریح، میکروب، بیوشیمی، فیزیولوژی و انگلشناسی انجام شده و بقیه نیز درحال انجام است.
انتهای پیام