مدیرعامل آب و فاضلاب قزوین:

۶۰ درصد مشترکین زیر ۸۰۰۰ تومان آب بها پرداخت می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین گفت: متوسط آب‌بهای شهری ۱۱ هزار و  ۵۰۰ و متوسط آب‌بهای روستایی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان در ماه است که ۶۰ درصد مشترکین ما زیر ۸ هزار تومان آب‌بها پرداخت می‌کنند.

داراب بیرنوندی در نشست خبری مشترک مدیران عامل صنعت آب و برق استان قزوین که چهار تیر در سالن اجتماعات شرکت برق قزوین برگزار شد، تصریح کرد: مسئله آب و برق فراتر از مسئولیت‌هایی است که بر عهده دولت قرار دارد چراکه مسئله‌ای بین بخشی است و تا ذینفعان دیگر به کمک دولت نیایند نمی‌توانیم رضایتمندی کامل مشترکین را ایجاد کنیم.

وی افزود: در شرایط شیوع کرونا با توجه به افزایش مصرف آب در بین شهروندان قزوینی ناگزیر بودیم که از شهروندان بخواهیم مدیریت مصرف صورت بگیرد چراکه در شهرهای قزوین تا ۳۰ درصد افزایش مصرف داشتیم، در سه‌ماهه اول سال ۲۱ درصد رشد مصرف نسبت به سال گذشته داشتیم که اگر رعایت نمی‌شد نمی‌توانستیم خدمات پایدار ارائه دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین اظهار کرد: صنعت آب و برق کشور نسبت به متوسط جهانی اقدامات مطلوب‌تری دارد، متوسط دسترسی به آب شرب پایدار در سطح شهرهای جهان ۸۵ درصد است که این میزان در کشور ۶/۹۹ درصد و در قزوین بیشتر است؛ همچنین جمعیت روستایی که به آب شرب دسترسی دارند در جهان ۵۳ درصد است، این میزان در کشور ۸۲ ونیم درصد و در استان قزوین ۸۶ و نیم درصد است.

وی بیان کرد: میزان دسترسی به برق پایدار در سطح شهرهای جهان ۹۶ درصد بوده که این میزان در کشور ما ۱۰۰ درصد است، همچنین میزان دسترسی به برق در روستا در جهان ۷۶ درصد بود که در کشور ما ۹۶ درصد بوده و برخی از روستاهای زیر ۲۰ خانوار در حال حاضر به برق دسترسی ندارند.

بیرنوندی بیان کرد: آب و فاضلاب خدمتی مستمر و نبود آن مشهود است، در حال حاضر ۵۲۰ هزار خانوار به‌صورت شبانه‌روزی خدمات آب و فاضلاب دریافت می‌کنند، این خدمات اگر ارائه نشود به‌سرعت نارضایتی ایجاد می‌شود؛ هرسال اعتباراتی در سطح استان و کشور داریم که سال گذشته ۷۶ میلیارد تومان اعتبار در سطح روستاها و شهرهای استان هزینه شده است.

وی یادآور شد: ۱۰۶ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع در سطح شهرها و روستاها انجام‌شده به‌طوری‌که ۳۹ کیلومتر شبکه فاضلاب احداث‌شده است، همچنین به جهت تأمین آب پایدار سال گذشته ۴۱ حلقه چاه در سطح شهر و روستاها ایجادشده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین اظهار کرد: در شهر قزوین برنامه کوتاه‌مدت داریم، ۵ حلقه چاه در چند ماه گذشته کف شکنی یا حفر شده است، ۳ حلقه دیگر نیز طی سه ماه آینده حفر می‌شود تا مشکل کمبود آب وجود نداشته باشیم، درواقع هر چاهی که از مدار خارج می‌شود چاه دیگری را جایگزین کنیم.

وی عنوان کرد: برنامه میان‌مدتی در حوزه آب‌رسانی سامانه شرق قزوین داریم و تلاش می‌کنیم باوجود نبود اعتبار و مشکلاتی که براثر تحریم‌ها وجود دارد فاز اول را سال آینده به بهره‌برداری برسانیم و قسمتی از کمبودها را تأمین کنیم، حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۴۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است و ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است امیدواریم بتوانیم فاز اول را تا سال آینده وارد مدار کنیم.

بیرنوندی خاطرنشان کرد: سال آینده وزارت نیرو پویش ایران را شروع کرده است که طی آن ۲۵۰ پروژه بااعتبار ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شود، در استان قزوین نیز پروژه‌ها در دو فاز به بهره‌برداری می‌رسد، اول مهرماه پروژه‌های مربوط به برق و در اسفندماه نیز پروژه‌های مربوط به آب و برق به بهره‌برداری می‌رسد از این میان ۲۷ روستا در بخش آب شرب روستایی افتتاح می‌شود که باوجود مشکلاتی که در بخش آب شرب شهری و روستایی داریم به‌نوعی قدم مؤثری است.

وی در ادامه با اشاره به آب‌بهای شهری و روستایی بیان کرد: آب بهای شهری و روستایی ما پایین است، متوسط آب‌بهای شهری ۱۱ هزار و ۵۰۰ و متوسط آب‌بهای روستایی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است، ۶۰ درصد مشترکین ما زیر ۸ هزار تومان آب‌بها پرداخت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قزوین اظهار کرد: بیش از ۳۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی داریم و درحالی‌که یک‌پنجم هزینه‌های شرکت از محل دریافت آب‌بها تأمین می‌شود یعنی کمتر از ۲۰ درصد هزینه‌ها را از محل دریافت آب‌بها تأمین می‌کنیم  و اگر مشترکان بدهی خود را پرداخت نکنند در ادامه طرح‌های عمرانی دچار مشکل می‌شویم.

وی یادآور شد: در هر شبانه‌روز به ازای هر نفر در استان ۲۱۰ لیتر آب تولید می‌کنیم اما بازهم مشکل‌داریم، ما نیاز به‌صرفه جویی در آب و برق‌داریم، بیش از ۶۰ درصد مردم استان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند، باید با کمک رسانه‌ها در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود تا ضمن مدیریت منابع از مصرف بی‌رویه نیز جلوگیری شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۴ تیر ۱۳۹۹ / ۲۲:۴۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99040403783
  • خبرنگار :