فرماندار میبد نوید داد:

هنرهای در حال فراموشی میبد جان تازه می‌گیرند

فرماندار میبد از ایجاد بازارچه صنایع دستی در راستای احیاء و زنده نگه داشته شدن هنرهای  سنتی در حال فراموش شدن این شهرستان میبد خبر داد.

«حسین فلاح» در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که هنرهای سنتی و صنایع دستی از برجسته‌ترین مظاهر فرهنگی و هنر یک شهر محسوب می‌شوند، گفت: آنچه که امروزه به عنوان هنر سنتی یا اشیا قیمتی به جا مانده  است، از هنرهای سنتی و صنایع دستی گذشتگان بوده که با ممارست جهت حفظ آنها، امروز به دست نسل کنونی رسیده است.

وی افزود: ارزش‌های هنری خلق شده به دست توانمند هنرمندان و صنعتگران هنرهای سنتی و صنایع دستی بر اثر گذشت زمان، امروزه ارزش تاریخی نیز یافته‌اند لذا نباید به دست فراموشی سپرده شوند چرا که وظیفه داریم آنها را به نسل‌های آینده نیز منتقل کنیم تا فرهنگ اصیل شهرمان به خاطره‌ها نپیوندد.

فلاح در ادامه بیان کرد: بی‌تردید آنچه امروز از آنها به عنوان هنرهای سنتی و صنایع دستی یاد می‌کنیم و برایمان ظهور و ثبوت می‌یابند، حاصل تلاش‌های بی‌دریغ و دلسوزانه نسل‌های گذشته است و اگر چنین نبود اکنون قادر به نشان دادن این آثار و محصولات به عنوان افتخارات و هویت خود نبودیم، پس شایسته است که از همه تلاش‌ها و فعالیت‌های غیرتمندانه هنرمندان و صنعتگران و همچنین مسئولان و دست اندرکاران این عرصه، نهایت قدردانی را داشته باشیم و خود نیز برای حفظ و احیای رشته‌های مختلف و متنوع آنها از هیچ کوششی دریغ نورزیم.

وی با اشاره به این که در حال حاضر بسیاری از هنرهای سنتی میبد در حال فراموشی و نیازمند احیا  است، خاطرنشان کرد: در راستای حمایت از هنرهای سنتی میبد نظیر خراطی سنتی، چلنگری، قند چین زنی، مسگری، موتابی، سبد بافی، جلدسازی سنتی، میناکاری و گره‌ چینی، بازارچه دائمی صنایع‌دستی شهرستان در محوطه آب‌انبار حاج علی محمد واقع در پشت اداره میراث فرهنگی شهرستان ایجاد می‌شود.

به گفته‌ی فرماندار، این بازارچه در فضایی به مساحت 115 مترمربع و در قالب هفت غرفه ایجاد خواهد شد تا تلاشی باشد برای احیای هنرهای در حال فراموشی شهرستان و انتقال آنها به نسل‌های آینده و از این طریق نام صنایع دستی و سنتی میبد پایدارتر شود.

فلاح در پایان نیز یاداور شد: این بازارچه با حمایت فرمانداری، دفتر امام جمعه، میراث فرهنگی و خیرین میبدی با هزینه ای بالغ بر  ۳۰۰ میلیون تومان در حال ساخت است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99033119076
  • خبرنگار :