قائم مقام سازمان عشایری مطرح کرد:

تعداد ثابت جمعیت عشایری در کشور تاکنون

قائم مقام سازمان عشایری کشور گفت: قدر مطلق تعداد جمعیت عشایری از سالیان دور تاکنون ثابت بوده است.

علائی مقدم در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: در حال حاضر یک میلیون و 200هزار نفر جمعیت عشایری کشور است که این تعداد در قالب 218 هزار خانوار و 522 طایفه مستقل هستند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه زندگی عشایری مبتنی بر سه اصل است، افزود: زندگی مبتنی بر کوچ، کوچ رو بودن و از یک طایفه و یا ایل بودن این سه اصل را شامل می شود.

 علائی مقدم با تاکید بر اینکه یکجانشینی عشایر یک دست آورد نیست، ادامه داد: عشایر به معنای تحرک است و زمانیکه عشایر یک جا بنشینند و کد روستایی دریافت کنند، از زندگی یکجانشینی خارج شده اند.

وی تصریح کرد: اما تعدادی از خانواده ها که قصد داشته باشند تا یکجانشین شوند و دیگر تمایلی به زندگی عشایری نداشته باشند، هیچ اجباری بر عشایری زندگی کردن آن ها وجود ندارد.

قائم مقام سازمان عشایری کشور در ارتباط با عشایر نیمه کوچ رو نیز بیان کرد: نیمه کوچ رو یک واژه اضافه است و عشایر نیمه کوچ روی وجود ندارد.

وی با اشاره به ایجاد کانون های عشایری تصریح کرد: این کانون ها در مناطق مختلف ایجاد شده و یا در حال ایجاد است تا زمانیکه در ییلاق و یا قشلاق شرایط برای زندگی کردن از لحاظ امکانات و ... مهیا نبود آن مدت از زمان را در آن محل سپری کنند تا زمان کوج فرا رسد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99032415285
  • خبرنگار : 50046