رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان:

راه‌اندازی مدارس الگو برای احیای فرهنگ ایرانی – اسلامی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی مدارس الگو، احیای فرهنگ ایرانی - اسلامی است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان، علیرضا فیروزفر در نخستین جلسه تبیین سند اجرایی مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی که دیروز (۲۰ خرداد) در سالن کنفرانس مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزار شد، افزود: شاکله اصلی تعلیم و تربیت در دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد و مهم‌ترین هدف از راه‌اندازی مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی، احیای فرهنگ ایرانی - اسلامی است.

وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: استارت اولیه این کار دی‌ماه ۹۷ در زنجان زده شد و بر این باور هستیم که می‌توانیم به آموزش و پرورش کمک کنیم.

این مسئول ادامه داد: با توجه به اهمیت دوران دانش‌آموزی، برای راه‌اندازی مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی مطالعات و بررسی‌های بسیاری انجام و تجارب بسیاری از مدارس موفق کشور مورد مطالعه قرار گرفته و از این مدارس بازدید شده است.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان با بیان اینکه معلم، محیط آموزشی، خانواده، دوستان و همسالان نقش برجسته‌ای در موفقیت دانش‌آموزان و آینده آنان دارند، اظهار کرد: نقطه آغاز مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی با اعتقاد، باور و پشتکار بوده است و همه کسانی که در این مسیر گام گذاشته‌اند، صادقانه تلاش می‌کنند.

فیروزفر با تاکید بر اینکه زنجان ظرفیت‌های بسیاری برای راه‌اندازی این مدارس داشت که خوشبختانه مورد توجه مسئولان قرار گرفت، خاطرنشان کرد: مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی در زنجان از مهرماه امسال دانش‌آموز با شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی که تعریف شده است، ثبت‌نام خواهد کرد.

مدیر مرکز مدیریت راهبردی مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این جلسه گفت: استان زنجان پیشگام در راه‌اندازی مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی است و خوشبختانه این روند با سرعت و دقت به پیش می‌رود.

عطاءالله سلطانی‌صبور افزود: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، دانش‌آموزان باید اقتصاد و روحیه وطن‌دوستی و مباحث اسلامی از جمله سبک زندگی ایرانی - اسلامی را در این مدارس یاد بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در «مدارس الگو» بحث کار کردن از دیدگاه اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: کار عامل مغفرت و آمرزش است، موضوعی که در صدا و سیما و سایر مدارس تبیین نشده است.

این مسئول با اشاره به اینکه بیکاری، خود عامل فساد و درجا زدن است، ادامه داد: ما امروز از ارزش‌های ذاتی خود فاصله گرفته‌ایم و قدر داشته‌های خودمان را نمی‌دانیم.

سلطانی‌صبور با اشاره به الگوهایی از قبیل شهید شهریاری و مفاخر دوران ارزشمند دفاع‌مقدس، اضافه کرد: مباحث دینی مورد توجه شخصیت والایی همچون شهید شهریاری و شهیدان سرافراز دوران دفاع‌مقدس بوده است و همه این‌ها نمونه‌های افرادی هستند که باید اقداماتی در این زمینه انجام شده و از طریق مدارس ویژه نمونه، این الگوها بیشتر تربیت شود.

وی به شاخصه‌های مدارس موفق اشاره و عنون کرد: مدارس استانداردهای خاص خود را دارد و نباید از این استانداردها عدول کند و یکی از این استانداردها، تعداد روزهای مدرسه در طول سال تحصیلی است که نباید از ۱۸۰ روز کمتر بوده و ساعت مفید کلاس‌ها نیز نباید از ۹۵۰ ساعت کمتر باشد.

مدیر مرکز مدیریت راهبردی مدارس الگوی دانشگاه آزاد اسلامی به سایر ویژگی‌های مدارس الگو اشاره و بیان کرد: ویژگی‌های کمی و کیفی در این مدارس باید متناسب با همدیگر مورد توجه قرار گیرد. همچنین تعداد دانش‌آموزان کلاس‌ها نباید بیشتر از ۲۴ نفر باشد و مدارس باید روزهای پنج‌شنبه دایر بوده و دانش‌آموز منزل را برای انجام تکالیف مدرسه انتخاب نکند.

سلطانی‌صبور با بیان اینکه در مدارس الگو باید محیط مطلوبی برای معلم و دانش‌آموز ایجاد شود، اظهار کرد: شیشه‌ای بودن کلاس‌ها و نظارت اولیا بر آن نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه باشد.

این مسئول، انس با قرآن و یادگیری آن و آموزش زبان خارجی را از دیگر موضوعات مورد تاکید در فعالیت این مدارس عنوان و خاطرنشان کرد: باید اقدامی شود که در این مدارس دانش‌آموزان همه فنون را یاد بگیرند.

مشاور معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این جلسه گفت: در موضوع هویت و ماهیت از مدرسه نتوانسته‌ایم الگوی درستی تعریف کنیم و متاسفانه در چنبره کلیشه‌ها گرفتار شده‌ایم.

اسفندیار چهاربند افزود: مدرسه یک نماد سازمانی مانند بانک، وزارتخانه و ... است و بعد از ده‌ها سال نتوانسته‌ایم این موضوع را به درستی به جامعه معرفی کنیم.

وی با اشاره به دو مفهوم «مدرسه» و «مکتب»، ادامه داد: معنی‌دار بودن و هویت‌دار شدن فعالیت‌ها با نقش‌ها و جایگاه‌ها می‌تواند ارتباط داشته باشد و اغلب عناوین سازمانی به‌عنوان ماهیت مورد توجه قرار می‌گیرد.

چهاربند با اشاره به اینکه ایجاد مدارس متعدد، کمکی به افزایش کیفیت آموزشی نکرده و خروجی دقیقا همان بوده است، تصریح کرد: آموزش در مدارس جدید دانشگاه آزاد اسلامی با شیوه جدید ارائه خواهد شد و حلقه اول آن ارزش‌ها، ماموریت، چشم‌انداز، اهداف و سیاست‌ها خواهد بود.

وی، حلقه دوم این مدارس را والدین، جامعه، سازمان و کارکنان عنوان کرد و ادامه داد: در این بوستان‌ها رویکرد فعالیت تلفیقی خواهد بود و اگر این اشل اجرایی شود، فوق‌برنامه‌ها رنگ می‌بازد.

مشاور معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: ستون فقرات ما در بوستان‌های آموزش تلفیقی است و در این رابطه معلمان باید جذب شده و آموزش‌ ببینند.

چهاربند، سومین عنصر در فعالیت این مدارس را راهبرد و روش آن اعلام کرد و گفت: روش ما در مدارس بوستان و گلستان، هوش‌های چندگانه است.

این مسئول با بیان اینکه باید بر اساس هوش‌های چندگانه به پرورش دانش‌آموزان اقدام شود، خاطرنشان کرد: کار رویکرد تلفیقی این است که به پرورش هوش‌های مختلف پرداخته و به یک هوش بیشتر از دیگری بها ندهد و همه آن‌ها در یک رده قرار داشته باشند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99032113072
  • خبرنگار :