استاندار:

بیسوادی امسال باید در خراسان شمالی ریشه کن شود

 استاندار خراسان شمالی گفت: باید طی سال جاری بیسوادی در استان ریشه کن شده و جشن آن نیز برگزار شود.

محمد علی شجاعی، در شورای پشتیبانی سوادآموزی که 19 خرداد ماه در محل استانداری برگزار شد، با اشاره به وجود ۱۰ هزار و ۶۶۹ بیسواد در استان، اظهارکرد: باید طی سال جاری به عنوان یک اولویت مهم موضوع  باسوادی ۱۰ هزار و ۶۶۹ نفر بیسواد در استان مورد توجه همه دستگاه های اجرایی قرار گیرد.

وی با تاکید براختصاص اعتبارات لازم برای ریشه کنی بیسوادی در استان، افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی با مشارکت نهضت سوادآموزی استان اعتبارات مورد نیاز را متناسب با تعداد بیسوادان در هر شهرستان، جمعیت شهری و روستایی و تعداد زنان و مردان برآورد کند.

شجاعی با بیان اینکه ارتقاء سواد و رجعت از بیسوادی در مرحله دوم و سوم قرار دارد، ادامه داد: امسال باید هدف گذاری های لازم برای ریشه کنی بیسوادی با بسیج همه امکانات در دستگاها لحاظ شود، زیرا باسواد سازی افراد بیسواد موضوعی بوده که به همه دستگاه ها ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه لازمه حرکت در مسیر توسعه و جهش باسوادی است، افزود: امروز تاثیر سواد در همه امور بسیارمشهود است زیرا اگر مادری بخواهد موضوعی را برای فرزندش توضیح دهد، یا دستگاهی بخواهد در حوزه مصرف انرژی، مسائل بهداشتی، مباحث اقتصادی و یا آسیب های اجتماعی مواردی را به افراد ارائه دهد لازمه آن آگاهی و باسوادی افراد آن جامعه است بنابراین باید همه در امر ریشه کنی بیسوادی فراتر از وظیفه خود عمل کنیم.

شجاعی با اشاره به اینکه اقتصاد خراسان شمالی بر پایه اقتصاد روستا بوده، گفت: زمانی که  زنان و مردان و روستایی از نعمت خواندن و نوشتن محروم باشند نمی توان از آنان توقع همراهی در اجرای برنامه ها در حوزه کشاورزی را داشت، بنابراین ریشه کنی بیسوادی در روستاها به معنای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی خواهد بود.

وی گفت: ارتقاء سواد در مناطق روستایی بار سنگینی از روی دوش نهادهای حمایتی همانند کمیته امداد و بهزیستی برمی دارد زیرا افراد به واسطه آگاهی یاد می گیرند که چگونه روی پای خود بایستند، امروز بیسوادی بر دوش برخی از زنان روستایی استان سنگینی می کند زیرا در میدان کشاورزی کارمی کنند.

مهدی مودی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز در این جلسه اظهارکرد: برابر تفاهم نامه سازمان نهضت سوادآموزی با استانداری خراسان شمالی مقرر شد در قالب طرح «ارتقاء با سوادی در مناطق روستایی» ۱۰ هزارو ۶۶۹ نفر از بیسوادان استان تحت پوشش آموزش های این طرح قرار گیرند.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است، افزود: ۷۹ درصد از این میزان اعتبار، بیش از ۱۵ میلیارد تومان باید از سوی نهضت سوادآموزی و ۲۱ درصد شامل چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز از محل منابع استانی تامین شود.

مودی ادامه داد: در این طرح زنان و مردان بیسواد روستایی علاوه بر باسوادی، مهارت‌های زندگی و فنی و حرفه ای را نیز فرا می‌گیرند و در حوزه تحکیم سواد و شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل  و انسداد مبادی بیسوادی نیز اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح «ارتقاء با سوادی در مناطق روستایی» برون سپاری می‌شود، خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح نیازمند مشارکت دستگاه‌های مختلف هستیم که وظایف آنان نیز مشخص شده است.

مودی عنوان کرد: برای اجرای این طرح رایزنی های لازم با سازمان ثبت احوال و آمار ایران انجام شده و هم اکنون اسامی هشت هزار نفر از بیسوادان روستایی استان شامل نام و نام خانوادگی و آدرس کامل موجود بوده و همچنین آدرس بیش از دو هزار بیسواد دیگر نیز در بانک اطلاعاتی استان وجود دارد بنابراین سختی کار تا حدودی مرتفع شده است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: طرح «ارتقاء با سوادی در مناطق روستایی» از تیرماه سال جاری آغاز می‌شود و باید طی امسال نیز آموزش ها به پایان برسد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 99031911727
  • خبرنگار :