به گزارش ایسنا، مسعود قربانی یکی از پیشکسوتان نتورک مارکتینگ که نه تنها در ایران بلکه در دنیا تجربههای زیادی در این حوزه به دست آورده است در یک مصاحبه نکات مهمی در این باره بیان کرد.
آقای قربانی نتورک چیست؟
به زبان ساده نتورک مارکتینگ یک روش جدید توزیع کالا است که در دنیا بسیار مرسوم است و به خوبی در اقتصادهای پیشرفته جهان جای خود را پیدا کرده است. البته این روش سالها پیش به روش اشتباه و غیراصولی از کشورهای دیگر به ایران راه پیدا کرد و چون در آن زمان از هیچ قانون و مقرراتی تبعیت نمیکرد به شکل شخص محور و سلیقهای وارد عرصه اقتصاد شد. طبیعی است این نوع مدیریت سلیقهای در هر تجارت یا بیزینسی وارد شود به هزاران مسیر نادرست و گاهی صحیح کشیده میشود که البته آن را گذشت زمان مشخص میکند. ولی آنچه مشخص است نتورک در دنیای امروزی شناخته شده و اشتغالزا است و اقتصاد دنیا روی آن حساب ویژهای باز کرده است.
نتورک مارکتینگ بازنده و برنده دارد؟
پایههای روش بازاریابی نتورک مارکتینگ آنقدر ریشهدار و مستحکم است که هرگز در آن فردی بازنده و یا برنده نیست. این روش در واقع ذاتاً یک سیستم فروش است. دقیقاً مانند اینکه شما از مبلمان فروشی سؤال کنید که بازنده است یا برنده. آیا تولیدی لوازم اتومبیل بازنده و برنده دارد؟چه مواردی بازنده یا برنده بودن افراد را مشخص میکند؟ پاسخ شما مهارت است. اصولاً نتورک مدیریت منابع انسانی و کسب درآمد بر پایه مهارتهای فردی و سازمانی است. تجربه نشان داده اقتصادهایی که بر اساس این سیستم حرکت کردهاند در مدتزمان کوتاهی به نتایج درخشانی دست پیدا کردهاند.
مهارتهایی که در نتورک کسب میشود فایدهای برای جاهای دیگر دارد؟
قطعاً. فردی که در حوزه نتورک مارکتینگ مهارت کسب میکند بدون شک این توانایی را پیدا میکند که در سایر حوزهها نیز مهارتهای خود را ارائه دهد. چرا که فرد بعد از آموزشهای لازم و تخصصی، کلام مؤثری پیدا میکند و به چارتبندی و نظم فکری میرسد. حالا ببینید همچین فردی که دارای مهارتهای ایدهآلی شده در مبلمان یا موبایل فروشی یا فروشگاه برند میتواند از تواناییهای خود استفاده کرده و عملکرد مطلوبی داشته باشد. مدیریت روابط بین فروشنده و خریدار را فروشنده حفظ و کنترل میکند و تعامل بین آنها یک نوع مهارت محسوب میشود که در نهایت به فروش خوب، منجر میشود. یک فرد فروشنده موبایل، کتوشلوار یا مبلمان با افزایش و گسترش مهارت به میدان بزرگتری به نام نتورک مارکتینگ میرسد. در این سیستم قطعاً فرد باید مهارتهای فراوانی داشته باشد تا از این طریق بتواند از پس مذاکرات، دوئل، ایجاد اتحاد جمعی با هدفگذاری جمعی سربلند و پیروز خارج شود. ببینید یک فرد موفق در حوزه نتورک مارکتینگ یا فروش ضمن داشتن روابط عمومی قوی باید از مدیریت بحران نیز شناخت داشته باشد و با اقتدار ظاهر شود و همین عوامل هستند که یک فرد را از نقطه صفر در عرصه کاری با آموزشهای مختلف و مذاکرات دو یا چند نفره کمکم به پختگی میرساند و این چالشها در نهایت باعث موفقیت فرد در دوئلها میشود. برخلاف بسیاری معتقدم که نتورک یک شغل زود بازده نیست. نتورک شغلی دیرباز ده، اما پربازده است. دلیل دیر بازدهی آنهم یکسری مهارتهایی است که باید آموزش داده شود و به فرد یکسری آپشنهایی نیز اضافه میشود.
پس نتورک مارکتینگ جای آدمهای عجول نیست؟
همواره عجولها جزء شکستخوردهها هستند.گاهی از من سؤال میشود که معمولاً چه کسانی در این مسیر موفق میشوند و من با قاطعیت به آنها میگویم افرادی که مهارتهای خود را افزایش دهند. در این روش برای اینکه بتوان به قله موفقیت رسید باید تمرکز خود را روی مهارتها بگذارید و این تنها کلید پیروزی محسوب میشود.
نتورک شغل محسوب میشود؟
شاید در ابتدای مسیر یک شغل مستقل نباشد، ولی امروز اگر از من سؤال کنند، میگویم که بله نتورک مارکتینگ شغل و حرفه اصلی من است. چون در آن مهارت و تجربه زیادی دارم و قادرم سیستمها را از یکدیگر تمیز دهم. یعنی روش کاری ناسالم را از سالم و مدیریت ناسالم را از سالم به دلیل تجربه و مهارت بالا تشخصی میدهم. باید بگویم که کلاً نتورک بر پایه مهارت شکل گرفته و در مرحله بعدی پرورش مهارت میتواند افراد را به موفقیت برساند، یعنی بتوانیم این مهارتها را تکثیر دهیم. یعنی اینکه بتوانیم فردی را در حوزه فروش و توزیع کالا به موفقیت و پیروزی نزدیک کنیم که البته این کار لذت بسیار بالایی هم دارد.
نتورک زبان مشترک در دنیا دارد؟یک نتورک کار ایرانی میتواند با یک نتورک کار کشور دیگر ارتباط داشته باشد؟
سؤال خوبی است. امروز این ارتباط ایجاد شده است. البته تا سه سال پیش وجود نداشت. امروز ارتباط بینالمللی هست چون کتابهای روز دنیا را مطالعه میکنیم و آموزش کوچینگ از سرتاسر دنیا در حال انجام است و آموزش مدیریت بر پایه منابع انسانی و تخصصی برگزار میشود. خود را عضو مجموعههای آموزش بزرگ دنیا میکنیم و من آخرین فایل آموزشی که گرفتم 2500 پوند در تعطیلات نوروز بوده است. معمولاً همه گمان میکنند که در ایام تعطیلی نوروز زمان استراحت است و کرونا نیز شرایط را نامساعد کرده، ولی من هر روز در حال کوچ شدن بودم.
پس میتوانیم بگوییم نتورک مرز ندارد؟
نتورک مارکتینگ تا(اندازه) ندارد، تا زمانی که نگرش و ذهنیت یاری کند.
نتورک میتواند در آینده مردم دنیا و مللها را به هم نزدیک کند؟
دو سال قبل طی مصاحبهای در سال همایشها گفتم که مدیر فروشان ایرانی را به اروپا صادر و ترانسفر میکنیم چون ما قادر هستیم احساسات را بهخوبی انتقال داده و در برگزاری استیج بسیار حرفهای هستیم. واقعیت این است که سایر کشورها (مالزی، دوبی و مالایا) بیشتر به حفظیات علاقه دارند اما ایرانیها بیشتر احساسات را ارائه میدهند و در تیم سازی بسیار موفق هستند. ایرانیها روابط خود را بر اساس حس و هوش هیجانی خود برنامهریزی میکنند و این ویژگی باعث روند صعودی ایرانیها در جهان شده است.
نتورک درآمدهای غیرمالی هم دارد؟
علاوه بر درآمدهای مالی بهشدت دارای درآمدهای معنوی نیز هست. معتقدم که درآمدهای غیرمالی نتورک بهمراتب بیشتر از درآمدهای مالی آن است و نسبت آن را یکبهده میدانم.
توضیح بدهید؟
در نتورک همه دنبال پول هستند و به امید آن حرکت میکنند و متناسب آن انرژی خود را افزایش میدهند و طرز تفکر خود را نیز بر مبنای آن طراحی کرده و با چالشها روبرو میشوند. معمولاً افراد فقط به انگیزه مالی وارد نتورک میشوند و در مسیر متوجه میشوند که اگر دنبال پول هستند باید آموزش ببینند. به افراد بارها اعلام کردهام که در نتورک شما به ده دستاورد میرسید که یکی از آنها پول است که در جایگاه آخر قرار دارد. به آنها میگویم که باید ابتدا اعتماد به نفس، روابط عمومی، مدیریت، هدفگذاری، نگرش مثبت، حس مثبت و دیدگاه آیندهنگری داشته باشید تا به مقوله دهم که پول هست، دست پیدا کنید. برای اینکه به پول برسیم باید حتماً مراحل ابتدایی را سپری کنیم. ولی بسیاری هستند که در همان ابتدای مسیر به دنبال پول هستند و معمولاً اینگونه افراد نه دنبال مهارت هستند و نه به سایر عوامل توجهی دارند. اینگونه افراد یا به اهداف خود نمیرسند و یا اینکه خیلی سخت به یک یا دو مرحله دست پیدا میکنند که همگی موقت هستند. اما اگر قرار است نتایج همیشگی و جاودانه باشد باید مانند دانشگاه باشد و برای رسیدن به مراحل بالاتر باید از پیشدانشگاهی شروع کرد.
ارتباط نتورک و اخلاق را بگویید؟بعضی میگویند اساس نتورک دروغ است.
صد درصد مخالف این تفکر هستم. نتورک بر اساس شبکهسازی انسانی و بر پایه انسانیت و اخلاق است. در دنیای تجارت شبکهسازی و نتورک با اقشار مختلف مردم در ارتباط هستید، برای همین باید بر محور انسانیت حرکت کنید. چون بالاخره در یک جلسهای یا مذاکرهای با آدم پختهای برخورد خواهید کرد و شما در آن دوئل بازنده میشوید به همین دلیل معتقدم که باید بر پایه اخلاقیات حرکت کرد.
هر فردی وارد نتورک میشود اتومبیل لامبورگینی میخرد؟برای چی وارد نتورک میشوند؟
خیر، متأسفانه در ایران باب شده که به اشتباه افراد با هوش هیجانی خود تیمسازی میکنند و با همین روش میخواهند تا انتها مسیر را طی کنند که البته صحیح نیست. بهدفعات به علاقمندان گفتهام که با هوش هیجانی وارد شوید، اما مسیر را با هوش منطقی ادامه دهید و در نهایت با هوش اطلاعاتی خود آموزش کسب کنید.
کسی نتورکر زاده میشود و یا اینکه آموزش باید ببیند؟
از سالها قبل که در حوزه نتورک فعال هستم، در ابتدای مسیر دو بار قصد کنارهگیری کردم، چون احساس کردم که توانایی انجام این کار را ندارم. البته دقیقتر بگویم تغییر کردن برایم سخت بود، چون سالها با این واژه آشنا نبودم و با آموزش پذیری فاصله زیادی داشتم و از همه مهمتر اینکه سالها با کتاب خواندن قهر بودم. درگذشته گمان میکردم که نتورک شغلی غیر آکادمیک است و باید با شور و شلوغ کردن جلو رفت که البته دچار اشتباه بزرگی شده بودم. بعد از مدتی متوجه شدم که باید دوباره به سرخط برگردم و مدیریت منابع انسانی را آموزش ببینم و اینکه آدمها چه میخواهند و نیاز خودم در چیست و همه این عوامل باعث شد که در ادامه مسیر با جسارت بیشتری حرکت کنم.
نتورک میتواند عشق اول و شغل دوم افراد باشد؟
عشق اول و شغل دوم برای من خیر، ولی برای جامعه بله. برای من شغل اول و عشق اول است. زمانی که کار با بادران را شروع کردم همزمان تولیدکننده موفقی بودم و در اوضاع نامساعد اقتصادی درآمد خوبی داشتم و دلیل آن را فقط مدیریت فکری خودم میدانستم و در چنین وضعیتی به بازار سنتی نیز بسیار معتقد هستم و این در حالی است که روش فعلی ما روشی نوین و جدید است ولی این دلیلی نمیشود که روشهای گذشته را نقض کنم و برای آن احترام زیادی قائل هستم. اما در عصر و موج جدید الکترونیک سوار بر آن شدم چون شرایط در آن بسیار مطلوب بود فضا را برای فعالیت بهمراتب بهتر دیدم و خود را بهتر پیدا کردم.
در مورد کسبوکارهای نوین توضیح دهید؟
از کسبوکارهای نوین و جدید کارهایی هستند که در اینترنت و فضای وب ایجاد شده است. باید بگویم که کرونا در کشورمان فرصت بسیار خوبی ایجاد کرد و این کمک به حدی بود که تاکنون درهیچ برههای به وجود نیامده بود. ببینید سطح بهداشت فردی در شهرها و استانها بهمراتب رشد داشته و برای دستیابی به این مهم باید مدتها اطلاعرسانی و فرهنگسازی میشد ولی در مدتزمان کوتاهی این موضوع به جدیت در تمام لایههای اجتماعی راه پیدا کرد. از طرف دیگر هزاران شغل زیر سؤال رفتند و در این فضا قادر به ادامه فعالیت نبودند در حالی که شغلهای وابسته به فضای وب و اینترنت بودند، توانستند جایگاه بهمراتب بهتری را پیدا کنند. مثلاً دکتری که در این چند ماه اخیر سایت اینترنتی در اختیار داشت بهمراتب اوضاع بهتری نسبت به دکتری که چنین موقعیتی نداشت پیدا کرد و یا استادی که وبینار در اختیار داشته در این مدت بهمراتب بهتر توانسته دانشجویان خود را هدایت کند. در واقع این جریان نشان داد افرادی که به تکنولوژی و فضای وب اعتقادی نداشتند از کوران رقابتهای اقتصادی حذف شدند.
نتورک شغلی هست که در دوره بحران بتوان روی آن حساب باز کرد؟
نتورک در تمامی بحرانها جواب داده است و در واقع ما بهترین تولیدات و بیشترین فروش را در همین دوران کرونا داشتهایم و همین باعث شد بهترین رکوردها و با کیفیتترین کالاها در همین دوران به وجود آید. امروز شاهد هستید که فروشگاههای اینترنتی حرف اول را در کشور میزنند و افرادی موفق هستند که در فضای وب فعال هستند.
در مورد تولید؟
تولید مجموعههایی که دارای فروشگاههای اینترنتی هستند در کمتر از 24 ساعت به نقدینگی تبدیل میشوند در حالی که در مقوله فروش معمولاً بین سه تا 6 ماه زمان میبرد و البته تبدیل این مدت به 24 ساعت اصلاً کار سادهای نیست ولی در شرایط فعلی شاید بتوانم 20 واحد صنفی یا شرکت تولیدی در اشتهارد یا سایر شهرکهای صنعتی معرفی کنم که در مدتزمان کوتاهی پول به حسابها واریز میشود. یعنی در زمان کوتاهی فروش انجامشده و اصل سرمایه همراه با سود برگشته و البته مالیات نیز بهحساب دولت واریز میشود و این یعنی گردش تولید. اگر شما سیکل را رعایت کنید در مدتزمان کوتاهی پاسخ خود را دریافت میکنید.این در حالی است که سیکل فوق در بازار سنتی حدود دو ماه به طول میانجامد.
انتهای رپرتاژ آگهی