"اقدامات آمریکا علیه هنگ کنگ محکوم به شکست است"

روزنامه وابسته به حزب کمونیست چین در سرمقاله‌ای عنوان کرد، اقدام اخیر دولت آمریکا در پایان دادن به یک سری امتیازات تجاری ویژه برای هنگ کنگ "مداخله فاحش در امور داخلی چین محسوب شده و محکوم به شکست است".

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نشریه پیپلز دیلی، وابسته به حزب حاکم کمونیست چین در سرمقاله‌ای که امروز شنبه منتشر کرد به اقدام اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در لغو وضعیت ویژه برای هنگ کنگ بعد از جنجال مربوط به تصویب قوانین امنیت ملی جدید در پارلمان چین برای این دولت‌شهر پاسخ داد.

این نشریه نوشت: تمامی مردم چین عزمی راسخ برای مخالفت با هرگونه مداخله در امور هنگ کنگ از جانب هرگونه نیروی خارجی دارند.

در ادامه این سرمقاله آمده است: مردم چین از این اقدام "برتری جویانه" و تلاش برای مداخله در امور هنگ کنگ و مداخله فاحش در امور داخلی چین مرعوب نخواهند شد و این اقدام محکوم به شکست است.

این نشریه چینی عنوان کرد: هرگونه تلاش برای مجبور کردن چین به دادن امتیاز در قبال منافع اساسی خود از جمله حاکمیت و امنیت از طریق باج‌خواهی یا فشار وارد کردن تنها افکاری واهی و رویا پردازی پوچ هستند.

این در حالی است که چین تهدید به تلافی اقدام آمریکا در لغو امتیازات تجاری ویژه خود برای هنگ کنگ کرده است.

دونالد ترامپ گفته دولتش حذف تمامی توافقاتی که باعث برقراری روابط ویژه هنگ‌کنگ با آمریکا از جمله با برخورداری از یک سری معافیت‌ها از کنترل‌های مربوط به برخی اقلام صادراتی شده بودند را آغاز می‌کند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه به کنگره کشورش گفت: هنگ کنگ دیگر شایسته برخورداری از امتیازات تجاری و موقعیت ویژه بازرگانی که در رابطه با آمریکا داشت، نیست.

پکن هنوز مشخص نکرده که به تلافی این اقدامات آمریکا دست به چه اقداماتی می‌زند هرچند که نشریه پیپلز دیلی در سرمقاله خود عنوان کرد: چین آماده یک ضدحمله قاطع است و آنچه که انتظار شما را می کشد تنها یک شکست خفت بار است.

از سوی دیگر وزیر دادگستری دولتشهر هنگ کنگ امروز گفت: این کاملاً غلط و نادرست است که بگوییم این منطقه خودمختاری خود را از دست می‌دهد.

او تاکید کرد: مقام‌های مرکزی چین حق مطلق برای اقدام در قبال امنیت ملی مربوط به هنگ کنگ را دارند.

 انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99031005312
  • خبرنگار : 71415