توانمندسازی کودکان کار در بهزیستی استان زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در استان زنجان هیچ کودک فاقد خانه و والدین که در خیابان بماند، وجود ندارد.

محمد محمدی‌قیداری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به توانمندسازی ۱۰ کودک کار در استان زنجان، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین رویکردهای مورد تایید جهت بازتوانی کودکان کار و خیابانی، رویکرد خانواده محور و مبتنی بر حمایت و توانمندسازی خانواده و تاکید بر تحصیل و آموزش کودک و بهرهگیری از توان و مشارکت بخش غیردولتی است.

وی افزود: در این راستا مبالغی از اعتبارات درونسازمانی بهزیستی و بخشی نیز از کمک‌های خیرین برای تامین خانواده‌های کودکان کار و ایجاد زمینه‌های اشتغال و حرفهآموزی برای آن‌ها و خانواده‌های‌شان پرداخت شده‌ است.

این مسئول تصریح کرد: هدف از اجرای توانمندسازی کودکان کار، کنترل و کاهش آسیب‌های ناشی از حضور و کار کودکان در خیابان با تأکید بر ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان در استان زنجان است.

محمدی‌قیداری ادامه داد: ارایه سرمایه کار، معرفی پدران آنان به شرکت‌های تولیدی جهت اشتغال، ارایه سرمایه کار به خانواده کودک جهت راه‌اندازی کارگاه مسگری، آموزش فنی و حرفه‌ای از جمله آموزش کامپیوتر (ICDL)، قلم‌زنی بر روی مس و سفال‌گری، از دیگر خدمات توانمندسازی این افراد بوده ‌است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان اظهار کرد: بهزیستی استان برای ساماندهی بهتر و ارایه خدمات به کودکان کار را به یکی از مراکز غیردولتی طرف قرارداد واگذار کرده تا علاوه بر شناسایی گروه‌های هدف، خدماتی را در سطح مطلوب به آنان ارایه دهد، همچنین نسبت به توانمندسازی کودکان و خانواده‌های آنان نیز اقدام کند.

وی افزود: در استان زنجان هیچ کودک فاقد خانه و والدین که در خیابان بماند، وجود ندارد و بسیاری از کودکان کار و خیابانی پذیرش شده در این مرکز، دارای خانواده بوده و شب‌ها نزد والدین خود زندگی می‌کنند؛ همچنین در صورت اعتیاد والدین، با همکاری معاونت امور پیشگیری بهزیستی نسبت به ترک اعتیاد آنان مبادرت می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر مجموعه بهزیستی، ۱۱ ارگان و نهاد متولی ارایه خدمات لازم به کودکان خیابانی و کار هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به شهرداری، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فنی و حرفه ای و تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی اشاره کرد. همچنین ۲۲۹ کودک کار که دارای خانواده هستند، در استان شناسایی شده‌اند و امید است با مشارکت جمعی و مساعدت مردم و خیرین هیچ کودکی به خاطر فقر اقتصادی و فرهنگی مجبور به زندگی و کار در خیابان نباشد.

محمدی‌قیداری با بیان اینکه پدیده کودکان کار وکم برخوردار، یکی از معضلاتی است که گریبان‌گیر اکثرشهرها شده است و مسایل مختلفی مانند فقر اقتصادی خانواده وغیره باعث بوجود آمدن این معضل شده است، گفت: علاوه بر ارایه خدمات مختلف مانند مهارت‌های زندگی به گروه‌های هدف، با همکاری مددکاران اجتماعی، همچنین ادامه تحصیل کودکان کار نیز از طریق آموزش و پرورش استان فراهم شده و به عبارتی از ترک تحصیل آنان جلوگیری می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: مبلغ ۲۸ میلیون تومان نیز در کنار کمک‌های خیرین برای تهیه بسته‌های بهداشتی و ضدعفونی کننده و نیز در جهت آموزش ویژه کودکان کار برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا هزینه شده ‌است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99030301383
  • خبرنگار : 50295