۲۵ درصد میکروتوربین‌های کشور در استان مرکزی مستقر هستند

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی با بیان اینکه ۲۵ درصد از میکروتوربین‌های کشور در این استان مستقر هستند، گفت: ۲۰ ساختگاه میکروتوربین‌ در استان مرکزی شناسایی و تاکنون پنج میکروتوربین با ظرفیت ۱۶.۲ مگاوات برق در این استان به بهره‌برداری رسیده است.

محمد اله‌داد روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه، در نشستی با اصحاب رسانه ضمن تقدیر از همراهی مردم و مسئولان در خصوص اجرای پروژه ۰۹۸اظهار کرد: پس از خاموشی‌های ایجاد شده در سال ۹۷، پروژه ۰۹۸ (خاموشی صفر در سال ۹۸) در وزارت نیرو کلید خورد که با کمک مردم و حمایت مسئولان این مهم در استان مرکزی محقق شد. تقریبا ۸۵ درصد مردم استان جزو خوش مصرف ها بوده و الگوی مصرف را در سال ۹۸ رعایت کردند.

وی با بیان اینکه در پیک سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد ریال پاداش همکاری به صنایع پرداخت شد، افزود: ۳۴۹ مشترک صنعتی با صرفه جویی ۹۷ مگاوات انرژی برق ۴۴.۷ میلیارد ریال و ۱۰۲۸ مشترک کشاورزی با ۱۶.۷ مگاوات صرفه جویی ۵.۱ میلیارد ریال از طریق بخشودگی صورت حساب ها پاداش دریافت کردند، همچنین ۱۵۷ مشترک اداری و ۴۷ مشترک با استفاده از ژنراتورهای اضطراری در ساعات پیک  مشمول دریافت پاداش شدند.

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی تصریح کرد: بخشودگی برای کشاورزان به این شکل بود که در صورتی که کشاورزان در ساعات بین ۱۳ تا ۱۷(اوج مصرف برق در کشور) موتور آب را خاموش کنند، بخشودگی یک روز برای آنها حساب می‌شود.

اله داد اضافه کرد: با گذر اسفند و فروردین و اردیبهشت وارد پیک سال ۹۹ شده‌ایم که در این راستا برنامه ۰۹۹ برای پیک پیش رو تعریف شده و بنا داریم در تابستان خاموشی نداشته باشیم. البته این کار مقداری سخت است چراکه طبق اعلام هواشناسی استان  در پیک پیش رو حداقل یک درجه افزایش دما خواهیم داشت و در کشور به ازای افزایش یک درجه ای دما، ۸۰۰ مگاوات پیک بار افزایش پیدا خواهد کرد و این مهم دغدغه‌ای در خصوص افزایش مصرف ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: برخی صنایع و صنوف نیز ممکن است سه ماهی را که به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند در تعطیلی تابستان جبران کنند که این موضوع نیز دغدغه‌ دیگری در خصوص افزایش مصرف در تابستان است.

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی با اشاره به تورم ادامه داد: با توجه به تورم و افزایش هفت درصدی نرخ برق، پول برق در سبد خانوار کمتر مورد توجه است و این پایین بودن نرخ ممکن است سبب بی توجهی مردم به مصرف شود که امیدواریم با هوشمندی مردم با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

اله داد با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳۲ مگاوات مدیریت پیک مصرف انجام شده است، گفت: اگر بنا بود این میزان صرفه جویی انجام نشود و برقی که در این مسیر صرفه جویی شده با سرمایه گذاری و ایجاد نیروگاه تولید شود، ضمن نیاز به زمان طولانی برای تحقق این مهم،  به ازای هر کیلووات ۱۵۰۰ دلار هزینه سرمایه گذاری نیاز بود.

وی در خصوص پیک بار در سال گذشته اضافه کرد: سال گذشته پیک بار در ۳۱ تیر ماه با مصرف ۹۱۹ مگاوات برق رخ داد که تا پیش از آن چنین عددی ثبت نشده بود(البته این رقم ویژه مشترکین توزیع برق است) پیک بار در ۱۵ روز از سال و در ساعات مشخص اتفاق افتاد ولی در این روز بیشترین رقم را داشت.

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی تصریح کرد: در سال گذشته ۸۲ درصد از مشترکین ما خانگی، چهار درصد عمومی، یک درصد کشاورزی، یک درصد صنعتی و ۱۱ درصد سایر مصارف بوده‌اند که مشترکان خانگی ۲۳ درصد سهم مصرف، عمومی شش درصد مصرف، کشاورزی ۲۲ درصد و صنعت ۴۴ درصد سهم مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند.

اله داد میزان مطالبات معوق شرکت توزیع برق را ۱۸۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: حدود ۴۵ میلیارد تومان مطالبات شرکت از بخش خانگی است که سبب بروز چالش هایی شده است و از این نظر وضعیت خوبی نداریم به ویژه اینکه از اسفندماه با شیوع ویروس کرونا، برخی پرداخت ها به تعویق افتاد و حتی افرادی که مشکلی در تامین هزینه ها نداشتند نیز پرداخت ها را به تعویق انداختند، البته با توجه به اینکه مهلت پرداخت امروز به اتمام رسیده، از فردا وصول مطالبات به صورت جدی انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: همچنین میزان مطالبات از بخش عمومی ۲۹ میلیارد تومان، کشاورزی ۳۰ میلیارد تومان، صنعت ۴۸ میلیارد تومان و تجاری و سایر مصارف ۲۳ میلیارد تومان است.

مدیرعامل توزیع برق استان مرکزی در خصوص انرژی های نو بیان کرد: علیرغم میزان بالای برخورداری از آفتاب(بیش از ۳۰۰ روز در سال) حدود ۷۰ نیروگاه خورشیدی در استان وجود دارد که بزرگترین آن نیروگاه یک مگاواتی در ابتدای جاده خمین است، اما در حوزه نیروگاه‌های میکروتوربین برقابی(انرژی سبزی که از انرژی فشار آب لوله های انتقال از سد تولید می‌شود) ۲۰ ساختگاه میکروتوربین‌ در استان مرکزی شناسایی شده و تاکنون پنج میکروتوربین با ظرفیت ۱۶.۲ مگاوات برق در این استان به بهره‌برداری رسیده است. ۲۵ درصد از میکرو توربین‌های کشور در این استان قرار دارند و استان مرکزی یکی از مناطق مهم در استقرار این تجهیزات صنعت برق به حساب می‌آید.

اله داد اضافه کرد: در راستای اجرای طرح زمین پاک، تاکنون ۸۰۰ نفر روز کارگر با دستمزد روزانه ۱۰۰ هزار تومان در راستای پاکسازی جاده‌های استان بکارگیری شده اند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99023122782
  • خبرنگار : 50204