/روز جهانی اهدای عضو/

بخششی که جان می بخشد

مرگ مغزی در ظاهر شبیه به یک کمای عمیق است؛ با این تفاوت که امکان بازگشت افراد مرگ مغزی به‌ زندگی به هیچ‌عنوان وجود ندارد، بیماران کمایی در بیهوشی دراز مدت امید به برگشت دارند اما در بیماران مرگ مغزی قطعاً غیرقابل‌برگشت درکار نخواهد بود.

در فاصله طلایی بین شروع مرگ مغزی تا بروز ایست قلبی می‌توان در صورت رضایت خانواده، از اعضای بدن فرد فوت‌شده استفاده کرد و زمینه نجات جان چندین بیمار نیازمند به پیوند را از مرگ فراهم کرد.

مجوز اهدای عضو بعد از تائید مرگ مغزی توسط ۴ پزشک معتمد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متخصص پزشکی قانونی با رضایت خانواده در جلسه پزشکی قانونی صادر می‌شود.

با رضایت خانواده به اهدای اعضای عزیزشان، فرد مرگ مغزی می‌تواند ناجی جان یک الی ۸ نفر باشد، همچنین در صورت تمایل فرد و خانواده به اهدای نسوج پس از مرگ مغزی و یا قلبی می‌توان یک الی ۵۳ نفر را از معلولیت رهانده و به زندگی فعال بازگرداند.

خانواده اهداکننده بابت اهدای عضو هیچ مبلغی دریافت نمی‌کنند و گیرندگان عضو پیوندی نیز بابت عضو دریافت شده هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد، هزینه انتقال فرد مرگ مغزی به مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی نیز به عهده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی است‌.

شیدا خیراللهی، کارشناس پیوند اعضا در استان کردستان، به خبرنگار ایسنا گفت: مرگ مغزی اتفاق ناگواریست که ممکن است به دنبال هر حادثه‌ای رخ دهد که معمولاً در کشورمان بیشترین آمار به دلیل تصادفات است.

وی رنج سنی بیماران مرگ مغزی را بین ۳۲ تا ۵۵ سال عنوان کرد و افزود: فرد مرگ مغزی در ظاهر شبیه به بیمار کمای عمیق است؛ با این تفاوت که امکان بازگشت افراد مرگ مغزی به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد و دارای سطح هوشیاری ۳ می‌باشند، بیماران کمایی حتی در درازمدت امید به برگشت به زندگی دارند اما در بیماران مرگ مغزی قطعاً غیرقابل‌برگشت است.

کارشناس پیوند اعضا در استان کردستان، گفت: خانواده فرد مرگ مغزی می‌تواند دو راه را انتخاب کنند یکی اینکه او را به خاک بسپارند و اعضای او توسط خاک تجزیه شود و از بین برود و دوم اینکه می‌توانند اندام‌های حیاتی وی را به انسان‌های نیازمند ببخشند و به آن‌ها زندگی دوباره بدهد.

خیراللهی با اشاره به اینکه در ایران ۲۷ هزار بیمار نیازمند در انتظار پیوند عضو هستند، افزود: در استان کردستان ۵۲۰ بیمار دیالیزی به دلیل مشکلات کلیوی دیالیز می‌شوند که از این تعداد حدود ۳۶۰ نفر منتظر پیوند کلیه هستند.

وی به آمار اهداکنندگان عضو در استان گریزی زد و گفت: از سال ۸۹ تا پایان سال ۹۸ اعضای بدن ۴۰ بیمار مرگ مغزی اهداشده، همچنین در سال ۹۸ نیز هفت نفر، شامل دو زن و ۵ مرد اهدای عضو شدند که سه نفر از آن‌ها در شهرستان سنندج، یک نفر در کامیاران، دو نفر در سقز و یک نفر هم در بیجار ساکن بودند.

کارشناس پیوند اعضا در استان کردستان، با اشاره به اینکه دریافت کارت اهدای عضو یک کار فرهنگی است و جنبه قانونی ندارد، بیان کرد: افراد متقاضی با مراجعه به سایت انجمن اهدای عضو ایرانیان و ثبت مشخصات خود می‌توانند کارت عضویت خود را صادر کنند، افرادی که دارای کارت عضویت اهدای عضو هستند باید بدانند که این کارت به‌منزله اهدای عضو در هر شرایطی نیست چراکه در سال گذشته خانواده افراد مرگ مغزی در استان باوجود کارت اهدای عضو راضی به اهدا آن‌ها نبودند و این کار انجام نشد. لذا لازم است افراد قبل از صدور کارت این موضوع را با خانواده خود در میان بگذارند و رضایت آن‌ها جلب کنند.

خیراللهی عنوان کرد: همچنین افراد می‌توانند در سایت بیمارستان مسیح دانشوری به‌عنوان "بیمارستان مادر پیوند ریه" ثبت‌نام کنند و همچنین به دلیل ترویج فرهنگ اهدای عضو، انجمن اعلام کرده که در ماه رمضان بیشترین مراجعه‌کننده به سایت را داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه کارت اهدای عضو تاریخ‌مصرف ندارد، افزود: برخی از افراد جهت تمدید کارت اهدای عضو خود به مراکز مراجعه کرده در حالیکه کارت اهدای عضو تاریخ‌مصرف ندارد و همچنین لازم نیست افراد کارت خود را همیشه همراه داشته باشند چراکه فرد مرگ مغزی زمانی که به بیمارستان انتقال داده‌شده کارکنان بیمارستان با ارسال کد ملی فرد در سایت انجمن وضعیت عضویت را رصد می‌کنند و در صورت عضو نبودن فرد مرگ مغزی شده کارشناسان مربوطه با خانواده بیمار ارتباط برقرار کرده و درزمینهٔ اهدای عضو و شرایط موجود را به آن‌ها توضیح می‌دهند.

کارشناس پیوند اعضا در استان کردستان، گفت: از اوایل اسفند تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه در این شرایط کرونایی جدا کردن عضو پیوندی ممنوع بوده است و متأسفانه کرونا موجب شد که آمار افراد منتظر پیوند اعضا بیشتر شوند.

خیراللهی در ادامه سخنان خود گفت: تمام افراد مرگ مغزی در صورت اهدای عضو به بیمارستان شریعتی انتقال داده شده و در آنجا تعدادی آزمایش از آن‌ها گرفته و بعد از آن عضوهای سالم فرد را جدا می‌کنند.

 وی نبود بیمارستان مخصوص پیوند اعضا در کردستان را علت کاهش اهدای عضو عنوان کرد و افزود: چندین سال است که از طریق دانشگاه علوم پزشکی جهت احداث بیمارستان مختص به اهدای عضو درخواست داده‌ایم اما متأسفانه تاکنون این اقدام انجام‌نشده لذا گسترش این امر خیرخواهانه نیازمند فرهنگ‌سازی بیشتری است.

وی اهدای عضو را امری بسیار ارزشمند و خیر خواهانه و به معنای واقعی انسان‌دوستانه بیان کرد و گفت: اهدای عضو به سن و سال ربط ندارد در هر سنی افراد می‌توانند اهداکننده عضو باشند، کودکان بالای ۲۰ کیلو نیز درصورتی‌که مطمئن به مرگ مغزی شده باشند، اهدا انجام می‌شود.

کارشناس پیوند اعضا در استان کردستان، بیشترین عضو اهداشده در استان را به ترتیب کلیه، کبد، قلب و ریه عنوان کرد و افزود: اهدای عضو درگذشته عوامل محدودکننده‌ای داشت که اکنون رفع شده است، به‌طوری‌که کسانی که مبتلابه ایدز هستند هم می‌توانند عضو اهدا کنند.

کارشناس پیوند اعضای استان کردستان خاطرنشان کرد: به‌عنوان نماینده‌ خانواده‌های اهدای عضو، درخواست دارم، محل دفن این افراد جایگاه ویژه‌ای داشته و جزء نام‌آوران باشند و از مراسم‌ مذهبی به‌خصوص در ماه رمضان از خانواده‌های این افراد تجلیل شود.

بهار جعفری، گیرنده کبد در سنندج، به‌طور کاملاً اتفاقی با درد شکم راهی بیمارستان می‌شود و بعد ۱۰ روز بستری شدن او را جهت تشخیص بیشتر به بیمارستان تهران ارجاع می‌دهند.

بهار می‌گوید در اولین روز بستری شدنم در بیمارستان امام خمینی به من گفتند که کبدت را ازدست‌داده‌ای و باید این عضو را برایت پیوید کنیم و از اول صبح تا ساعت ۵ عصر آن روز، آزمایش های فراوانی از من گرفته شد و پزشکان وضعیتم را قرمز اعلام کرده بودند و به تمام بیمارستان های کشور اعلام کردند که فورا عضو کبد با گروه خونی‌ام به بیمارستان فرستاده شود خوشبختانه در همان روز کبد یک دختر مرگ مغزی همدانی به من اهدا شد.

بعد از سه روز بیهوشی به مدت دو هفته در بیمارستان بستری بودم که پزشکان نتیجه پیوند کبد را موفقیت‌آمیز اعلام کردند و بعد از ترخیص شدن به دلیل حساسیت و عفونت نکردن کبد شش ماه در خانه قرنطینه بودم و طی این مدت چهار بار جهت آزمایش راهی بیمارستان‌های تهران شدم.

هزینه بیمارستان، پیوند و داروهایم کاملاً رایگان بود

بعد از پیوند، تمام اعضای خانواده‌ام کارت اهدای عضو خود را صادر کردند زیرا بعدا متوجه شدیم در همان زمان کوتاه، دختر همدانی توانسته با اهدای اعضای خود جان هفت نفر را از مرگ نجات دهد.

هر شب برای صاحب کبدم دعا(فاتحه‌) می‌خوانم

فکر نمی‌کنم خداپسندانه‌تر از اهدای عضو وجود داشته باشد چون به‌راستی نجات جان هفت نفر توسط کسی که جان خود را از دست می‌دهد کار ساده‌ای نیست و تا عمر داشته باشم دعاگوی دختر اهداکننده هستم.

به‌راستی‌که اهدای عضو اقدامی خدا پسندانه است و خانواده‌ هایی که بعد از مرگ مغزی اعضای اندام عزیزشان را اهدا می‌کنند اجر معنوی را می‌گیرند و به نظرم این بالاتر از اجر نزد خداوند است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99023122585
  • خبرنگار :