سید حسین میری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به طرح واگذاری اموال دولتی از طریق صندوقهای ETF اظهار کرد: از لحاظ محتوایی، به نظر میرسد که این شیوه واگذاری مناسب باشد، زیرا روشهای دولت برای واگذاری اموال را متنوع میکند و برای دولت و سازمانهای مرتبط این فرصت را فراهم میکند که بتوانند بهتر بازار را کنترل و هماهنگ کنند. همچنین، این شیوه واگذاری مشکلاتی را که روشهای اجرا شده پیشین خصوصیسازی داشتهاند، ندارد. بنابراین صندوقهای ETF ذاتأ برای واگذاری اموال دولتی مناسب هستند.
وی به این سوال که صندوقهای واسطهگری مالی در چه صورتی میتوانند موفق باشند؟ پاسخ داد: در بازار سرمایهای که فراز و فرودهای زیادی دارد و شرایط خاصی بر آن حاکم است، وقتی چنین ابزاری معرفی میشود، کسانی که قصد خرید واحدهای صندوق را داشته باشند، قطعا آن را با سایر حوزههای سرمایهگذاری مقایسه میکنند. از آنجاکه طیف هوشمند وسیعی از فعالان بورسی هستند که راهبری بازار دستشان است و سایر فعالان هم از آنها تبعیت میکنند، قضاوت آنها از ارزنده بودن یا نبودن صندوقهای ETF بر میزان موفقیت این صندوقها در جذب سرمایه مردمی موثر است.
این کارشناس اقتصادی افزود: منظور این است که طیف هوشمند و راهبر به همراه طیف معمولی بازار، مرتب بازدهی و ریسک صندوق واسطهگری مالی یکم را با سایر ابزارها مقایسه میکنند. پس اگر قرار باشد بازدهی ابزاری که دولت به بازار معرفی میکند، نسبت به سایر ابزارهای بازار از عدد و و رقم مناسبی برخوردار نباشد، حتی در صورتی که ابزار مالی بسیار خوبی هم باشد، ممکن است در جذب سرمایه مردمی موفق نشود؛ بنابراین باید دولت مراقب باشد که صندوق واسطهگری مالی یکم هم از نظر ریسک و هم از نظر بازدهی مالی برای سرمایهگذاران جذابیت داشته باشد.
میری با تاکید بر اینکه اگر دولت صبر و تحمل نشان داده و در اجرای صندوقهای ETF پافشاری به خرج دهد، احتمالا این صندوقها موفق میشوند، گفت: بازار سرمایه ایران در شش ماه گذشته، به ویژه از آغاز سال جاری تجربهای خاص را پشت سر گذاشت و بازدههای بالا و خارج از انتظاری را تجربه کرد. در این بازار که توقع فعالان برای کسب سود را بالا برده است، عدد و رقم بازدهی صندوقهای ETF با بازار مقایسه میشود و فعالان به این نتیجه میرسند که سرمایه خود را مستقیم در بازار صرف کنند. اما تجربه نشان داده که بازار همیشه به شکل امروز نیست و روزهایی هم بودهاند که تقاضای اوراق بدون ریسک و با بهره پایین بالا رفته است.
وی تاکید کرد: با وجود آنکه صندوقهای ETF ابزار خوبی برای واگذاری اموال دولتی هستند، اما زمان ارائه این واگذاری برخلاف تصور دولتیها مناسب نبوده است، زیرا سرمایهگذاران اکنون متوقع هستند و طبیعی است که استقبال شدیدی از آن انجام نشده باشد. با این وجود برای ماههای آینده که بازار متعادل میشود، صندوقهای ETF در زمینه جذب سرمایه موفقتر عمل خواهند کرد.
ETF چیست؟
بر اساس این گزارش، وزارت امور اقتصادی و دارایی چندی پیش طی اطلاعیهای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره نویسی واحدهای سرمایهگذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) "واسطهگری مالی یکم" را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانکهای ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمههای البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد.
به طور کلی قرار است ۲۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان باقیمانده سهام دولت در سه بانک و دو شرکت بیمه ای مذکور در قالب یک صندوق سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با عنوان «واسطه گری مالی یکم» عرضه شود.
برای پذیرهنویسی چه باید کرد؟
در این راستا، بانکهای ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض الحسنه مهر ایران، پارسیان و پاسارگاد به عنوان بانکهای منتخب از تاریخ ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ماه، آماده پذیره نویسی متقاضیان خریداری واحدهای سرمایه گذاری صندوق سرمایهگذاری قابل معامله (ETF) هستند. در واقع متقاضیان میتوانند به صورت غیر حضوری و با مراجعه به درگاه بانکهای مذکور نسبت به پذیرهنویسی اقدام کنند.
همه از تخفیف برخوردارند؟
ویژگی بارز این واگذاری، بهرهمندی کلیه ایرانیان از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایهگذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی) ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکانپذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.
پذیره نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاریهای بورس و سامانههای آنلاین معاملاتی و درگاه های غیرحضوری و حضوری بانک های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه های غیرحضوری و حضوری بانکهای منتخب انجام می شود. شروع پذیره نویسی از ۱۴ اردیبهشت و پایان پذیره نویسی ۳۱ اردیبهشت خواهد بود.
انتهای پیام