به گزارش ایسنا، دکتر سعید غیاثی ندوشن ضمن بیان این مطلب در خصوص آموزشهای مجازی اظهار کرد: تحول بزرگی را در نظام آموزشی دانشگاه شاهد هستیم و تمام تلاش ما این بوده است تا مقررات آموزشی را با شرایط جدید پیش آمده انطباق دهیم که این جریان سبب استقلال در برنامهریزی و مدیریت امور آموزشی شده است.
وی بیان کرد: پس از شیوع و بروز پدیده کرونا به لحاظ ساختاری در وضعیتی قرار گرفتیم که میبایست به دنبال یک تغییر و تحول بزرگ در ساختار نظام آموزشی دانشگاه و حرکت به سمت فضای مجازی باشیم. مجموعه اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت را میتوانیم در چهار دسته اقدامات اجرایی، حقوقی، فرهنگی و سنجشی تقسیم کنیم.
غیاثی ندوشن گفت: در بعد اقدامات اجرایی در دورهای، امکان برگزاری کلاسهای مجازی برای ما فراهم شد، تولید محتواهایی صورت گرفت، اما متاسفانه وزارت علوم دوباره تغییر دیدگاه داد و امکان برگزاری کلاسها در برخی از دروس فراهم نشد و آنچه انجام شده بود، تعطیل شد. دانشگاه در بحث زیرساختهای فناوری برای برگزاری دورههای آموزشی دچار چالشهای متفاوتی بود. در فاز اول با شرکتهای متعدد از جمله همین شرکتی که عهدهدار سامانه دانشگاه است، وارد مذاکره شدیم؛ ولی بعد از ۱۰ روز مذاکره به استانداردهای مورد نظر دانشگاه دست پیدا نکردیم، بنابراین با شرکتهای دیگری مذاکرههایی انجام شد و توانستیم آموزش مجازی را شروع کنیم. با استقرار سامانه و رفع ایرادات، اجاره سرورها و خرید سرورهای جدید موفق شدیم بسیاری از مشکلات ابتدایی بهویژه قطع و وصلیها را تا حد زیادی برطرف کنیم و سیستم را ارتقا دادیم. این سیستم روزانه بروزرسانی میشود تا به آن استانداردهای لازم دست پیدا کند.
وی ادامه داد: در کنار استقرار سامانه مجبور بودیم ساختار کلاس درس، ساختار پایاننامهها و برگزاری جلسات هم تغییر کند که با برنامهریزیها، صدور بخشنامه و اطلاعیههایی توانستیم نظام آموزش مجازی را ساماندهی کنیم. همچنین ما به دنبال دستیابی به سامانهای با ویژگیهای مطلوب بودیم که ۲۴ ساعته در دسترس باشد و امکان بهرهمندی استاد و دانشجو در ساعتهای مورد توافق فراهم شود. هر چند به دلیل بازیابی اطلاعات، برگزاری کلاسها را بین ساعت ۸ تا ۲۱ محدود کردیم، ولی باز هم مدیریت زمان را به عهده استاد گذاشتهایم.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به جامع بودن سیستم آموزشی دانشگاه، افزود: اکنون در بخش امتحانات و آزمونسازی مشغول به کار هستیم و امکان برگزاری ۱۳ نوع آزمون و انواع و اقسام فایلها بدون هیچ محدودیتی را با این سیستم داریم. استفاده از این سیستم بسیار ساده، روان، پویا و جوابگوی نیاز دانشجویان و استادان است و روی تلفن همراه به راحتی پاسخ میدهد.
وی در خصوص اقداماتی که در بعد حقوقی و قانونی انجام شد، گفت: شرایط، تغییر و پدیدهای ظهور و بروز کرده بود. فضا و آموزش مجازی توسعه پیدا کرده بود و باید میتوانستیم خود را از لحاظ ساختار قوانین و مقررات مطابقت میدادیم. بنابراین آییننامه برگزاری رسالهها و پایاننامه ها را به شکل مجازی ارائه دادیم و شیوهنامه برگزاری امتحانات را با رویکرد تسهیل گرایانه تدوین کردیم. بسیاری از قوانین و مقررات از جمله معرفی به استاد در مقطع کارشناسی از دو درس به چهار درس تغییر پیدا کرده است. همچنین ساعت حضور در کلاس، زمانبندی کلاس و حضور و غیاب را به استادان تفویض اختیار کردیم.
غیاثی ندوشن ادامه داد: اگر دانشجویی خودش یا خانوادهاش به بیماری کرونا مبتلا شود، شرایطی را فراهم کردیم تا در صورت درخواست، امکان حذف ترم یا مرخصی بدون سنوات را داشته باشد.
به گفته وی، همچنین برای دروس عملی شرایطی در نظر گرفته شد تا چنانچه استاد و دانشجو بخواهند، بتوانند دروسی را در این ترم پایانشده اعلام نکنند تا نیم سال بعدی ادامه پیدا کند. دانشجویانی هم که در مناطق محروم به سر میبرند، میتوانند از امکان حذف ترم یا مرخصی بدون احتساب سنوات به راحتی استفاده کنند. فرصت درخواست این دسته از دانشجویان تا ۲۵ اردیبهشت ماه است.
وی به برگزاری آزمون جامع در شهریور ماه اشاره کرد و افزود: آزمون زبان نیز برای راحتی دانشجویان در دو نوبت برگزار میشود و مهلت حذف اضطراری تا ۱۴ خرداد افزایش یافته است.
غیاثی تاکید کرد: همچنین برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که برای تعیین داور دچار مشکل بودند، شرایط جدیدی با یک رویکرد تسهیلگرانه تدوین شد. علاوه بر این فرصت دفاع دانشجویانی که تا اسفندماه امکان دفاع داشتند را تا ۱۰ اردیبهشت بدون در نظر گرفتن جریمه تمدید کردیم.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در ادامه اقدامات حقوقی، در هر دانشکده یک کارشناس در نظر گرفته شد تا به سوالات دانشجویان و استادان پاسخگو باشد.
وی گفت: در خصوص دانشجویانی هم که درسهای عملی دارند، امکانی فراهم شد تا اگر دانشجو با توجه به شرایط نتواند از برگزاری کلاس بهره ببرد، امکان حذف درس را داشته باشد. همچنین هماهنگیهایی با کتابخانه مرکزی صورت گرفته است تا نیاز دانشجویان را به منابع آموزشی از طریق کتابخانه دیجیتال و نرمافزار به پژوه برطرف کند. در خصوص وجوه پرداختی دانشجویان برای خوابگاه تصمیمگیریهایی انجام شده است و چنانچه دانشجویی در این ترم فارغالتحصیل شود، هزینهای که پرداخت کرده است، برگشت داده میشود و شهریه دانشجویانی که فارغالتحصیل نمیشوند، برای ترمهای آتی ذخیره میشود.
وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی پرداخت و بیان کرد: در بعد فرهنگی اقدامات مهمی انجام شده است، چرا که در این بخش با چالشی مواجه شدیم که در آن بسیاری از دانشجویان و استادان با فضای آموزش آنلاین آشنا نبودند، به همین دلیل نیاز به فضاسازی و فرهنگ سازی جدی بود. بنابراین نسبت به برگزاری ۱۲ دوره آموزش فضای مجازی برای استادان اقدام کردیم و همچنان در حال برگزاری است.
به گفته وی، برای دانشجویان نیز در کانالها و گروههای دانشجویی و سایت دانشگاه دورههای آموزشی برگزار کردیم. با تهیه کلیپهای ویدئویی برای اطلاعرسانی، برقراری ارتباط زنده با دانشجویان، حضور در برنامههای صدا و سیما و انجام مصاحبههای متعدد با روزنامهها و خبرگزاریها، به بخش عمدهای از دغدغهها و نیازهای دانشجویان و استادان در مورد کلاسهای آنلاین پاسخ داده شد. علاوه بر این فعالیتها در شروع کلاسهای مجازی روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تماس تلفنی به خوبی و با صبر و حوصله پاسخ داده شد.
غیاثی ندوشن گفت: در قدم بعدی، رویکردهای سنجشی و ارزشی را در پیش گرفتیم تا پیگیر بازخوردهای روزانه دانشجویان و استادان باشیم. پرسشنامه سنجش و ارزیابی آموزش مجازی تهیه شده و در اختیار دانشجویان و استادان قرار گرفته است. طبق تحلیلی که انجام شد، مشخص شده است که حدود ۷۰ درصد از دانشجویان از کلاسها و آموزشهای آنلاین ابراز رضایت کردهاند. این سیستم با وجود همه کاستیهایی که داشت و حتی با وجود حملاتی که به سیستم شد و ما را در هفته گذشته دچار مشکل کرد، توانست به نیاز آموزشی دانشجویان پاسخ دهد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، وی با مثبت ارزیابی کردن اقداماتی که در این حوزه صورت گرفته است، افزود: تا کنون ۹۶ درصد از کلاسهای درسی دانشگاه و ۹۱ جلسه دفاع به صورت مجازی برگزار شده است و همچنین ۹۷ درصد از دانشجویان نیز در برگزاری کلاسهای آنلاین مشارکت داشتهاند.
وی در پایان با اعلام اینکه برگزاری امتحانات را به صورت مجازی دنبال خواهیم کرد، افزود: هنور هم تابع دستورالعملهایی هستیم که از سوی مدیریتهای ارشد وزارتخانه و دانشگاه ابلاغ میشود و نکتهای که برای ما بسیار حیاتی است، این است که استفاده از فضای مجازی نباید کیفیتها و شاخصههای کیفی که پیش از قرار گرفتن در این شرایط، دانشگاه و معاونت آموزشی به آن پرداخته را از دست بدهیم. برنامههایی مثل طرح درس جزو خطوط قرمزی است که معاونت آموزشی دانشگاه مد نظر دارد و باید انجام شود.
انتهای پیام