طعم لذیذ این آش را از دست ندهید...

چهارمحال بختیاری به دلیل واقع شدن در منطقه‌ای کوهستانی مملو از گیاهان دارویی است که مردم این استان به خوبی خاصیت درمانی این گیاهان را یافته و سعی کرده‌اند آن‌ها را در غذاهای خود بگنجانند.

شَنگ و مُچه از جمله گیاهانی با خواص دارویی است که در فصل بهار می‌روید و طعم لذیذی به آش می‌دهد.

آش «شنگ و موچه» یکی از غذاهای محلی چهار محال بختیاری است که در این غذا به جای سبزیجات رایج آش‌ها، از شنگ و مچه استفاده می‌شود.

سید ابوالفتح شیرمردی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خواص دارویی و درمانی گیاه شَنگ اظهار کرد: گیاه شنگ مقوی معده بوده و برای زخم معده مفید و از خونریزی معده و ریه نیز جلوگیری می‌کند.

محقق طب سنتی و سوزنی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ریشه گیاه شنگ فوق‌العاده اشتهاآور است، افزود: برای افرادی که اشتهای ضعیفی دارند از جمله کودکان ریشه این گیاه مورد مصرف قرار گیرد.

وی گفت: ریشه گیاه شنگ دارای لعاب بوده و کمی تلخ است و این‌گیاه التیام‌دهنده زخم ریه است.

شیرمردی با اشاره به اینکه ریشه گیاه شنگ خلط‌آور و نرم‌کننده سینه است، بیان کرد: این گیاه التیام دهنده زخم و ریشه این‌گیاه ضد سختی طحال است و برای مسلولین( گرفتاران بیماری سل) نافع است.

  وی در ادامه اضافه کرد: ریشه گیاه شنگ پادزهر سموم است و برای افرادی که دچار مسمومیت می‌شوند توصیه می‌شود که باید ریشه این گیاه را جوشانده و عصاره آن را بنوشند، عصاره ریشه گیاه شنگ پادزهر قوی است و افراد از دور ریختن عصاره ریشه این گیاه خودداری کنند زیرا برای درمان نقرس، رماتیسم، انواع کولیت‌ها و التهابات روده‌ای به کار برده می‌شود.

شیرمردی ادامه داد: این گیاه در درمان زخم‌های گوارشی و ریه مورد استفاده قرار گرفته و عصاره آن به دلیل قابض بودن برای درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال نیز موثر است.

وی در ادامه با بیان اینکه تمام مواد مغذی شنگ در آب پخته شده گیاه یافت می‌شود، به افراد توصیه کرد: به هیچ وجه آب جوشانده این گیاه را دور نریزند.

محقق طب سنتی و سوزنی در چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به خواص دارویی گیاه مُچه یا شیتره عنوان کرد: این گیاه برای تسکین دردهای سیاتیک، رماتیسم و دردهای عصبی موثر است ولی در مصرف آن باید احتیاط کرده و زیاده‌روی نشود.

شیرمردی در ادامه گفت: از دیگر خواص درمانی شیتره تصفیه‌خون و تنظیم‌کننده عوارض ناشی از کمبود ویتامین c است.

وی ادامه داد: گیاه ‌شیتره برای تنظیم ریتم ضربان قلب مفید و ادرارآور و لاغرکننده است.

شیرمردی با بیان اینکه گیاه‌شیتره التیام‌بخش زخم‌های سطحی است، اضافه کرد: این گیاه برای تقویت عمومی بدن و برطرف‌کننده اختلالات هضمی موثر است.

این محقق طب سنتی با اشاره به اینکه گیاه شیتره مسکن و تقویت‌کننده اعصاب است، بیان کرد: این‌گیاه  سیاه‌کننده پوست است بنابراین برای افرادی که مشکلات برص، لک و پیس دارند مفید است.

وی یادآور شد: از دیگر خواص درمانی  گیاه شیتره تسکین دهنده درد طحال،صاف‌کننده صدا و به‌طور کلی دافع بلغم است.

شیرمردی با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد گیاه شیتره باعث ایجاد مسمومیت می‌شود، تاکید کرد: مصلح این گیاه صمغ عربی است.

محقق طب سنتی در پایان با اشاره به اینکه بیماران کلیوی و کبدی در مصرف گیاه شیتره یا مُچه احتیاط کنند، خاطرنشان کرد: گیاه‌های مُچه و شَنگ برای خانم‌های باردار منع مصرف دارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99022215555
  • خبرنگار :