رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور:

"آموزش مجازی" می‌تواند آرزوهای نظام آموزش عالی را محقق کند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با اشاره به تداوم آموزش ها در دوره شیوع کروناویروس و تجربیات حاصل از آن، از"آموزش مجازی" به مثابه فرصتی یاد کرد که می‌تواند آرزوهای نظام آموزش عالی را محقق کند.

ابراهیم صالحی عمران، 18 اردیبهشت در جلسه وبینار با موضوع ارزشیابی فرآیند یاددهی و یادگیری در بستر الکترونیکی به مناسبت هفته آموزش ویژه اساتید دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای سراسر کشور به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه نسل چهارم است و در این نگاه باید بیش از پیش به صنعت و کشاورزی اتکا کرده و با نگاه متفاوت خدمات خود را به جامعه ارائه داد.

وی با بیان اینکه تمام برنامه‌های آموزش عالی باید با محوریت نیاز روز جامعه باشد، بیان کرد: نگاه دانشگاه فنی توجه به بخش خصوصی است و برنامه‌ریزی‌ها به‌ گونه‌ای است که بدنه دانشگاه بتواند با بخش خصوصی مرتبط شود. همچنین اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید استادکار به‌ معنای واقعی باشند و باید بر روی عناصری که مستقیماً بر روی یاددهی و یادگیری دانشجویان تمرکز دارد، فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه کیفیت آموزش عالی به محصول نهایی آن بستگی دارد، افزود: آموزش الکترونیکی یکی از رویکردهای دانشگاه فنی و حرفه ای است که باید به طور جدی پیگیری شود. آموزش الکترونیکی یک شایستگی است که باید در دانشجو و استاد ایجاد شده و استفاده از فناوری‌های نوین در ارائه دروس عملی به صورت الکترونیکی، موانع و مشکلات پیشرو باید با شیوه‌های خلاقانه برطرف شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور، با عنوان اینکه یکی از شایستگی‌ها و مهارت‌های اشتغال‌پذیری به کارگیری توانایی فناوری اطلاعات است، افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته به انتقال این شایستگی‌ها کمتر توجه شده است و اسیر یکسری محتوای خاص شده بودیم درواقع آموزش عالی، اساتید، برنامه‌های درسی ما کمتر به این شایستگی فناوری اطلاعات توجه می‌کردند، درصورتی که این شایستگی برای بازار کار و کارفرما بسیار مهم است.

صالحی عمران، توجه به آموزش مجازی را رویکرد جدید آموزشی این دانشگاه دانست و گفت: آموزش مجازی فرصتی است که می‌تواند آرزوهای نظام آموزش عالی را تحقق بخشد.

وی با اشاره به اهمیت بحث آموزش مجازی در نظام آموزش عالی کشور از منظر دانشجویی خاطرنشان کرد: وقتی درباره آنچه در دانشگاه‌ها و سیستم‌های آموزشی اتفاق می‌افتد قضاوت می‌کنیم، نتیجه و محصول نهایی بسیار مهم بوده و این امر در دانشگاه‌های مهارتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

همچنین سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان از اجرای موفق سامانه بومی آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان خبر داد.

رضا نقدی، با بیان اینکه آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، به دلیل شیوع ویروس کرونا از نیمه دوم اسفندماه آغاز شد، اظهار کرد: 25 درصد از دروس دانشگاه با استفاده از بستر Adobe Connect ، به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

وی افزود: به همین منظور، هفت کمیته فنی با محوریت معاونت آموزشی استان سمنان با سرفصل‌های کمیته ساماندهی کلاس‌های آنلاین، کمیته بررسی کیفیت محتوای آفلاین، کمیته رسانه‌ای و مستندسازی فعالیت‌های حوزه مجازی، کمیته انتخاب برترین آثار آفلاین، کمیته فنی برای مشاوره و بهبود کارایی نرم افزار، کمیته ارزیابی مشارکت دانشجویان و اساتید به همراه کمیته ساماندهی برگزاری دروس عملی، در واحدهای استانی تشکیل شد.

سرپرست دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به اینکه در این نرم افزار امکان ارائه دروس به صورت آنلاین و آفلاین وجود داشته و به صورت مانا عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: سامانه بومی آموزش مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، در حوزه‌های مجازی، ویدیو کنفرانس، اتوماسیون اداری، تغذیه، خوابگاه، کتابخانه و انبارداری ظرفیت داشته و قابلیت بسط در سطح کشوری را نیز دارا است.

سید علی اکبر صفوی مدیر گروه آموزش مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این وبینار، ضمن تقدیر و تشکر از دانشگاه فنی و حرفه ای، گفت: برنامه‌ریزی بلند مدت برای آموزش الکترونیکی و اینترنت رایگان برای آموزش مجازی که مستلزم معرفی IP سرورهای آموزش مجازی دانشگاه ها به وزارت ارتباطات بود، انجام شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری کلاس‌های عملی به صورت مجازی و با وجود نرم افزارهای شبیه سازی و سایر فناوری‌ها قابل انجام است، افزود: لینک مربوط به آموزش مجازی از روز یکشنبه ۲۴ فروردین در سایت وزارت علوم قرار گرفته است و تمامی بخشنامه ها و وبینارهای انجام شده و... نیز در آن قرار دارد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99021813159
  • خبرنگار :