راه‌اندازی ۱۴۰ آزمایشگاه تحقیقاتی از سوی ستاد علوم شناختی

سیزدهمین فراخوان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در خردادماه منتشر می‌شود و تاکنون این ستاد در قالب انتشار این فراخوان‌ها بیش از ۱۴۰ آزمایشگاه در حوزه علوم شناختی راه‌اندازی کرده است.

به گزارش ایسنا، از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاکنون ۱۲ فراخوان برای حمایت از محققان در مسیر تحقیقات منتشر شده است و سیزدهمین فراخوان با موضوع مسائل شناختی فراگیر در خرداد ماه سال جاری منتشر می‌شود.

طرح‌های پیشنهادی محققان در سیزدهمین فراخوان شامل ترکیبی از حداقل دو پایان نامه (کارشناسی ارشد و دکتری) است که باید در راستای اهداف پژوهشی، توسعه فناوری یا خدمات شناختی  و در چارچوب اولویت‌های ستاد اجرایی شده باشد.

با حمایت ستاد و در قالب انتشار ۱۲ دوره فراخوان بیش از ۱۴۰ آزمایشگاه در مراکز علمی، آموزشی و تخصصی برای فعالیت‌های تحقیقاتی اساتید و محققان حوزه علوم شناختی ایجاد و راه اندازی شده است. همچنین از بیش از ۲۴۰ طرح پژوهشی درحوزه‌های روانشناسی شناختی، بازتوانی شناختی، علوم اعصاب شناختی، فناوری شناختی، آموزش و پرورش شناختی، زبان شناسی شناختی و نیز مدل سازی شناختی حمایت شد که از این تعداد ۹۰ طرح با موفقیت پایان یافته است.

در حال حاضر طرح‌های پژوهشی در حوزه روانسنجی، پرورش شناختی و نیز کاربرد سلول های بنیادی در حوزه علوم شناختی درحال اجرا است.

این حمایت‌ها از محققان حوزه علوم شناختی علاوه بر ایجاد انگیزه میان آنها بومی‌سازی تجهیزات این حوزه را به دنبال دارد و تاکنون نیز ساخت انواع دستگاه‌ها و ابزارها از جمله ثبت سیگنال‌های مغزی، تحریک مغزی، تصویربرداری از مغز انجام شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۷:۲۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99021712714
  • خبرنگار : 30057