بدهکاران صدرنشینان جرایم غیرعمد در استان مرکزی

مدیرکل ستاد دیه استان مرکزی با اشاره به اینکه محکومان مالی و مهریه در صدر زندانیان جرایم غیرعمد استان قرار دارند، گفت: بدهکاران و محکومیت های مالی رتبه اول زندانیان جرایم غیرعمد را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن محکومین مهریه، نفقه، دیات شامل تصادفات و حوادث ناشی از کار در رده‌های بعدی قرار دارند.

محمدحسن حسین‌بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال گذشته ۱۵۵ نفر از محکومین مالی و زندانیان جرایم غیرعمد استان مرکزی با رقم بدهی بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان آزاد شدند که از این میزان ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون گذشت شاکی، پذیرش اعسار به مبلغ هفت میلیون تومان از سوی مراجع قضائی و دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در قالب تسهیلات بانکی و افزون بر دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض برای آزادسازی زندانیان پرداخت شد.

وی بیان کرد: برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد در سال گذشته که بیشتر آنها محکومان مالی و جرایم غیرعمد بودند بطور میانگین ۳۳ میلیون تومان پرداخت شده و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۹۰ زندانی جرایم غیرعمد استان مرکزی، شامل محکومیت مالی، مهریه و تصادفات با رقم بدهی بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان چشم انتظار آزادی هستند، افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده و با رایزنی از طریق دستگاه قضائی به منظور پذیرش دادخواست اعسار محکومان جرایم غیرعمد و نیز مذاکره برای گذشت شاکی، تامین بخشی از بدهی از طریق نقدینگی محکوم، اعطای وام ستاد دیه، کمک بلاعوض ستاد دیه و مشارکت خیرین امیدواریم بتوانیم زمینه آزادسازی آنان را فراهم کنیم.

حسین‌بیگی با اشاره به برگزاری جشن گلریزان در سالهای قبل اظهار کرد: امسال بدلیل شیوع بیماری کرونا جشن گلریزان برگزار نمی‌شود و از طریق ارتباط گیری با خیرین و آحاد مردم و نیز بهره‌گیری از ظرفیت صداوسیما و فضای مجازی مبالغ اهدایی مردم جمع آوری و برای آزادسازی زندانیان هزینه می‌شود.

وی در ادامه به تبعات اجتماعی ناشی از زندانی شدن سرپرست خانواده اشاره کرد و افزود: زندانی شدن سرپرست خانواده موجب بروز مشکلات اقتصادی برای خانواده زندانیان و نیز برای طبلکار می شود و تسریع در پرداخت بدهی و بازگشت زندانی به خانواده برای برون رفت از مشکلات ضروری است.

مدیرکل ستاد دیه استان مرکزی در ادامه گفت: گرچه موضوع رسیدگی به خانواده زندانیان در حیطه اختیارات ستاد دیه نیست و انجمن حمایت از زندانیان و کمیته امداد اقدامات حمایتی را انجام می‌دهند اما ستاد دیه با فراهم کردن بستر تسریع در آزادی زندانیان از آسیب های اجتماعی متاثر از زندانی شدن سرپرست خانواده پیشگیری می کند.

او گفت: نبود سرپرست خانواده موجب خواهد شد تا از نظر اجتماعی، مالی، اقتصادی، معیشتی و ... آسیب ببیند. و برای پیشگیری از بروز آسیب ها باید از ظرفیت همه خیرین استفاده کرد.

زندانیان جرایم غیرعمد شامل افرادی هستند که نه بر حسب سوء نیت مجرمانه بلکه بواسطه ارتکاب جرایمی از روی جهل به قانون یا ناخواسته و غیرمنتظرانه بدهکار مالی یا دیه شده و به دلیل عدم بضاعت مالی و ناتوانی قادر به تامین بدهی خود نیستند و تحت حمایت ستاد دیه قرار می‌گیرند.

شماره کارت ۶۰۳۷۷۰۷۰۰۰۰۳۳۷۲۴ بانک کشاورزی و ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۰۴۷۷۵۳۷ بانک قرض الحسنه مهر و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۸۵۸۲۰۷ نزد بانک ملی ایران برای کمک های مردمی در آزادی زندانیان جرایم غیرعمد دایر است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99021308675
  • خبرنگار : 50212