آسیب کرونا بر اقتصاد زنجان روی میز شورای گفت‌وگو

در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، آسیب بیماری کرونا بر بخش‌های مختلف اقتصادی استان بررسی شد.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان ظهر امروز (۶ اردیبهشت) در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، با اشاره به تعداد جلسات برگزار شده در سال گذشته، اظهار کرد: برای ارتقای ظرفیت صادراتی، نقشه راه تدوین و با وضعیت موجود نقشه راه صادراتی بررسی شده است. همچنین ۱۳ جلسه اصلی و ۹ جلسه کارشناسی برگزار شده که ۶۶ درصد مصوبات محقق شده است.

علی یگانه‌فرد ادامه داد: در راستای جهش تولید، کمیته احیا در اتاق بازرگانی تشکیل شده است که اگر مصوب شود، جایگاه قانونی گرفته تا فعالیت مستمر و منجر به تولیدی داشته باشد. همچنین برای ارتقای ظرفیت صادراتی استان، نقشه راه صادراتی استان تدوین شده که با اشاره به وضعیت پیش‌آمده، نقشه راه صادراتی با توجه به این مهم بررسی دوباره و تدوین شد.

وی افزود: از اسفندماه شاهد مشکلاتی در کشور بودیم که شیوع کرونا علاوه ‌بر مرگ و میر، هزینه سنگین بر دوش دولت گذاشته است ولی بخش صنعت در حوزه صنایع پزشکی فعالیت خود را ادامه داده و سایر صنایع نیز تاکنون ۴ میلیارد تومان کمک مالی در این حوزه داشتند.

این مسئول تصریح کرد: بخش مولد اقتصاد کشور به خاطر بیماری کرونا، رکود و تحریم‌ها با چالش شدید مواجه بود، به ‌طوری که با شیوع کرونا، بازارهای مختلف با کاهش تقاضا مواجه شدند که این مهم تاثیر زیادی بر کسب و کارهای تولیدی داشته و اگر حمایت به موقع انجام نشود، مشکلات بسیار بزرگی به وجود می‌آید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده در راستای جهش تولید، اظهار کرد: در حوزه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان برای جهش تولید ۷ راهبرد اصلی با ۴۳ برنامه که شامل تعداد بسیاری طرح و پروژه بوده، تدوین شده است.

ناصر فغفوری ادامه داد: افزایش حجم صادرات، ایجاد تنوع در محصولات سبد صادراتی استان و ایجاد تنوع در مقاصد محصولات صادراتی استان در دستور کار است و ۱۵ کشور همسایه و کشورهای اوراسیا بیش از پیش مدنظر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در زمان شیوع بیماری کرونا مرغ‌داران و واحدهای گاوداری شیری بیش از سایر بخش‌های کشاورزی تحت تاثیر قرار گرفتند، اظهار کرد: در راستای حمایت از این بخش‌ها ۱۷۰۰ تن خرید حمایتی انجام شده است.

جواد تاراسی با اشاره به تعادل در بازار مرغ گرم، ادامه داد: با فعالیت انجام ‌شده، روند قیمت مرغ به قیمت عادی بازگشته ولی هنوز در زمینه تامین نهادها نیز مشکلات و کمبودهایی وجود دارد.

وی افزود: برای رفع کمبود نهاده‌های دامی، ۱۵۱۲ تن از ذخایر استراتژیک استفاده شده که با تحقق این مهم تا حدودی مشکل تامین نهاده حل و تخصیص ارز به این بخش نیز آزاد شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: از شرکت‌های خدمت‌رسان درخواست داریم بخشودگی‌هایی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود.

در ادامه، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان اظهار کرد: سه دسته از ۱۰ صنف خسارت دیده مربوط به حوزه گردشگری و صنایع‌دستی بوده است.

امیر ارجمند با اشاره به اینکه در اسفند و فروردین دفاتر گردشگری و خدمات مسافرتی ۴۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند، گفت: در تولید، عرضه و فروش حوزه صنایع‌دستی، ۱۸۰ میلیارد تومان برآورد خسارت در اسفند و فروردین‌ماه انجام شده است.

در ادامه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان نیز با اشاره به ماده ۸۵ قانون کار، اظهار کرد: برای صیانت نیروی انسانی و منابع مادی کشور، رعایت دستورالعمل‌هایی که از طریق شورای عالی حفاظت فنی (جهت تامین حفاظت فنی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (جهت جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تامین بهداشت کار و کارگر و محیط کار) تدوین می‌شود، برای همه کارگاه‌ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

محمدرضا یوسفی با بیان اینکه کارگاه‌های خانوادگی نیز مشمول مقررات این فصل بوده و مکلف به رعایت اصول فنی و بهداشت کار هستند، ادامه داد: این تکلیف قانون برای تاکید در رعایت به همه کارگاه‌ها و کارخانجات ارسال شده است.

وی افزود: در مجموع ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهایی که به دلیل شیوع بیماری کرونا خسارت دیده‌اند در نظر گرفته شده، به طوری که برای کارفرمایانی که با وجود شرایط بد اقتصادی موفق به حفظ کارگران خود شوند، به ازای هر کارگر ۱۲ میلیون تومان و کارفرمایانی که مجبور به تعطیلی و تعدیل نیرو شوند، به ازای هر کارگر ۱۶ میلیون پرداخت می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات در سامانه کارا بوده و زمان ثبت‌نام اعلام خواهد شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99020604082
  • خبرنگار : 50165