روشن شدن چشم مادی ورنوسفادران به آب بعد از ۳۶ سال

شهردار خمینی شهر گفت: میزان آب ورودی به مادی ورنوسفادران ۷۰ لیتر در ثانیه است و این حق آبه سند رسمی دارد.

علی اصغر حاج حیدری، امروز (دوشنبه، اول اردیبهشت) در آیین افتتاح پروژه آبرسانی به منطقه ورنوسفادران با ابراز خرسندی از احیای یکی دیگر از مادی های قدیمی شهر، اظهار کرد: ۳۶ سال آب روی این اراضی کشاورزی بسته شده بود و با باز شدن مجدد آب ۷۰۰ جریب زمین کشاورزی و هزاران درخت کهنسال و تناور چنار احیا شد.

وی وسعت منطقه مذکور را که از سرلت تا میدان آیت الله صهری ادامه دارد یک کیلومتر عنوان کرد و گفت: امروز با همکاری کشاورزان و همت شورای اسلامی شهر توانستیم یک کیلومتر از کره زمین را از خشکی، نخاله و زباله نجات دهیم.

به گزارش ایسنا، شهردار خمینی شهر با بیان اینکه میزان آب ورودی به این مادی ۷۰ لیتر در ثانیه است و این حق آبه سند رسمی دارد، اظهار کرد: مادی ورنوسفادران بخشی از مادی بزرگ گَبر به حساب می آید که زمین ها و باغات صحرای قلعه زنگی واقع در منطقه خوشاب را سیراب می کند.

وی افزود: به گفته تاریخ، مادی یا نهر گبر در دوران خوارزمشاهی توسط سه برادر زرتشتی و به منظور آبیاری زمین‌ها و باغات کوشک، دهنو و محمودآباد حفر می شود. اگرچه نام این مادی بزرگ و تاریخی برگرفته از آیین این سه برادر است، اما غالبا نام مادی ها از منطقه ای که به آن آبرسانی می کرده اند گرفته شده است.

حاج حیدری گفت: دو مادی "اندآن" و "دستگرد" نیز در دو ماه گذشته پس از اخذ مصوبه شورای اسلامی شهر احیا شده است و این پروژه نیز با مشارکت کشاورزان به اتمام خواهد رسید و موجب سرسبزی و طراوت باغات منطقه می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99020100599
  • خبرنگار :